صفر تا صد یک جشن پرحاشیه در دانشگاه اصفهان

در روزهای اخیر انتشار فیلمی از مراسم فارغ‌التحصیلی یکی از گروه‌های تحصیلی دانشگاه اصفهان در فضای مجازی خبرساز شد، «روابط‌عمومی»، «انجمن علمی علوم سیاسی» و «تشکل‌های دانشجویی» دانشگاه اصفهان در اطلاعیه و بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به این جشن واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در روزهای اخیر انتشار فیلمی از مراسم فارغ‌التحصیلی یکی از گروه‌های تحصیلی دانشگاه اصفهان در فضای مجازی خبرساز شد. پس از این اتفاق که با انتقاداتی نسبت به استفاده از موسیقی‌های نامتعارف و حرکاتی خارج از شأن دانشجویان این دانشگاه با حضور برخی مسئولان دانشگاه در طول مراسم همراه بود، روابط‌عمومی دانشگاه اصفهان اقدام به انتشار بیانیه‌ای در این رابطه کرد و این دانشگاه در اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر حفظ شأن و جایگاه علمی و فرهنگی در مراسم فارغ‌التحصیلی خبر از برخورد جدی با هنجارشکنان داد.

در این اطلاعیه آمده است: «دانشگاه اصفهان، ضمن ابراز تأسف از حرکات دور از شأن عده قلیلی از حاضران در حاشیه مراسم دانش‌آموختگی در کلیپ کوتاه منتشره، از حساسیت و اهتمام دلسوزان در این خصوص تشکر و قدردانی می‌نماید. هر چند تاکنون چندین رویداد دانش آموختگی در دانشگاه بدون حاشیه برگزار شده است که حاصل تمهیدات برگزار کنندگان پیش و حین اجرای برنامه و اعلام قوانین از جمله لزوم حفظ هنجارهای دانشگاه برای میزبانی از رویدادها به شرکت کنندگان است لیکن مسئولین دانشگاه ضمن احترام و قدردانی از قاطبه دانشگاهیان که مراسم‌های متعدد و مشابه را در شأن و جایگاه علمی و فرهنگی دانشگاه برگزار می‌نمایند، به برخورد جدی با عده معدودی که فضای دانشگاه را با این حرکات به حاشیه می‌کشانند باقوت و بدون مسامحه در دستور کار دارد.»

صفرتاصد یک جشن پرحاشیه در دانشگاه اصفهان

بعد از انتشار اطلاعیه رسمی دانشگاه اصفهان، انجمن علوم سیاسی این دانشگاه نیز با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به اخباری که برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی را به گروه انجمن علمی علوم سیاسی منتسب کرده بودند، هرگونه دخالت در برگزاری این مراسم را تکذیب کرد.

در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان بر خلاف اتهام کذب این رسانه نماها در برگزاری مراسم دانش‌آموختگی مذکور هیچ دخالتی نداشته است. زیرا با توجه به هویت علمی خود و بر مبنای آئین‌نامه رسمی ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ انجمن‌های علمی صرفاً در حیطه مسائل تخصصی و علمی رشته خود، مجوز برگزاری برنامه دارند، لذا برگزاری مراسماتی از این دست اساساً از حوزه اختیارات انجمن خارج بوده است؛ و انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان نیز مطابق گذشته که در چارچوب قوانین رسمی و عرفی کشور و فضای دانشگاهی عمل کرده است، در برگزاری و هماهنگی این مراسم هیچ نقشی نداشته و برنامه مذکور طبق عرف معمول دانشگاه توسط تعدادی از دانشجویان دانش‌آموخته همان ورودی برگزار شده است.»

همچنین تشکل‌های بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان نیز در واکنش به این اتفاق، جهت انتقاد را به سمت مدیران و نه دانشجویان گرفته و خواستار مقابله با مسئولان خاطی دانشگاه شدند.

این تشکل‌ها در بیانیه خود خطاب به مسئولان دانشگاه نوشتند: «تشکل‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان، ضمن تاکید بر لزوم رعایت تمام قوانین و هنجارهای دانشگاه، اقدامات غیرقانونی و ضداسلامی مسئولان را که زمینه‌ساز موارد دیگر در سطح دانشگاه شده‌اند را محکوم می‌کنند. نحوه نظارت و جدیت مسئولین در استقرار این قوانین، تعیین کننده آینده این قانون‌هاست. وگرنه یک روز حجاب و پوشش دینی مورد هجمه قرار می‌گیرد و روز دیگر روابط آزاد و بعضاً اتفاقاتی همچون جشن‌های فارغ‌التحصیلی که انسان را انگشت به دهان وامی‌گذارد. تا جایی که مسئولین امر، این ضوابط و بعضاً احکام صریح الهی را سبک بشمارند، علاوه بر ذمه شرعی که به گردن آنهاست، جرأت انجام این دست اتفاقات را به عاملین آن خواهند داد. ما دانشجویان دانشگاه اصفهان، اعتراض جدی خود را نسبت به کوتاهی‌های مکرر مسئولین دانشگاه در امر نظارت فرهنگی بر دانشگاه و حداقلی بودن اقدامات سلبی و ایجابی در جهت بهبود وضعیت نابهنجار موجود اعلام کرده و خواستار برخورد قاطع با خاطیان و برگزارکنندگان این برنامه و همچنین شفاف‌سازی در خصوص ابعاد مختلف برنامه و اعلام موضع و پاسخگویی توسط مسئولین ذی‌ربط هستیم. در این راستا نیاز است صراحتاً اعلام کنیم صف دانشجویان و مخاطبین این برنامه از برگزارکنندگان و مسئولین بالاسری آن جداست، لذا به جای برخورد قهری و فرمالیته با دانشجویان، باید با مدیران و تمامی مسئولینی که در اجرا و بسترسازی چنین برنامه‌هایی در سطح دانشگاه نقش دارند و بدون اهتمام در رعایت ضوابط در قوانین کوتاهی می‌کنند به طور جد برخورد شود و مورد مواخذه قرار گیرند.»

کد خبر 723989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.