موانع پیش روی مردمی سازی باید رفع شود

دستیار مردمی سازی دولت گفت: موانع بسیاری پیش روی مردمی سازی وجود دارد که باید رفع شود و این ماموریت مهم در دولت سیزدهم دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احمد عبودتیان امروز _شنبه هفتم بهمن_ در جلسه شورای اداری استان اصفهان اظهار کرد: عنوان مردمی سازی که در دوسال اخیر زبانزد شده شاید ذهنیتی ایجاد کند که آیا یک شگرد پوپولیستی است یا واقعاً یک ضرورت است؟ مقدمه بحث دو سوال مختصر است، در استان اصفهان حجمی از مسائل مختلف وجود دارد و تعدادی نیروی انسانی و اعتبارات دارید. این حجم ورودی آیا با این پتانسیل‌ها قابل حل است؟

وی افزود: طبیعتاً با این حجم امکانات نمی‌توانیم این‌همه مشکل را حل کنیم، دوم اینکه اگر امکان مادی این کار باشد می‌توانیم بدون حضور مردم کار را حل کنیم؟ آیا نباید اراده مردم حضور داشته باشد؟

دستیار مردمی سازی دولت سیزدهم تصریح کرد: هر کشوری الگویی در حکمرانی دارد، حضرت امام (ره) وقتی کار خود را شروع کردند نه قشون نظامی داشتند و نه نظام و سازمان خاصی، بلکه تلاش کردند تا مردم را دانه دانه به صحنه بیاورند. شهید بهشتی هم می‌گوید ما فکر نمی‌کردیم به این سرعت انقلاب شود اما با حضور مردم محقق شد.

عبودتیان ادامه داد: امام (ره) الگوی حکمرانی را در همان ابتدا تبیین کردند که باید اساس رأی مردم باشد. مردم در صندوق ۹۸.۲ درصد رأی آری به جمهوری اسلامی دادند. وقتی این رای‌ها شمرده شد امام پیامی دادند و با آیه ۵ سوره بعثت آغاز کردند سپس در بخش اصلی پیام گفتند خداوند متعال بر ما منت نهاد و با دست توانای خود که قدرت مستضعفان است درهم پیچید و با برقراری جمهوری اسلامی وراثت حقه را به آنان ارزانی داشت، من در این روز مبارک روز فتح و پیروزی و امامت امت را اعلام می‌کنم.

وی افزود: جمهوری اسلامی بین دیگر کشورها ادعا کرده من به هدف خلقت که همانا رسیدن انسان به مقام جانشینی است الگوی حکمرانی را برمیگزینیم و ما متأسفانه در تبیین این ضعف داریم چون فکر می‌کنیم نسل جدید هم این را می‌داند.

دستیار مردمی سازی دولت سیزدهم تصریح کرد: امام خمینی (ره) می‌فرمایند من به حسب تکلیف شرعی به ملت عرض می‌کنم که هر منزلی وقتی مملکت مال خود شما هست و دارند بر ضد مملکت عمل می‌کنند خودتان باید مسائل را حل کنید و ننشینید تا دولت مسائل را حل کند، خود شما باید جمعیت اطلاعاتی باشید، هرکس منزل کنار خود را تحت نظر بگیرد، اگر یکماه این کار بشود و ردپای منافقین اطلاع داده بشود زود حل می‌شود.

عبودتیان اظهار کرد: این الگوی به ظاهر ساده که تحصیلات آکادمیک حکمرانی ندارد دنیا را متحیر کرد، ساده سازی آن برای مردم مشکل را حل کرد. هربار کاری به ظاهر پیچیده را ساده کردیم طبق الگوی امام موفق شده‌ایم برای مثال در نهضت سواد آموزی همین اتفاق رخ داد. در بستر بی بدیل بسیج نیز همینگونه بود.

وی افزود: در دهه شصت با این الگوها پیش رفتیم حتی در جنگ که جزو پیچیده‌ترین شرایط بود این الگو جواب داد. در تمام قسمت‌ها و شئون جنگ مردم وارد شدند و جنگ اداره شد، آیا امروز مسائل ما پیچیده‌تر از زمان جنگ است؟

دستیار مردمی سازی دولت سیزدهم ادامه داد: در دهه هفتاد ما دچار انحرافاتی شدیم و کم کم کار را از دست مردم گرفتیم و الگو تغییر کرد، اما حضرت آقا علیرغم رویه دولت‌ها با الگوهای نهضتی مانند تولید علم و گروه‌های جهادی کار را جلو بردند و در بلایا از مردم خواستند هرکس می‌تواند کار را جلو ببرد که نمونه اخیر آن هم موضوع کرونا بود و در زمان کرونا ماسکی که آن اوایل بحران بود با ورود مردم حل شد.

عبودتیان بیان کرد: حضرت آقا در بیانیه گام دوم می‌گویند باید حرکت عمومی شکل بگیرد و مردم به میدان بیایند، ایشان درباره چگونگی تحقق این امر راهکار حلقه‌های میانی را مطرح کردند که وظیفه دارند با سطوح حاکمیت و مردم مرتبط باشند. در موضوع انتقال آب دریا به اصفهان با همین الگو توانستیم کار را تا حد زیادی جلو ببریم. این الگو در بخش‌های مختلف قابل اجراست.

وی تاکید کرد: البته در بعضی موضوعات حلقه‌های میانی نداریم و باید فعال شوند. طبق گفته رهبر حکومت حضرت مهدی (عج) نیز حکومتی صد درصد مردمی است و ما در این زمینه الگوهای بی بدیلی داریم. کشورهای دنیا روی الگوهایی که برای ما عادی است کار می‌کنند و رویه پیامبران و ائمه نیز همین بوده است که مردم را پای کار بیاورند.

دستیار مردمی سازی دولت سیزدهم افزود: ما در یکسال و نیم اخیر مشاهده کردیم آمادگی مردم بسیار زیاد است فقط باید بدانند راه باز است، اما ما هنوز باید برای فهم مدیران تلاش کنیم و حلقه‌های میانی نیز فعال‌تر شوند، موانع قانونی هم در خیلی مواقع مانع مردمی سازی است که باید حل شود و ما این کار را در دولت دنبال می‌کنیم.

عبودتیان یادآور شد: حضرت آقا در بحث مشارکت هم الگوی مردمی سازی ارائه کردند و دفعه قبل کلمه تواصی را به کار بردند، در امر به معروف می‌گویی و می‌روی اما در تواصی می‌گویی و میشنوی، در این الگو مدیران هم دخیل هستند و اگرچه ظاهر سختی دارد اما وقتی اجرا شود همه خود را مسئول می‌دانند و صرفاً دعوت کننده نیستند.

کد خبر 723410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.