پایان ۳ روز خالصانه با معبود / تجدید قوا برای حضور در میدان

پس از سه روز ارتباط خالصانه با خدا اعتکاف به پایان رسید، اما حکایت حضور جوانان در میدان مبارزه با نفس در تداوم جریان زندگی تازه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، ماه رجب ماهی برای زدودن زنگارهایی است که آدمی به علت غفلت دچار آن شده است. اعتکاف ایام‌الله ویژه‌ای است که خداوند از روی لطف و محبت خود نسبت به بندگانش ارزانی داشته است.

فرصتی است برای باز کردن غل و زنجیرهایی که خواسته یا ناخواسته بر دست و پای خویش بسته‌ایم و پاگیر دنیا شده‌ایم. فرصتی است برای دل کندن از ما سوی الله، دل کندن از هرچه غیر خداست.

یکی از احکام مربوط به اعتکاف این است که اگر کسی روز اول و دوم را معتکف شود، روز سوم بر او واجب می‌شود. فلسفه اعتکاف مسئولیت‌دار شدن است. یعنی انسان خودش خواسته است چیزی را بر خودش واجب کند و مسئولیت آن را بپذیرد و این همان رشدی است که او را پله‌پله بالا می‌برد.

در ایام اعتکاف، مساجد استان خراسان‌شمالی نیز همچون سراسر کشور منور به قدوم میهمانان خدا بود؛ انسان‌هایی که با دل کندن سه روزه از ظواهر دنیا، به گوشه‌ای دنج پناه بردند تا اندکی با خالق خود خلوت کنند، شاید بتوانند اتصالی مجدد برقرار یا اتصال گذشته را مستحکم‌تر کنند.

مساجدی که خاص بودند

علاوه بر مساجدی که عموم مردم در آن به مناجات با خدا می‌پردازند، مساجدی نیز هستند که شور و حال معناداری در آن‌ها جاری است. اعتکاف دانش‌آموزی از آن دسته اعتکاف‌هایی است که شور و شعف بیشتری دارد و علاوه بر بُعد خودسازی و ارتباط با خدا، امور تربیتی و فرهنگی در آن مورد تمرکز برنامه‌ریزان است.

تعداد دانش‌آموزان سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از چهار برابر شده بود؛ ۳۲۰۰ دانش‌آموز از تعطیلات آخر هفته خود گذشتند تا در مسجد بمانند. در این سه روز اعتکاف سری به این نوجوانان دوست‌داشتنی زدیم؛ افرادی که قلب‌های پاکشان فرصتی برای استجابت دعا را فراهم کرده است. خیال کنید ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰ یا حتی تعداد بیشتری نوجوان پاک که برخی هنوز مکلف نیز نشده‌اند، هم‌زمان با هم «العفو» یا «اللهم عجل لولیک الفرج» بخوانند. صحنه‌ای زیباتر از این نیز می‌توان دید؟

در شرایطی که دشمن تلاش دارد تا این معصومان را از معنویت دور کند، اما زمزمه علی علی و حسین حسین از لب‌هایشان حذف نمی‌شود.

پایان ۳ روز خالصانه با معبود / تجدید قوا برای حضور در میدان

وارد جمعشان که می‌شوم حس می‌کنم حس و حالم تغییر می‌کند؛ گپ و گفت با برخی، بی‌شباهت با علما و عارفان نیست، آنچنان از رابطه خود و خدای خود می‌گویند که گویی سال‌هاست گوشه‌نشین بوده‌اند و عبادت کرده‌اند.

یکی از دانش‌آموزان به شوخی می‌گوید برای فرار از کلاس درس وارد اعتکاف شدم، اما وقتی به او می‌گویم اعتکاف که در روزهای تعطیل بود، پاسخ می‌دهد: حضور در این جمع نیاز بود؛ باید چند روزی خلوت می‌کردم تا بتوانم به آینده خود و جایگاهم در معادلات ظهور فکر کنم.

