قلاب سردرگم مالیات

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۳۴۰ همت در دو ساعت!» به تبعات تغییرات گسترده مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و نوشت: در دو ساعت پایانی (از ساعت ۹ صبح تا ۱۱) بررسی لایحه با پیشنهاد نمایندگان حدود ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بار اضافه به هزینه‌های بودجه ۱۴۰۳ اضافه شد.

نمایندگان اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری واردات کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۳ را که دولت پیشنهاد داده بود به ۱۰ میلیارد دلار کاهش دادند تا از محل این مابه‌التفاوت ناترازی ایجاد شده پوشش داده شود.

یکی از جنجالی‌ترین مصوبات مجلس، افزایش چشمگیر بودجه قوه قضائیه و صدا و سیما بود.

مجلس جمعاً در تبصره ۴ به میزان ۸۰ همت، در تبصره ۷ به میزان ۱۵ همت، در تبصره ۱۴ به مبلغ ۵۱ همت و در تبصره ۱۵ به مبلغ ۲۹۵ همت بار مالی الحاقات به لایحه بودجه افزوده است. در مجموع ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بار مالی اضافی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ الحاق شده است.

درست دو هفته پیش و در جریان مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، رحیم زارع سخنگوی این کمیسیون در واکنش به سوال رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره منبع تأمین هزینه‌های مصوب تلفیق گفت: یکی از راهکارها این است که سازمان برنامه و بودجه با مقداری صرفه‌جویی به دنبال ارتقای شرایط معیشتی برخی اقشار خدوم و زحمتکش باشد و به اصطلاح ترمز بریز و بپاش را بکشد!

روز گذشته اما صحن علنی مجلس، صحنه تاخت و تاز نمایندگان در بریز و بپاش در بودجه ۱۴۰۳ بود؛ نمایندگانی که یک ماه پیش لایحه بودجه ۱۴۰۳ را «ناترازی» و باعث تورم خوانده و آن را به دولت بازگرداندند تا دولت بودجه‌ای بدون کسری تقدیم آنان کند. تصویب بندهای همراه با بار مالی جدید از سوی نمایندگان و اعتراض داوود منظور رئیس سازمان برنامه به هر یک از این بندها، صحنه تکراری دیروز مجلس بود.

قلاب سردرگم مالیات

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قوه قضائیه از تخلف بزرگ و جدید یک چهره مشهور اقتصادی جلوگیری کرد» نوشت: قوه قضائیه با انتشار گزارشی مبنی بر جلوگیری از تخلف بزرگ و جدید یک چهره مشهور اقتصادی اعلام کرد که ۶۴ ویلای غیرمجاز که در زمین‌های چندین هکتاری جنگل‌های جلگه‌ای نوشهر در حال ساخت بودند، تخریب شدند. براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، رسیدگی به وضعیت هزار قطعه زمین‌های هکتاری جلگه‌ای در مازندران به صورت یک به یک شروع شده و در صورت تخلف همگی تخریب خواهند شد.

رئیس کل دادگستری مازندران در همین راستا و با اشاره به اجرای قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی از قلع و قمع ۶۴ ویلا که به صورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی روستای ملکار شهرستان نوشهر در حال احداث بود، خبر داد و گفت: این ۶۴ واحد ویلای غیرمجاز، به صورت غیرقانونی در یکی از قطعات موسوم به ۱۰ هکتاری اراضی جنگلی و جلگه‌ای شهرستان نوشهر در حال احداث بود که با ورود دستگاه قضائی و با صرف هزینه از سوی فرد متخلف، نسبت به قلع و قمع، تخریب و جمع‌آوری همه مستحدثات این بناهای غیرمجاز اقدام شده و با اجرای کامل حکم طی روزهای آتی، زمین‌ها به حالت سابق باز خواهد گشت.

