بیش از یک‌سوم صادرات کشور به افغانستان از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: بر اساس آمار، بیش از یک‌سوم صادرات کشور به افغانستان از طریق سایت مرزی ماهیرود در استان خراسان‌جنوبی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط‌عمومی استانداری، جواد اشرفی امروز _شنبه هفتم بهمن_ با تشریح بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی استان خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه پس از گذشت ۴۵ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اقتصادی در این خطه از کشور هستیم، اظهار کرد: این استان بیشترین مرز زمینی با کشور افغانستان را دارد و این مرز، فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالا است.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری بیش از ۵۵۰ میلیون دلار صادرات به کشور افغانستان، تنها از طریق سایت مرزی ماهیرود صورت گرفته است.

معاون استاندار با اشاره به اینکه کشاورزی از پیشران‌های اقتصادی استان است، گفت: با توجه به تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، خراسان‌جنوبی هم‌اکنون تولیدکننده برتر و اول زرشک بی‌دانه در سطح جهان است و با تولید بیش از ۱۱ هزار تن عناب هم رتبه اول کشور را داریم.

اشرفی گفت: خراسان‌جنوبی در زعفران هم از لحاظ تولید رتبه دوم و از لحاظ کیفیت رتبه اول کشور را دارد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری هم اقدامات بی‌نظیری در استان صورت گرفته است، اظهار داشت: کارخانه فولاد قائنات با سرمایه‌گذاری بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و با تولید بیش ۸۰۰ هزار تن فولاد از این جمله است که درصدد تکمیل این زنجیره و ایجاد واحدهای پایین دستی فولاد در استان هستیم.

معاون استاندار در ادامه با اشاره به ایجاد کارخانه کویرتایر به عنوان یکی از مهمترین تأمین کننده‌های لاستیک در کشور که روزانه حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار تایر خودروی سواری تولید می‌کند، تصریح کرد: فاز توسعه این واحد جهت تولید انواع تایرهای ماشین‌آلات سنگین و معدنی با حضور رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی شد و امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به معادن استراتژیک و ساختار زمین‌شناسی منحصربه‌فرد و غنی خراسان‌جنوبی افزود: از این معادن منحصربه‌فرد می‌توان به معادن طلا و سنگ‌های نیمه‌قیمتی و گوهرسنگ‌ها اشاره کرد.

اشرفی متذکر شد: با وجود این ظرفیت‌ها سه واحد فرآوری و استحصال طلا در استان ایجاد شده است و با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال آتی ظرفیت تولید طلای خراسان‌جنوبی به یک تن در سال برسد و در قالب شمش روانه بازار شود.

وی با اشاره به وجود معادن زغال سنگ استان گفت: با توجه به اینکه ۷۶ درصد زغال سنگ خاورمیانه و بیش از ۸۰ درصد زغال‌سنگ کشور در محدوده معادن زغال‌سنگ شهرستان طبس قرار دارد، در راستای تکمیل زنجیره این ماده معدنی، کارخانجات کنسانتره زغال‌سنگ و کک در استان ایجاد شده است.

معاون استاندار ادامه داد: زغال سنگ طبس به تکمیل زنجیره‌های مهم تولید فولاد و ذوب‌آهن اصفهان کمک کرده و سبب ایجاد ده‌ها هزار شغل در کشور شده است.

وی در ادامه صنایع دستی و گردشگری را از دیگر پیشران‌های اقتصادی استان نام برد که پس از انقلاب شکوفا شده است و گفت: با وجود پتانسیل سنگ‌های نیمه‌قیمتی، عقیق، شجر و دیگر سنگ‌های قیمتی در چهار شهرستان استان بیش از ۱۲۰ کارگاه گوهرتراشی جهت تولید نگین و تراش‌سنگ‌های نیمه‌قیمتی برای کاربرد در جواهرسازی‌ها ایجاد شده است.

اشرفی در زمینه گردشگری هم خاطرنشان کرد: خراسان‌جنوبی با جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و سابقه تاریخی چند هزار ساله بیش از هزار اثر ملی ثبت شده دارد و در این راستا بیش از ۱۰ هتل ۱۴ مهمان‌پذیر، ۸۴ بوم‌گردی و حدود ۳۴ مجتمع بین راهی ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر خراسان‌جنوبی با تولید روزانه بیش از مصرف در تولید گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و شیر خودکفا است و بخشی از تأمین و تنظیم بازار کالاهای مذکور در استان‌های هم‌جوار را نیز به عهده دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: پس از انقلاب به‌ویژه در دولت سیزدهم در بحث احداث نیروگاه‌های خورشیدی، ایجاد واحدهای فرآوری محصولات معدنی از جمله کنسانتره آهن، کاتد مس و کک اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.

کد خبر 723304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.