آغاز سال «بیوه» و ترس چینی‌‎ها از بدیمنی ازدواج

سال جدید چینی از دهم فوریه یعنی بیست‌ویکم بهمن ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، حال آنکه آغاز بهار، چهارم فوریه است، چینی‌ها این پدیده را برای ازدواج بدیمن می‌دانند و سال جدید چینی ۲۰۲۴ را سال بیوه نامیده‌اند که ازدواج در آن به زوج (مرد) آسیب خواهد رساند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آغاز سال نو چینی در سال ۲۰۲۴، دهم فوریه مصادف با بیست‌ویکم بهمن ۱۴۰۲ است، به این ترتیب به‌عنوان اولین دوره از ۲۴ دوره خورشیدی، آغاز بهار (چهارم فوریه) پیش از جشن بهار (آغاز سال نو قمری) در چین فرامی‌رسد. این پدیده هر دو یا سه سال یک‌بار رخ می‌دهد و به این معنی است که تقویم سال جدید قمری در سال آینده بدون بهار خواهد بود. بعضی از مردم چین این امر را برای تشکیل خانواده شوم می‌دانند.

سال بدون بهار؛ سال بیوه در چین

آغاز زودهنگام بهار به عقیده تعدادی از مردم چین بدیمن است و ازدواج در طول آن به مشکلات متعدد برای زوج منتهی می‌شود. بنابراین چینی‌ها سال جدید ۲۰۲۴ را «سال بیوه» می‌دانند و معتقدند نباید در طول آن ازدواج کنند، به این ترتیب بسیاری از زوج‌های چینی در حال تعجیل برای ازدواج پیش از آغاز سال جدید هستند، چراکه سرپیچی از این تابو در بهترین حالت با بیمار شدن همراه است.

این نگرانی‌ها منجر به افزایش عروسی‌های عجولانه و فروش چشمگیر محصولات با موضوع عروسی مانند یادبودهای ازدواج و تزئینات عروسی در مراکز خرید محلی، همچنین پر شدن آمار رزرو بسیاری از هتل‌ها و سالن‌های عروسی تا پیش از دهم فوریه شده است.

چین که در تلاش است نرخ ازدواج کشور را بالا نگه دارد، در حال تلاش برای مقابله با خرافات جاری است و بنابراین از وزارتخانه و سایر ادارات خواسته‌اند اسنادی را برای توضیح این موضوع برای مردم صادر کنند تا جوانان بدون تأثیر شایعات ازدواج کنند.

آغاز سال «بیوه» و ترس چینی‎ها از بدیمنی ازدواج

تعدادی از زوج‌ها نیز این تابو را نادیده گرفته و به برنامه‌های پیشین خود قبل از داغ شدن بازار این شایعه ادامه داده‌اند. آن‌ها در تقابل با ادعاهای اثبات نشده مبنی بر اینکه شوهران آینده به‌دنبال ازدواج در سال بیوه متضرر خواهند شد، دلیلی برای عجله در امور برنامه‌ریزی‌شده خود نمی‌بینند و حتی بعضی از آن‌ها معتقدند ازدواج در «سالی بدون بهار» خوب است، زیرا ملاحظات مهم‌تری همچون برگزاری عروسی در آخر هفته برای حضور تعداد بیشتری از میهمانان وجود دارد. بعضی زوج‌ها نیز معتقدند ازدواج در سال جدید به‌دلیل کاهش تعداد ازدواج‌ها برای آن‌ها با صرفه‌جویی مبالغ بالایی به‌دنبال دریافت تخفیف است.

کاهش نرخ ازدواج و تولد در چین

چین از سال ۲۰۲۲ در حال کاهش قابل‌توجه جمعیت، نرخ ازدواج و میزان زادوولد است. برای این کشور چگونگی ترغیب زوج‌های جوان به ازدواج و بچه‌دار شدن یک موضوع جدی محسوب می‌شود.

ارقام اداره ملی آمار نشان می‌دهد که نرخ ازدواج در چین در سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید و ۹.۹ زوج تازه ازدواج کرده به ازای هر هزار نفر وجود داشت. از آن زمان این میزان به‌طور مداوم کاهش پیدا کرده و در سال ۲۰۲۲ به ۴.۸ رسیده است. در آن سال حدود ۶.۸۳ میلیون ازدواج برای اولین بار ثبت شد که نسبت به ۱۳.۴۷ میلیون نفر در ۹ سال پیش کاهش بالایی را نشان می‌دهد.

آغاز سال «بیوه» و ترس چینی‎ها از بدیمنی ازدواج

نرخ زادوولد نیز در چین طی سال‌های اخیر به دلیل ترکیبی از عوامل مانند تأخیر در ازدواج و تمایل پایین نسبت به بچه‌دار شدن، تشویق مقامات برای ایجاد معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها برای ترویج ازدواج کاهش داشته است. بر اساس داده‌ها، تعداد نوزادان متولد شده در سال گذشته با کاهشی حدود ۵۴۰ هزار نفری به ۹.۰۲ میلیون نفر رسید. با ۱۱.۱ میلیون مرگ ثبت‌شده در سال گذشته نیز کل جمعیت کشور با ۲.۰۸ میلیون کاهش به حدود ۱.۴۱ میلیارد نفر رسیده است.

کد خبر 723545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.