ایجاد کنسرسیوم اقتصادی صنایع با هدف استفاده از ظرفیت‌ ژئواکونومیک استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: هدف از ایجاد کنسرسیوم صنایع دریایی استان این است که بتوانیم ظرفیت‌ها را به هم ملحق کنیم و با یک هم‌افزایی، چند گام بزرگ برداریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی استانداری مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه در نشست مشترک اعضای انجمن پیشگامان صنعت و کنسرسیوم صنایع دریایی استان مرکزی اظهار کرد: از ابتدای تأسیس استان نگاه خاصی به ظرفیت‌های این استان وجود داشته است.

وی افزود: موقعیت ژئواکونومیک استان مرکزی در کشور خاص است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: ایجاد کنسرسیوم صنایع دریایی با این نیت بوده که بتوانیم ظرفیت‌های استان را به هم ملحق کنیم و با یک هم‌افزایی، چند گام بزرگ برداریم.

وی تصریح کرد: متأسفانه رویکرد بخش زیادی از شرکت‌های ما سنتی است و نگاه و شعار راهبردی مورد نیاز را ندارند، بنابراین این کنسرسیوم کمک می‌کند تا یک نگاه راهبردی به بخش صنعت استان تسری پیدا کند.

مخلص‌الائمه با تأکید بر لزوم شکل‌گیری ماهیت حقوقی این کنسرسیوم، اضافه کرد: صنایع استان به عنوان یک شخصیت حقوقی و شرکت تجاری می‌توانند مکمل هم باشند و در طرح‌های بزرگ ورود پیدا کنند.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات اصلی کنسرسیوم، بحث اقتصاد دریامحور است که زمینه کار آن در حوزه صنعت استان وجود دارد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا باید با کمک بخش‌های مختلف در کشور حرکت کند و به همراهی همه استان‌ها نیاز است.

وی ظرفیت‌های پارک لجستیک را بستری برای فعالیت کنسرسیوم عنوان کرد و افزود: دومین مجوز پارک لجستیک پس از انقلاب اسلامی را دریافت کردیم و به دنبال این هستیم تا در بلند مدت آن را تبدیل به دهکده لجستیک کنیم.

مخلص‌الائمه گفت: پارک لجستیک ظرفیت اقتصادی بزرگی برای بخش صنعت، خدمات و تجارت است که می‌تواند فرودگاه و صنعت ریلی را هم به حرکت وا دارد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در تلاش هستیم منافع اقتصادی این پارک لجستیک را بین همه صنایع استان تقسیم کنیم، افزود: بخشی از مأموریت کنسرسیوم، طراحی و بهره‌برداری از این پارک است، البته نیروی دریایی ارتش هم برای راه‌اندازی بندر خشک اعلام آمادگی کرده است.

وی گفت: کار دیگری که می‌توانیم از طریق کنسرسیوم دنبال کنیم تشکیل یک ایرلاین استانی است که در نتیجه آن هم کارهای بزرگ اقتصادی در استان رونق پیدا می‌کند و هم پروازهای فرودگاه افزایش خواهد یافت.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: در دولت می‌توانیم هماهنگی لازم را بین بخش‌های مختلف ایجاد کنیم و با تسهیل‌گری، ظرفیت دانشگاه‌ها را نیز با کنسرسیوم همراه کنیم.

وی با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی استان در دو سال گذشته، افزود: در بحث ستاد تسهیل به لحاظ سرعت عمل رتبه اول کشور را داریم و برای اولین بار جلسات ستاد تسهیل در شهرستان‌ها و در محل نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان مرکزی در پاییز امسال به ۶.۳ درصد رسیده است، گفت: در پاییز سال گذشته نرخ بیکاری استان ۸.۱ درصد بود، اما امسال کاهش قابل توجهی داشته که جا دارد از بدنه کارفرمایی استان و به‌ویژه بخش صنعت تقدیر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه شاخص‌های مرتبط نیز دلالت بر این دارد که کاهش نرخ بیکاری و اشتغال ایجاد شده پایدار است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: بسیاری از صنایع شاخص و پیشران استان که با معضلات پیچیده مواجه بودند به سمت ایجاد اشتغال جدید حرکت کرده‌اند و پیوستگی شرکت‌های بزرگ و متوسط نشان می‌دهد صنعت استان یک مسیر رو به رشد را می‌پیماید، هر چند با نقطه مطلوب فاصله داریم و برای رسیدن به ظرفیت کامل استان تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در تنوع تولیدات صنعتی رتبه اول را در اختیار داریم، اما جای صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم در استان خالی است، گفت: اخیراً تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین پارکِ ملی علوم و فناوری‌های نرم، جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری استان مرکزی منعقد و استان به قطار اقتصاد فرهنگ هم ملحق شد، ضمن اینکه بخشی از مرکز ماهور نیز به این حوزه اختصاص یافته که بخش صنعت استان نیز می‌تواند از این بستر استفاده کند.

استاندار مرکزی به اشاره به برگزاری همایش «سرآمدان دیار آفتاب» تاکید کرد: اقشار مختلفی از شخصیت‌های تأثیرگذار استان در این همایش حضور پیدا کردند و ترکیب کم‌نظیری بود که نشان داد استان مرکزی در تهران ظرفیت بی‌نظیری دارد که گام‌های مکمل برای بهره‌گیری از این ظرفیت برداریم.

دولت مردمی برای رفع دغدغه‌ها در حوزه تولید و اشتغال تلاش می‌کند

حسن میرزاخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار مرکزی هم با بیان اینکه شرایط حوزه صنعت استان در مقایسه با دو سال گذشته بسیار متفاوت است، اظهار کرد: به برکت برنامه‌ریزی مدیریت ارشد استان و همراهی صنعتگرانی که عزت‌مندانه برای رفع نیازهای کشور تلاش می‌کنند، امروز جایگاه خوبی داریم.

وی افزود: دولت مردمی برای رفع دغدغه‌ها در حوزه تولید و اشتغال تلاش می‌کند و این جلسه هم یک نشست برای تسهیل و رفع موانع تولید است.

به گزارش ایمنا، در این نشست اعضای انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزی با اهدای لوح یادبودی از تلاش‌های استاندار مرکزی برای برگزاری همایش سرآمدان دیار آفتاب قدردانی کردند. در پایان نیز احکام اعضای ستاد معین اقتصاد دریا استان مرکزی توسط استاندار اعطا شد.

کد خبر 723461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.