آب شرب اردبیل باید از دریای خزر تامین شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: آب شرب اردبیل باید از دریای خزر تامین شود و اکنون دنیا و کشورما در شرایط کم‌آبی قرار دارد و باید برای این مسئله چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، امروز _دوشنبه نهم بهمن_در نشست با جمعی از مردم شهرستان خلخال اظهار کرد: در حال حاضر دنیا و کشور ما به سمت بحران بی‌آبی می‌رود و برخی از متخصصان می‌گویند بعد از گذشت مدت زمانی تعدادی از شهرهای ایران به خاطر بحران آب، دچار مشکلات شدیدی می‌شوند و مجبور به هجرت هستند چون نه در زمین آن شهرها و نه در آسمان آب وجود نخواهد داشت.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: من در یکی از استان‌ها مشاهده کردم که نماینده ولی فقیه و استاندار آن استان به روستاها می‌رفتند و هر کس چاه عمیق داشت با خواهش و تمنا آن را می‌خریدند تا آن آب را به شهر بیاورند.

وی افزود: به خاطر نزول رحمت از خداوند متعال قلباً شاکر هستیم و در عین حال دعا می‌کنیم که خداوند ما را با بی‌آبی امتحان نکند، زمانی که برف و باران نازل می‌شود معنای آن این نیست که اسراف کنیم از امام معصوم (ع) پرسیدند آیا در وضو اسراف وجود دارد؟ فرمود: بله! ولو در کنار یک رودخانه پر آب باشی یعنی حق نداری با آن آب به نحوی وضو بگیری که آب اسراف بشود.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد برای پیشگیری از ایجاد بحران، موضوع تفکیک آب عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: با وجود بحران‌های پیش‌رو برای آب با چه منطقی آب‌های تصفیه‌شده در سرویس‌های بهداشتی، ظرف‌شویی و استحمام استفاده می‌شود؟ مجلس و وزارت‌خانه باید در این باب کار علمی و تخصصی انجام دهند، عجیب است که در استان‌هایی که مجاور دریا هستند و می‌توانند از آب دریا برای امور غیر از شرب استفاده کنند در آنجا هم از آب شرب و تصفیه شده برای مصارف بهداشتی استفاده می‌شود!

وی اضافه کرد: در دنیا آب شرب و آب مصرفی را تفکیک کرده‌اند، تا زمانی که این موضوع حل نشود رفته رفته بحران آب در کشور ما بیشتر خواهد شد در حال حاضر تعداد زیادی از چاه‌های موجود به آب شور و اسیدی رسیده‌اند و در برخی استان‌ها با آن آب اسیدی کشاورزی کرده‌اند و بعداً متوجه شده‌اند که محصول حاصل شده را حتی به حیوانات هم نمی‌شود داد، زیر شهرهای بزرگ مملو از آب است اما «ایی سی» چاه‌ها افزایش پیدا کرده است و نمی‌توان آن را برای مصرف در منازل استفاده کرد چون بیماری ایجاد می‌کند، اما به راحتی مشکل مصرف غیر شرب را حل می‌کند.

حق آبه تاریخی دشت مغان باید حفظ شود

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به بحران آب در اردبیل ابراز کرد: اردبیل جزو شهرهایی است که وارد بحران آب شده است و فعلاً تمرکز روی چاه‌هاست، اما آب چاه ابدی نیست، آب چاه‌های اردبیل را آزمایش و مشاهده کرده‌اند که آب چاه مربوط به سه هزار سال قبل است! حال سوال این است که در آینده آب اردبیل از کجا تأمین خواهد شد؟ یک عده می‌گویند از سد عمارت آب بیاوریم که ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد، یک عده می‌گویند از ارس بیاوریم که ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد، یک عده می‌گویند از کوثر آب بیاوریم که ۸۰ کیلومتر فاصله دارد، یک عده می‌گویند از قزل اوزن بیاوریم که ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد به نظر می‌رسد آوردن آب از قزل اوزن به اردبیل مقدور نیست چون علاوه بر فاصله زیاد، تفاوت ارتفاع هم زیاد و مستلزم هزینه بسیار سنگین است.

