زبان‌هنر مهم‌ترین راه انتقال زیبایی‌های اربعین است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان فرهنگ و هنر مهم‌ترین عامل برای انتقال زیبایی‌های اربعین است؛ باید همه عوامل هنری را به کار بگیریم تا لحظات ماندگار این اتفاق بی‌نظیر را روایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمناو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز _شنبه، هفتم بهمن_ در آئین پایانی نهمین جایزه جهانی اربعین اظهار کرد: جهاد تبیین از همان گودال قتلگاه شروع شد که حضرت زینب (س) جسم برادرش را در بغل گرفت و از خدا خواست این قربانی را از اهل بیت (ع) قبول کند.

وی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی، مفاهیم عظیم مکتب اباعبدالله (ع) مجدداً بازنمایی شده، انقلاب اسلامی ما دقیقاً در همان متن و گفتمان جلو آمده است، از آغاز نهضت در ایام فاطمیه سال ۱۳۴۱ و یک تداوم بیش از ۶۰ ساله با نام اباعبدالله (ع) بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به شعارهای انقلاب اسلامی نگاه کنید «خون بر شمشیر پیروز است»، بر اساس کار تحقیقی که روی شعارهای انقلابی شده است، این شعارها برخاسته از آموزه‌های عاشورایی و دینی است.

مکتب عاشورا پرچم انقلاب را برافراشته نگه داشت

اسماعیلی با بیان اینکه ادامه نهضت هم در همین مسیر جلو آمده است، ایام هشت سال دفاع مقدس، همه دنیای استکبار برای زمین‌گیری انقلاب بسیج شده بودند و این مکتب عاشورا بود که پرچم انقلاب را برافراشته نگاه داشت، گفت: دهه ۸۰ و سقوط رژیم بعثی در عراق فضای احیای یک آئین بزرگ را برای پیروان مکتب اهل بیت (ع) فراهم کرد، درست است که پیاده روی اربعین یک سنت تاریخی برخاسته از فرمایشات اهل بیت (ع) است، اما نهضت اسلامی مردم ایران یک جلوه ویژه‌ای به این آئین سنتی و تاریخی داد.

وی تصریح کرد: در کنار عزیزانمان در عراق که از زیر سلطه رژیم دیکتاتوری صدام رها شده بودند، میلیون‌ها عاشق رهسپار زیارت اربعین شدند؛ انقلاب اسلامی با استفاده از این فرصت تمدن‌ساز و میدان‌داری سردار دل‌ها و رهنمودهای رهبری اربعین را به کانون حضور دل‌های مشتاق میلیون‌ها عاشق مکتب اهل بیت (ع) تبدیل کردند که از همه دلبستگی‌های خود عبور می‌کردند و عاشقانه پای پیاده این مسیر را طی می‌کردند حتی حضور تروریست‌ها مانع این حماسه نشد.

لحظات ماندگار اربعین روایت شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه فرزندان مکتب امام از لبنان، سوریه و عراق و ایران با عشق لقب مدافعین حضرت زینب (س) را گرفتند، جمهوری اسلامی و مقاومت منطقه‌ای همه این بحران‌ها و تهدیدها را پشت سر گذاشت، ادامه داد: زبان فرهنگ و هنر اینجاست که مهم‌ترین عامل برای انتقال زیبایی‌های این سفر تمدن ساز است؛ باید همه عوامل هنری را به کار بگیریم تا لحظات ماندگار این اتفاق بی‌نظیر را روایت کنیم حالا که همه دنیای استکباری تصمیم به سانسور این اتفاق گرفته‌اند با همه حضور به صحنه بیاییم و با زبان فرهنگ و هنر و رسانه مبلغ این جریان باشیم در شرایطی که دنیای امپریالیسم با اخبار معاند برکات این سفر را انکار می‌کنند.

اسماعیلی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی آثار جایزه اربعین از ۴۰ کشور گفت: باید از تمامی امکانات هنری برای انتقال مفاهیم اربعین استفاده کنیم.

در ادامه این مراسم برگزیدگان نهمین دوره جایزه جهانی اربعین معرفی و تقدیر شدند که «محمدتقی محرابی»، رتبه دوم بخش سفرنامه جایزه جهانی اربعین پاداش نقدی خود را تقدیم انصارالله یمن کرد.

کد خبر 723377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.