عفونت کلیه چه علائمی دارد؟ / احتمال بالاتر ابتلای زنان به این بیماری

جراح و متخصص اورولوژی با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان، مستعد ابتلا به عفونت کلیه هستند، گفت: داشتن احساس سوزش یا درد هنگام دفع ادرار، داشتن درد در محدوده شکم، کمر، پهلوها یا کشاله ران و داشتن حالت تهوع و استفراغ از جمله علائمی است که می‌تواند نشانه عفونت کلیه داشته باشد.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کلیه‌ها دو اندام کوچک به شکل لوبیا هستند که در دو طرف بدن قرار دارند و اندازه هر یک از آن‌ها به اندازه مشت فرد است؛ این دو عضو زیر قفسه دنده و در دو طرف نخاع قرار گرفته است و وظایف مهمی را بر عهده دارد.

وی افزود: کلیه‌ها آب، اسیدها و مواد زائد خون را پاک می‌کنند و در صورتی که آسیبی متوجه کلیه‌ها شود یا این دو عضو بیمار شده باشند، نمی‌توانند فعالیت خود را برای حفظ تعادل سالم نمک‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم و آب در خون انجام دهند.

جراح و متخصص اورولوژی تصریح کرد: کلیه‌ها هورمون‌هایی تولید می‌کنند که در کنترل فشار خون، استحکام استخوان‌ها و تولید گلبول‌های قرمز کمک کننده است و با توجه به نقش مهم کلیه‌ها در بدن و وظایف بر عهده آنها، افراد باید همواره مراقب علائم بیماری‌های کلیوی باشند.

صالحی ادامه داد: انسداد مجاری ادراری به دلایلی مانند سنگ کلیه، تخلیه نشدن کامل مثانه، وجود اختلالات ساختاری در سیستم ادراری و بزرگی پروستات در مردان، می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود و آسیب‌دیدگی اعصاب یا نخاع نیز می‌تواند منجر به مسدود شدن پیام‌های حسی ناشی از عفونت ادراری و مثانه شود.

وی با بیان اینکه ممکن است فرد تا پیشرفت عفونت و گسترش آن به کلیه هیچ علائمی نداشته باشد، گفت: ضعف در سیستم ایمنی، یکی از فاکتورهای مهم ابتلاء به بسیاری از عفونت‌ها از جمله عفونت کلیه به‌شمار می‌رود و زنان با درصدی بالاتری از مردان مستعد درگیری کلیه به عفونت هستند.

جراح و متخصص اورولوژی با اشاره به اینکه استفاده طولانی‌مدت از سند ادراری نیز از دلایل ایجاد عفونت به‌شمار می‌رود، اضافه کرد: داشتن احساس سوزش یا درد هنگام دفع ادرار، داشتن درد در محدوده شکم، کمر، پهلوها یا کشاله ران، سوزش و تکرر ادرار، تب و لرز شدید، وجود خون در ادرار و داشتن حالت تهوع و استفراغ از جمله علائمی است که می‌تواند نشان از عفونت کلیه داشته باشد.

کد خبر 724093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.