ضربه دادگاه به چهره ضداخلاقی رژیم‌ صهیونیستی/ خلل مکانیزم اجرای حکم دیوان لاهه

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: برگزاری دادگاه علیه رژیم صهیونیستی تنها می‌تواند به چهره ضداخلاقی این رژیم ضربه وارد کند، اما در کوتاه‌مدت هیچ تاثیری بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین نخواهد داشت.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری دادگاه لاهه علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اظهار کرد: رأی موقت دیوان دادگستری در خصوص جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه روز گذشته صادر شد؛ در این رأی موقت آمده است که شواهدی مبنی بر اینکه کنوانسیون مربوط به ممنوعیت نسل‌کشی در نوار غزه نقض شده است، وجود دارد و از رژیم صهیونیستی خواسته شده است که هرچه سریع‌تر اقداماتی که شائبه نسل کشی دارد را متوقف کند، اما در این رأی موقت رژیم صهیونیستی به‌صراحت محکوم به نسل‌کشی نشده است.

وی افزود: در این رأی موقت آمده است که شواهدی از نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی وجود دارد، اما دادگاه گفته است نظر خود درباره اینکه واقعاً رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی شده باشد را بعداً اعلام می‌کند، بنابراین حکم قطعی دادگاه در آینده صادر خواهد شد.

رأی موقت با هدف جلوگیری از فاجعه بزرگ‌تر

کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: مکانیزم دیوان دادگستری به‌طور معمولاً به این نحو است که وقتی یک حادثه حساس ایجاد می‌شود که خطراتی جانی و مالی داشته باشد و رسیدگی ماهوی پرونده را به تأخیر بیندازد، ابتدا یک رأی موقت کوتاه‌مدت صادر می‌کند با این هدف که جلوی فاجعه بزرگ‌تر را بگیرد.

رژیم صهیونیستی مجاز به ادامه عملیات نظامی شد

وی در خصوص رأی موقت دیدن دادگستری به ذکر چند نکته پرداخت و تشریح کرد: از اینکه رأی قطعی مبنی بر نسل‌کشی اسرائیل به آینده واگذار شده و از رژیم صهیونیستی خواسته شده است اعمالی که منجر به نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه می‌شود را به‌سرعت متوقف کند، اما نگفته است که جنگ غزه را متوقف کند، به‌طور غیرمستقیم چنین استنباط می‌شود که رژیم صهیونیستی مجاز است به عملیات نظامی خود در نوار غزه ادامه دهد.

امیدی در خصوص میزان تأثیرگذاری و بازدارندگی این رأی موقت ابراز کرد: به‌طور معمول بسیاری از تصمیمات سازمان‌های بین‌المللی از جمله دیوان عالی دادگستری خرد جمعی را بیان می‌کند، با توجه به فشارهایی که وجود دارد دیوان دادگستری مسئله را بسیار شدید و وخیم تلقی کرد و سعی داشت جلوی جنایت بیشتر در غزه گرفته شود.

نبود قوه قهریه و مکانیزم اجرا در حکم دیوان لاهه

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از مشکلات سازمان‌های بین‌المللی فقدان مکانیزم اجرا است یعنی اگر حکمی را صادر کنند، سازوکار اجرایی و قوه قهریه ندارند تا آن را اجرا کنند.

کارشناس روابط بین‌الملل اضافه کرد: اگر احکام دیوان دادگستری اجرا نشود، کشور ذی‌نفع می‌تواند آن را به شورای امنیت ارجاع دهد و از آن بخواهد حکم دیوان را اجرا کند؛ شورای امنیت هم همان آمریکا است و حق وتو دارد، در نتیجه این حکم دیوان دادگستری نتیجه عملی برای فلسطین نخواهد داشت.

ضربه دادگاه به چهره ضداخلاقی رژیم صهیونیستی

وی خاطرنشان کرد: با این حال رأی دیوان نتیجه اخلاقی خواهد داشت و چهره رژیم صهیونیستی را به عنوان جنایت‌کار برای جهانیان بیشتر از پیش عیان خواهد کرد و رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند مدعی شود که با تروریسم مقابله می‌کند.

امیدی با بیان اینکه نسل‌کشی بالاترین و کریه‌ترین جنایت و جرم ممکن است، تاکید کرد: برگزاری دادگاه علیه رژیم صهیونیستی تنها می‌تواند به چهره ضد اخلاقی این رژیم ضربه وارد کند اما در کوتاه‌مدت هیچ خیر و برکت عملی برای مردم فلسطین نخواهد داشت.

کد خبر 723259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.