نگاه به مهدویت این نوجوان شانزده‌ساله متعجبم می‌کند؛ همیشه برای ما دهه هفتادی‌ها از اخلاص و بزرگ منشی نوجوانان زمان جنگ می‌گفتند، اما همین لحظه به خود گفتم آیا این نوجوان از نوجوان دوران دفاع مقدس کمتر است؟ به‌طور قطع نه! چه بسا جایگاه بالاتری نیز دارد؛ بصیرتی بیشتر و آگاهی والاتر.

دورهمی خانوادگی این بار در مسجد

اعتکاف خانوادگی و اعتکاف مادر و کودک نیز از جمله جمع‌هایی است که کمتر جایی به چشم می‌خورد. تربیت کودکان در چنین محیط‌هایی اثر مثبت خواهد داشت.

مادرانی که از سنین کودکی فرزندان خود را با چنین فضاهایی آشنا می‌کنند و به فکر تربیت دینی آن‌ها هستند، می‌توانند معارف را به‌راحتی به فرزندان خود انتقال دهند.

حضور در جمع مادرانی که با فرزندهای خردسال و بعضاً نوزاد خود معتکف شده بودند نیز تجربه جالبی بود؛ اینجا خبری از سکوت نبود؛ به هر گوشه که نگاه می‌کردی کودکانی را می‌دیدی که یا بازی می‌کنند یا سر و صدا و گریه؛ فضایی که در ابتدا شاید پراضطراب به نظر می‌رسید، اما گرمی و آرامش مادران خیلی زود به ما نیز منتقل می‌شد.

مادران معتقد بودند اینجا ساعت‌ها خیلی زود می‌گذرد؛ فرزندان با یکدیگر بازی می‌کنند و خبری از اذیت کردن نیست؛ اتفاقاً اینجا فرصت بیشتری دارند تا برای خود باشند و راز و نیاز کنند.

پایان ۳ روز خالصانه با معبود / تجدید قوا برای حضور در میدان

شیطنت و شلوغی کودکان نیز جذاب بود؛ کودکانی که در گوشه‌ای از مسجد دور هم جمع شده بودند و به تقلید از مادران خود قرآن می‌خواندند، اما شاید متفاوت‌ترین جمع معتکفان، جمع دانشجویی باشد؛ جوانانی که در تیررس شیطان قرار دارند، زمینه گناه برایشان فراهم است، اما در چنین شرایطی دل به دریای عاشقی می‌زنند و وارد دنیایی دیگر می‌شوند.

حضور دانشجویان دختر و پسر در اعتکاف امسال نسبت به سال قبل بیش از شش برابر شده بود؛ عدد و رقمی که شاید نباید ساده از کنار آن عبور کرد.

رشد ۶۷ درصدی معتکفان در خراسان شمالی

حجت‌الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می‌گوید: طی سال جاری بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر از مردم خراسان شمالی در اعتکاف شرکت کردند.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته حدود هفت هزار نفر در این مراسم معنوی شرکت کرده بودند، افزود: به این ترتیب شاهد رشد ۶۷ درصدی تعدادی معتکفان بودیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی تصریح کرد: این مردم خداجو در ۱۵۶ مسجد معتکف شدند، در حالی که سال گذشته ۱۲۱ مسجد میزبان مردم بودند.

رفیعی از رشد ۶۵۰ درصدی تعداد دانشجویان معتکف خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد دانش‌آموزان نیز ۳۶۵ درصد افزایش پیدا کرد و بیش از ۳۲۰۰ نفر در این مراسم شرکت کردند.

پایان ۳ روز خالصانه با معبود / تجدید قوا برای حضور در میدان

وی از برقراری اعتکاف مادر و فرزندی در چهار مسجد استان خبر داد و اضافه کرد: ۷۳ درصد معتکفان را بانوان تشکیل می‌دهند و ۶۳ مسجد شهری و ۹۳ مسجد روستایی میزبان مردم در ایام اعتکاف بود.

اعتکاف سال ۱۴۰۲ نیز با تمام جذابیت‌ها و شیرینی‌هایش تمام شد، دفتر سه روز ارتباط خالصانه با خدا بسته شد، اما حکایت این جوانان با معبود تازه آغاز شده است. آن‌ها وارد میدان مبارزه با نفس خواهند شد و اینجا است که اثرات حضور در اعتکاف آرام‌آرام خودنمایی می‌کند.

کد خبر 723426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.