وی گفت: آب اردبیل باید از دریای خزر آورده شود که کمترین فاصله تا اردبیل را دارد، یعنی ۵۰ کیلومتر؛ الان تمام کشورهای اطراف دریای خزر با دستگاه‌های آب شیرین کن از خزر استفاده می‌کنند، توجه شود که حجم آب شرب مصرفی بسیار کم است و لذا ضرری به محیط زیست خزر ندارد.

وی با تاکید بر این که زمانی که صحبت از انتقال آب می‌شود مراد آب شرب است نه کشاورزی و نه صنعت، افزود: بخش کشاورزی ۹۰ درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده است در خصوص آب کشاورزی نیز دو مطلب باید رعایت شود، اول باید الزام شود که آبیاری مکانیزه شود و آبیاری غرقابی به عنوان جرم معرفی شود و دوم باید الگوی کشت مناسب آب و هوا ارائه شود.

آیت‌الله عاملی افزود: الان در اروپا آب مصرف شده در آشپزخانه به سیفون‌های سرویس‌های بهداشتی منتقل می‌شود تا دوبار از آب استفاده شود و آب تصفیه شده به سرویس بهداشتی ریخته نشود دنیا تا این حد نسبت به مصرف آب حساس است با اینکه بارش سالانه اروپا خیلی بیشتر از ماست.

وی در پایان گفت: چنان چه هرچه سریع‌تر در مصرف آب کار علمی صورت نگیرد، کشور وارد بحران خواهد شد اما اگر مدیریت شود هیچ مشکلی پیش نمی‌آید در عین حال به حقابه‌های خود در استان باید حساس باشیم، وقتی ۴۵۰ میلیون آب در جنوب استان تولید می‌شود دولت باید متناسب با آن به استان سهم بدهد در شمال استان نیز باید سهم تاریخی دشت مغان حفظ شود.

کد خبر 724006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    3 0
    کلا اطراف شهر اردبیل را آب فرا گرفته است ولی متاسفانه عدم وجود مدیریت مسئولین شهر اردبیل را کشودن به طرف بی آبی رفته مثلآ الان در سرعین این همه استخر وجود دارد که آب پسماند آنها می تواند کلا رود خانه بالقلو اردبیل را در طول سال میتواند آب در آن جاری باشد یا آب منطقه بیلاخ لار نیر از آن طرف یا رود خانه قزل اوزن از آن طرف همه اینها فقط یک مدیریت می خواهد ولی متاسفانه در اردبیل این مدیریت ها نیست باز هم متاسفانه
  • یساقی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 0
    آب معدنی سدکیوی مفت مفت قاطی قزل اوزون میشود
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      همین قزل اوزن هم مفت مفت وارد استان اردبیل می شود که شهرستان میانه تا چندسال دیگر قطع خواهد کرد
  • سهیل IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 1
    باید طبق دستورات الهی پیش رود..
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    5 0
    حاج آقا دریای خزر داره خشک میشه اطلاع داری یا نه
  • فاطمه IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    9 2
    دریا داره خشک میشه .دست بردار.اگه میشد این کار رو کرد خود ما گیلانی ها بیشتر به اب احتیاج داریم..اگه قرار بر اب شیرین کن باشه مردم خوزستان واجب ترن
    • امید IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      والله ما شمالیها یه ابی میخوریم بوی فاضلاب میده تو اردبیل این همه برف میاد نمیتونن مدیریت کنن
  • جواد DE ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    هر روز اوضاع را بدتر میکنند یکی می گفت گیلان که پراز برگ و علفه مردم نباید گرسنه باشند یکی دیگه میگه دریا داره نباید آب تصفیه شده بخوان
  • محمود IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    واقعا نظر جالبی است هم برای اردبیل هم برای احیا دریاچه ارومیه خیلی مفید است و درگذشته از طرف مراکز علمی مطرح شده با انتقال ازخزر هم اردبیل سیراب میشود و همچنین با انتقال آب خزر توسط آجی چای میتوان ارومیه را احیا کرد با اینکار آذربایجان اعم از شرقی و غربی و اردبیل به بهشت تبدیل می‌شود
  • حسن IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    سلام دریاچه خزردرحال عقب نشینی وخشک شدن است
  • ‏‪حسین IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    من اردبیلی هستم اما آقای عاملی شما اطلاع ندارید که خزر هم مثل دریاچه ارومیه درحال خشک شدن هست؟؟ چرا حرفهای ساده لوحانه میزنید...