نام پدر امید، نام مادر اخلاق؛ وقتی جشنواره فیلم فجر شناسنامه‌دار شد

یکی از نکات قابل توجه در سی‌امین جشنواره فیلم فجر پوستر آن بود؛ پوستر این دوره از جشنواره توسط ابراهیم حقیقی طراحی شد که صفحه نخست شناسنامه‌های ایرانی، دستمایه اصلی طرح قرار گرفته بود که هویت جشنواره را مورد تأکید قرار می‌داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی به‌غیر از چند فیلم از معدود فیلم‌سازان شناخته‌شده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلم‌ها قرار می‌گرفت، اغلب موضوعات سخیف و بی‌ارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال می‌برد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکل‌گیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند.

در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف می‌زنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ به‌ویژه سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»

این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور که چهل‌ودومین سال حیات خود را طی می‌کند، آماده می‌کنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.

این روزها که به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتهی می‌شود، مروری بر دوره‌های گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

استعفای داور بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر

دوره بیست و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ۱۶ تا ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ به دبیری مهدی مسعودشاهی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد و ۳۳ روز (جمال شورجه)، آسمان هشتم (حسن نجفی)، آقا یوسف (علی رفیعی)، آلزایمر (احمدرضا معتمدی)، آینه‌های روبرو (نگار آذربایجانی)، اخراجی‌ها ۳ (مسعود ده‌نمکی)، اسب حیوان نجیبی است (عبدالرضا کاهانی)، اینجا بدون من (بهرام توکلی)، باد و مه (محمدعلی طالبی)، برف روی شیروانی داغ (محمدهادی کریمی)، پاریس تا پاریس (محمدحسین لطیفی)، پایان نامه (حامد کلاهداری)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)، جرم (مسعود کیمیایی)، خیابان‌های آرام (کمال تبریزی)، راه آبی ابریشم (محمد بزرگ نیا)، سعادت آباد (مازیار میری)، سیزده ۵۹ (سامان سالور)، گزارش یک جشن (ابراهیم حاتمی‌کیا)، گلوگاه شیطان (حمید بهمنی)، مرگ کسب و کار من است (امیر ثقفی)، ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان) و یه حبه قند (رضا میرکریمی) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

نام «اسدالله نیک نژاد» بین داوران بخش اصلی جشنواره بود که با توجه به حواشی به وجود آمده با ارسال نامه‌ای به دفتر جشنواره از داوری استعفا داد و تعداد داوران به ۶ نفر رسید.

جوایز بخش اصلی

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم: جرم (مسعود کیمیایی)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردان: اصغر فرهادی (جدایی نادر از سیمین)
  • جایزه ویژه هیئت داوران: داریوش مهرجویی (آسمان محبوب)
  • سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: راه آبی ابریشم (محمدرضا بزرگ‌نیا)
  • سیمرغ بلورین ویژه: سی و سه روز (جمال شورجه)
  • سیمرغ بلورین ویژه: حمید بهمنی (گلوگاه شیطان)
  • سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران: جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: مهدی هاشمی (آلزایمر)
  • دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر مرد: علی مصفا (آسمان محبوب)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: ویشکا آسایش (ورود آقایان ممنوع)
  • دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش اول زن: مهتاب کرامتی (آلزایمر)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: حامد بهداد (جرم)
  • دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش دوم مرد: محسن تنابنده (ندارها)
  • دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش دوم مرد: شهاب حسینی (جدایی نادر از سیمین)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: مهناز افشار (سعادت‌آباد)
  • دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش دوم زن: ساره بیات (جدایی نادر از سیمین)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
  • دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه: احمدرضا معتمدی (آلزایمر)
  • سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: جرم (کارن همایون‌فر)
  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: جرم (اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق)
  • سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: جدایی نادر از سیمین (محمود سماک‌باشی)
  • سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: جرم (ایرج رامین‌فر)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: جدایی نادر از سیمین (محمود کلاری)
  • سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: فرزند صبح و آلزایمر (سعید ملکان)
  • سیمرغ بلورین بهترین تدوین: ندارها (واروژ کریم مسیحی)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (سی و سه روز)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: امیررضا معتمدی (راه آبی ابریشم)؛ محسن روزبهانی (سی و سه روز)

