اهمیت تقویت مهارت‌های گفت‌وگو، تامل و صبر برای خودداری از قضاوت زودهنگام

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به اهمیت تقویت مهارت‌ گفت‌وگو، تامل و صبر برای خودداری از قضاوت گفت: افراد به‌طور مداوم در حال قضاوت کردن هستند، اما باید توجه داشته باشند که پیش از قضاوت کردن، اطلاعات خود را تکمیل کنند تا از پیامدهای منفی زود قضاوت کردن یا قضاوت اشتباه دور بمانند.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در واقع قضاوت کردن یکی از توانایی‌های انسان و یکی از تفاوت‌های او با دیگر جانداران است، اما زود قضاوت کردن بدون داشتن اطلاعات کافی و صحیح از موضوع، افراد را به تفکرات منفی و ذهن‌خوانی منفی خواهد کشاند.

وی افزود: زود قضاوت کردن در خصوص موضوع یا فردی، از اطلاعات ناقص سرچشمه می‌گیرد و می‌تواند پیامدهایی منفی به همراه داشته باشد.

روان‌شناس و مشاور خانواده تصریح کرد: قضاوت درباره افراد یا موضوع‌های مختلف امری طبیعی است؛ به عنوان مثال فردی ممکن است از روی نحوه پوشش، رنگ چشم، نحوه رفتار یا حتی سلام کردن مورد قضاوت قرار گیرد.

پدرام ادامه داد: افراد برای داشتن قضاوتی صحیح باید پیش‌فرض‌ها را بررسی کنند؛ به عنوان مثال هنگامی که فردی لاغر شده است، می‌توان با پرسیدن سوالی مبنی بر صحت قضاوت خود مانند «احساس می‌کنم لاغر شده‌ای» به اطلاعاتی بیشتر دست یافت.

وی گفت: افراد در بسیاری از شرایط ناگزیر قضاوت می‌کنند، اما داشتن قضاوتی صحیح حائز اهمیت است، درست قضاوت کردن، تصمیم‌گیری صحیح و قدرت حل مسئله سه نعمتی است که از دارایی‌های انسان به‌شمار می‌رود.

روان‌شناس و مشاور خانواده اضافه کرد: افراد باید برای داشتن قضاوت درست و پرهیز از زود قضاوت کردن باید تحت آموزش قرار گیرند و مهارت‌های رفتاری خود از جمله مهارت گفت‌وگو، تأمل و داشتن صبر را قوی‌تر کنند.

وی افزود: افراد باید توجه داشته باشند که پیش از قضاوت کردن، اطلاعات خود را تکمیل کنند تا از پیامدهای منفی زود قضاوت کردن یا داشتن قضاوت اشتباه دور بمانند.

روان‌شناس و مشاور خانواده تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت افراد همیشه و به‌طور مداوم در حال قضاوت کردن هستند، اما بعضی از قضاوت‌ها مبنی بر پیش‌فرض‌ها است و هیچ فردی نمی‌تواند این توانایی را در خود انکار کند یا نادیده گیرد.

کد خبر 723496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.