کمبود آهن منجر به تولد نوزاد کم‌وزن و کاهش قد می‌شود

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: کمبود آهن در زنان باردار منجر به شانس بیشتر تولد نوزاد کم‌وزن و کاهش قد کودک خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا وفا امروز _یکشنبه هشتم بهمن_ در جمع اصحاب رسانه درباره کمبود ویتامین‌ها و عناصر ضروری بدن اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گروه‌های آسیب‌پذیر و فقیر ، با کمبود آهن، روی، ویتامین A، ویتامین C ، D و کمبود کلسیم مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه مهم‌ترین منابع غذایی تأمین‌کننده این مواد مغذی، مواد پروتئینی هستند و دسترسی به بعضی مواد غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ و انواع گوشت‌ها برای گروه‌های محروم جامعه فراهم نیست.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تصریح کرد: کمبود آهن در زنان باردار منجر به شانس بیشتر تولد نوزاد کم‌وزن و کاهش قد کودک می‌شود.

وفا با اشاره به اینکه آموزش صحیح تغذیه تنها راهکار ارتقای دیدگاه مردم راجع به نقش تغذیه است، ادامه داد: افزایش دریافت کالری منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود و تغییر شیوه زندگی، زندگی آپارتمان‌نشینی، کاهش تحرک و مصرف بی‌رویه فست‌فودها و خوراکی‌های نیمه‌آماده صنعتی، عامل چاقی و چاقی عامل بروز بیماری‌های مزمن همچون بیمارهای قلبی و عروقی، دیابت و سرطان شده است.

وی با بیان اینکه سن بروز بیماری دیابت پایین آمده و شیوع این بیماری را در جامعه افزایش داده است، گفت: کنگره بین‌المللی انجمن علمی تغذیه ایران شایسته‌ترین کنگره است که دانشجویان می‌توانند با تازه‌ترین پژوهش‌ها در این حوزه آشنا و با نشر و انتقال آخرین اطلاعات به ارتقای سواد تغذیه مردم کمک کنند.

متخصص تغذیه اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم چاقی و اضافه وزن را در دوران کودکی مهار کنیم، از بروز و شیوع بیماری‌های مزمن پیشگیری و در بسیاری از هزینه‌های درمان و بهداشت در این عرصه صرفه‌جویی می‌شود.

وفا با بیان اینکه مردم در انتخاب غذای خود نقش اندکی را دارند، ادامه داد: تغذیه یک رشته چند انضباطی است و وزارتخانه‌های مختلفی علاوه بر وزارت بهداشت از جمله اقتصاد، بازرگانی و کشاورزی باید بر اساس یک التزام سیاسی قوی برای تغذیه صحیح مردم وارد شوند؛ اگر در واردات و صادرات مواد غذایی با جامعه دانشگاهی هماهنگ نشود، بهترین میوه‌ها صادر می‌شود که خود عامل افزایش قیمت میوه و سبزیجات در داخل می‌شود و سرانه مصرف کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 723571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.