نام پدر امید، نام مادر اخلاق؛ وقتی جشنواره فیلم فجر شناسنامه‌دار شد

جشنواره فجر شناسنامه‌دار شد

دوره سی‌ام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بهمن ۱۳۹۰ به دبیری محمد خزاعی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد و آمین خواهیم گفت (سامان سالور)، برف روی کاج‌ها (پیمان معادی)، بوسیدن روی ماه (همایون اسعدیان)، بی خود و بی جهت (عبدالرضا کاهانی)، پذیرایی ساده (مانی حقیقی)، پل چوبی (مهدی کرم پور)، پله آخر (علی مصفا)، تلفن همراه رئیس جمهور (علی عطشانی)، چک (کاظم راست گفتار)، خرس (خسرو معصومی)، خصوصی (حسین فرح بخش)، خوابم می‌آد (رضا عطاران)، ضد گلوله (مصطفی کیایی)، قلاده‌های طلا (ابوالقاسم طالبی)، گشت ارشاد (سعید سهیلی)، ملکه (محمدعلی آهنگر)، نارنجی‌پوش (داریوش مهرجویی)، یک عاشقانه ساده (سامان مقدم) و یکی می‌خواد باهات حرف بزنه (منوچهر هادی) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در این دوره، گرفتن مسؤلیت برگزاری جشنواره از بنیاد سینمای فارابی پس از دو دهه و انتقال آن به مؤسسه رسانه‌های تصویری بود؛ در این دوره سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا نشد و دو فیلم «ضد گلوله» و «روزهای زندگی» دیپلم افتخار گرفتند و سیمرغ بهترین کارگردانی به پرویز شیخ‌طادی برای فیلم «روزهای زندگی» اهدا شد.

یکی از نکات قابل توجه این جشنواره نیز پوستر آن بود؛ پوستر این دوره از جشنواره توسط ابراهیم حقیقی طراحی شد که صفحه نخست شناسنامه‌های ایرانی، دستمایه اصلی طرح قرار گرفته بود که هویت جشنواره را مورد تأکید قرار می‌داد.

جوایز بخش اصلی

  • دیپلم افتخار بهترین فیلم: روزهای زندگی (سعید سعدی و سیما فیلم)؛ ضد گلوله (رضا رخشان)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: پرویز شیخ‌طادی (روزهای زندگی)
  • دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: رضا عطاران (خوابم می‌آد)
  • سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران: برف روی کاج‌ها (پیمان معادی)
  • جایزه‌ی ویژه هیئت داوران: داریوش مهرجویی (نارنجی‌پوش)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: مصطفی کیایی (ضدگلوله)
  • سیمرغ بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی: علی مصفا (پله‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: فرهاد اصلانی (خرس و زندگی خصوصی)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: هنگامه قاضیانی (روزهای زندگی)
  • دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن: بهناز جعفری (تلفن همراه رئیس جمهور)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: اکبر عبدی (خوابم می‌آد)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: یکتا ناصر (یکی می‌خواد باهات حرف بزنه)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: امیر کریمی (روزهای زندگی)
  • دیپلم افتخار برای فیلم‌برداری: حسن پویا (راه بهشت)
  • سیمرغ بلورین بهترین تدوین: هایده صفی‌یاری (نارنجی‌پوش)
  • سیمرغ بلورین بهترین موسیقی: حسین علیزاده (ملکه)
  • دیپلم افتخار برای موسیقی: ناصر چشم‌آذر (گشت ارشاد)
  • سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: عباس بلوندی (ملکه)
  • سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: عباس صالحی (روزهای زندگی)
  • سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: ساسان نخعی (بوسیدن روی ماه)
  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: محمدرضا دلپاک (خرس)
  • دیپلم افتخار صداگذاری: فرامرز ابوالصدق (روزهای زندگی)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: کامران سحرخیز، امیر سحرخیز، سیدهادی اسلامی (سلام بر فرشتگان)
  • دیپلم افتخار برای بهترین جلوه‌های ویژه بصری: حسن ایزدی (ملکه)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (روزهای زندگی)
  • سیمرغ زرین دبیر جشنواره: رسول صدرعاملی (در انتظار معجزه)
  • سیمرغ زرین دبیر جشنواره: ابراهیم اصغری (شور شیرین)

نام پدر امید، نام مادر اخلاق؛ وقتی جشنواره فیلم فجر شناسنامه‌دار شد

کد خبر 723531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.