قلاب سردرگم مالیات

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سوخت جنگنده‌های صهیونیست در آتش خشم یمنی‌ها سوخت» نوشت: در پی جنگ‌افروزی‌های آمریکا و انگلیس در دریای سرخ که منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند، یمنی‌ها ضرب شست دیگری به ائتلاف دشمنان نشان داد و در تازه‌ترین دستاورد، یک نفتکش انگلیسی را که حامل سوخت برای جنگنده‌های صهیونیستی بود، هدف قرار دادند. این حمله نشان داد عبور از تنگه باب‌المندب برای کشتی‌های صهیونیستی و هم‌پیمانان آن همچنان ممنوع است. چنانکه عصر دیروز هم مرکز تجارت دریایی انگلیس از حمله به یک کشتی تجاری و یک قایق در خلیج عدن خبر داد.

آمریکا و انگلیس تصور می‌کردند که با حملات به مواضع نظامی در یمن می‌توانند انصارالله را به عقب‌نشینی از عملیات در دریای سرخ وادار کرده و امنیت کشتی‌های صهیونیستی را تضمین کنند، اما این حملات مستمر نتیجه عکس داد. انصارالله که بارها هشدار داده پاسخ سختی به ماجراجویی‌های آمریکا و متحدانش خواهد داد بار دیگر قدرت موشکی خود را به رخ دشمنان کشید تا حساب کار دست‌شان بیاید که ابتکار عمل در آبراه دریای سرخ در دستان یمنی‌ها قرار دارد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه در بیانیه‌ای از هدف‌گیری نفتکش انگلیسی «مارلین لواندا» در خلیج عدن با تعدادی موشک خبر داد و گفت که موشک‌ها مستقیماً به کشتی اصابت کرده و باعث سوختن محموله آن شد. به گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح یمن ادامه عملیات خود را در دریای سرخ و دریای عرب علیه کشتی‌های اسرائیلی یا عازم بنادر فلسطین اشغالی تا پایان تجاوز در غزه و رساندن مواد غذایی و دارویی به مردم فلسطینی تحت محاصره در این منطقه ادامه خواهند داد.»

قلاب سردرگم مالیات

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «ایالت علیه دولت» را برگزید و با اشاره به اختلافات میان ایالت تگزاس با دولت مرکزی ایالات متحده نوشت: بحران در ایالت تگزاس و درگیری دولت فدرال با مقامات این ایالت به مراحل حساس رسیده است. نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به تشدید تنش‌ها میان مقام‌های ارشد ایالت تگزاس و دولت بایدن با محوریت نوع مدیریت مرزهای جنوبی آمریکا، از احتمال آغاز جنگ داخلی در این کشور و درگیری آمریکایی‌ها با یکدیگر خبر داد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا قلمداد کرده است.

دیوان عالی آمریکا اخیراً در حکمی با خواسته دولت بایدن جهت برچیدن موانع مرزی در ایالت تگزاس نظیر سیم‌های خاردار از این منطقه موافقت کرده است، با این حال مقام‌های ارشد این ایالت از جمله فرماندار آن گرگ ابوت، به صراحت حکم دیوان عالی آمریکا را به چالش می‌کشند و معتقدند در صورت برچیده شدن موانع مرزی، سیلی از مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا هجوم خواهند آورد؛ موضوعی که نه به نفع تگزاس است و نه آمریکا. مقام‌های ایالتی تگزاس قویاً دولت بایدن را به تقویت و تشویق مهاجرت غیرقانونی به خاک آمریکا متهم می‌کنند. این در حالی است که در جبهه مقابل، حامیان دولت بایدن می‌گویند وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا باید نیروهای گارد ملی آمریکا در ایالت تگزاس را فدرال اعلام کند و با تغییر وفاداری آنها از فرماندار تگزاس به رئیس‌جمهور آمریکا، زمینه را برای اجرای آنچه دادگاه عالی آمریکا حکم کرده، فراهم کند. نشریه نیوزویک در گزارش خود می‌نویسد: «جنگ و نزاع میان دولت بایدن و گرگ ابوت، فرماندار تگزاس درباره مرزهای جنوبی آمریکا به قدری تشدید شده و افزایش یافته که بسیاری ابراز نگرانی می‌کنند مبادا آمریکا درگیر یک جنگ داخلی جدید شود.

