غزه با قحطی اجتناب‌ناپذیر مواجه است

نوار غزه به دلیل تصمیم کشورهای غربی مبنی بر توقف کمک‌های مالی آژانس سازمان ملل در امور فلسطین پس از اتهامات رژیم اسرائیل مبنی بر مشارکت ۱۲ نفر از کارکنان این گروه در حمله حماس در هفتم اکتبر سال گذشته، با «قحطی اجتناب‌ناپذیر» مواجه است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مربوط به غذا، روز یکشنبه پس از انتشار اخباری مبنی بر تعلیق کمک‌های مالی بیشتر به سازمان امداد و کار سازمان ملل توسط آمریکا و ۹ کشور دیگر، گفت: «قحطی در غزه قریب‌الوقوع بود» و اکنون «اجتناب ناپذیر» است.

حدود نیمی از جمعیت غزه پیش از جنگ شدیداً به کمک‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک موسوم به «آنروا» وابسته بودند، این سازمان به قدری ضروری کمک می‌کرد که در بعضی مناطق حتی جایگزین خدمات دولتی می‌شد. این نهاد پناهگاه‌های محلی، آموزش، مراقبت‌های پزشکی و همچنین آرد را برای نانوایی‌های محلی فراهم می‌کند و کارخانه‌های نمک‌زدایی را برای اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها می‌توانند آب تمیز دریافت کنند، راه‌اندازی کرده است.

با تعطیل شدن آنروا، وضعیت فاجعه‌باری رخ خواهد داد زیرا با وجود فعالیت این سازمان، خانواده‌های فلسطینی برای دریافت کمک ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا مقدار کمی غذا و آب به دست بیاورند.

جنگ بین رژیم اسرائیل و غزه که وارد چهارمین ماه خود می‌شود، ۸۵ درصد از مردم فلسطینی را از خانه‌های خود آواره کرده و غیرنظامیان را در شرایط سرد و مرطوب زمستان با کمبود شدید غذا، آب و دارو مواجه کرده است.

توقف کمک‌های مالی، به شدت عرضه ناچیز کمک‌های رسیده به قلمرو ساحلی محاصره‌شده را تهدید می‌کند. گروه‌های بشردوستانه از جمله سازمان ملل تخمین می‌زنند که روزانه به ۵۰۰ کامیون حامل کمک برای ارائه حداقل کمک مورد نیاز است، اما تعداد آن‌ها که در حال حاضر می‌توانند از پست‌های بازرسی مصر و رژیم اسرائیل عبور کنند اغلب کمتر از ۱۰۰ است.

بحران کنونی آنروا همچنین حکم موقت تاریخی روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری را تحت‌الشعاع قرار داده است که اسرائیل باید «تمام اقداماتی را که در اختیار دارد» برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در غزه و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به منظور جلوگیری از «اعمال نسل‌کشی» در غزه اتخاذ کند.

فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل، روز یکشنبه گفت: «یک روز پس از اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری به این نتیجه رسید که اسرائیل در حال نسل‌کشی در غزه است، برخی از کشورها تصمیم گرفتند که بودجه آنروا را به دلیل ادعاهای مطرح شده کاهش دهند. این تصمیمات به طور جمعی ۲.۲ میلیون فلسطینی را مجازات می‌کند.»

کد خبر 723849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.