سیب‌زمینی‌هایی که چشم‌انتظار تدبیر هستند

ساماندهی بازار فروش سیب‌زمینی درخواست مکرر کشاورزان شهرستان بویین‌میاندشت است که توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، به بویین میاندشت شهرستانی در غرب استان اصفهان می‌رویم. شهرستانی که به دلیل وجود اقوام مختلف به دیار اقوام و شهرستان پنج قوم معروف است.

شغل این مردم کشاورزی است، کشاورزانی که با هزار امید و آرزو وقت خود را برای کاشتن محصولاتی همچون سیب‌زمینی صرف می‌کنند. نیمی از مردم با اجاره کردن زمین‌های کشاورزی به کاشت این محصول می‌پردازند و نیمی دیگر سرمایه خود را صرف کاشت این محصول می‌کنند.

سیب‌زمینی‌هایی که چشم انتظار تدبیر هستند

حال که به انبارهای مردم و کشاورزان سر می‌زنیم، پی می‌بریم که انبارها پر از خالی هستند و سیب‌زمینی‌هایی که انبار را پر کرده‌اند به دلیل وجود قیمت پایین سودی برای کشاورزان ندارند.

کشاورزان بویین میاندشتی می‌گویند: خبرنگاران و مطبوعات شهرستان از انبارهای سیب‌زمینی گزارش‌هایی تهیه کرده‌اند، اما تا به حال هیچ تغییری در روند فروش سیب‌زمینی‌ها ایجاد نشده است. مسئولان در اینباره قول‌های زیادی داده‌اند اما اینکه قیمت فروش سیب‌زمینی در شهرستان تغیری نکرده است، جای تعجب دارد.

با سرد شدن هوا در شهرستان بویین میاندشت میزان آسیب به سیب‌زمینی‌های درون انبار چند برابر می‌شود و همین دلیلی است تا کشاورزان خسارت بیشتری را متحمل شوند.

برآوردها نشان می‌دهد که ۴۵ هزار تن سیب‌زمینی انبار شده در شهرستان بویین میاندشت به علت قیمت پایین، روی دست کشاورزها مانده است، در حالی که دلالان در شهرستان متقاضی خرید سیب‌زمینی با قیمت ۳,۰۰۰ تومان هستند، یک کشاورز برای هر کیلو سیب‌زمینی ۸,۰۰۰ تومان هزینه کرده است.

سیب‌زمینی‌هایی که چشم انتظار تدبیر هستند

از ماه مهر برداشت سیب‌زمینی از ۱۵۰۰ هکتار از مزارع بویین میاندشت آغاز شد

ولی علیمرادی، کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی بویین میاندشت اظهار می‌کند: با توجه به اینکه از هر هکتار، حدود ۳۰ تا ۳۵ تن سیب‌زمینی برداشت می‌شود، مقدار برداشت این محصول تا پایان فصل برداشت که اواخر آبان است، بیش از ۴۵ هزار تن بوده است.

سالانه کشاورزان شهرستان بویین میاندشت در نیمی از زمین‌های خود سیب‌زمینی می‌کارند، حال این کشاورزان چشم‌انتظار تدبیر مسئولان هستند که در غیر این صورت محصولات به‌جامانده در انبارها دچار خرابی می‌شود و کشاورزان خسارات زیادی را متحمل می‌شوند.

کد خبر 724080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.