قلاب سردرگم مالیات

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قلاب سردرگم مالیات» به بررسی شائبه‌های بند «ج» در تبصره شش بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و نوشت: هفته گذشته مصوبه‌ای به منظور شناسایی فرار مالیاتی در مجلس به تصویب نمایندگان رسید. اما یکی از نمایندگان مخالف بعد از تصویب آن در صحن، از آن به عنوان اشتباه تاریخی مجلس یازدهم یاد کرد و در قالب ویدئویی انتقادی که در فضای مجازی منتشر کرد، گفت که قرار است در سال آینده از حساب‌های غیرتجاری نیز مالیات اخذ شود. مسئله‌ای که واکنش‌های زیادی به همراه داشت و حتی روابط عمومی مجلس شبانه نسبت به آن با صدور بیانیه‌ای واکنش نشان داد و این سخنان و انتشار آن از سوی برخی رسانه‌ها را برداشت اشتباه از مصوبه مجلس معرفی کرد. حتی روز گذشته این موضوع موجب تذکر طغیانی، نماینده اصفهان در صحن علنی شد. قالیباف هم در واکنش به اظهارات این نماینده درباره مصوبه مالیاتی مجلس گفت که «دوستان در این موضوعات دقت داشته باشند، اگر دوستان موافق یا مخالف بحثی هستند اطلاعات درستی را به جامعه بدهند.»

ماجرای این مصوبه جنجالی و حواشی آن به این شرح است که محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت که «مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه رأی داد بند ج تبصره ۶، که بر اساس آن اگر جمع واریزی به حساب شخصی و غیرتجاری اشخاص حقیقی در هر ماه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل بیشتر باشد مشمول مالیات خواهند شد.»

رئیس سازمان مالیاتی کشور به سخنان فرهنگی، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر سابق واکنش نشان داد و نوشت: «از یک استاد دانشگاه انتظار می‌رود مستند سخن بگوید. مجلس همچنین مصوبه‌ای نداشته است. اگر خلاف این است لطفاً عین متن مصوبه را اینجا بگذارید». همچنین دولت در خصوص این ماجرا بیانیه‌ای صادر کرد و در بخشی از آن بیانیه مدعی شد: «بر اساس مصوبه مجلس در بند (ج) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، اصناف و تجاری که با هدف فرار مالیاتی به جای استفاده از کارتخوان، مشتریان را مجبور به واریز پول به صورت کارت به کارت می‌کنند، در تور مالیات قانونی خواهند افتاد». همچنین گفته شده است که این مصوبه مجلس که مورد تأیید دولت هم هست، با هدف جداسازی حساب‌های تجاری از حساب‌های عادی و شفاف‌سازی درآمد اصناف پردرآمد همچون پزشکان، وکلا و بنگاه‌های خودرو و املاک تدوین و مصوب شده است.

قلاب سردرگم مالیات

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عاقبت تورم سال ۱۴۰۲» نوشت: به‌روزرسانی آمار تورم توسط مرکز آمار (در عصر جمعه)، مشخص کرد در اولین ماه زمستان نرخ تورم ماهانه ۲.۶ درصد به ثبت رسید، نرخ تورم نقطه به نقطه دی‌ماه در ارتفاع ۳۸.۵ درصد ایستاد و تورم سالانه نیز در سطح ۴۳.۶ درصد قرار گرفت. با مقایسه این آمارها با گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده آذر، افت تب تورم در آغاز زمستان قابل مشاهده است. سوال مشخص این است که در پایان سال، تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه در چه سطحی می‌ایستد؟ با توجه به میانگین ۲.۵ درصدی تورم ماهانه در سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه در سه سناریوی بدبینانه، میانه و خوش‌بینانه مورد بررسی قرار گرفته است؛ مطابق بررسی‌ها نرخ تورم در سناریوی خوش‌بینانه به رقم ۳۳.۱ درصد، در سناریوی محتمل و میانه به ۳۴.۳ درصد و در سناریوی بدبینانه به ۳۵.۷ درصد خواهد رسید. در نتیجه به نظر می‌رسد در صورت نبود رویداد غیرمنتظره، مسیر تورم تا پایان سال کاهشی خواهد بود.

کد خبر 723505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.