۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
زوال عقل چه علائمی دارد؟

نوروفیزیولوژیست گفت: زوال عقل، بخشی از روند طبیعی پیری نیست و نشانه‌های دیگری از آن از جمله تغییرات خلق و خو، دشواری در فراگیری موضوعات جدید، داشتن پرسش‌های مکرر، قرار دادن اشیا در مکان‌های عجیب، داشتن مشکل در سر و سامان دادن و تقلا با زندگی روزمره وجود دارد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زوال عقل، بخشی از روند طبیعی پیری نیست و نشانه‌های دیگری از آن از جمله تغییرات خلق و خو، دشواری در فراگیری موضوعات جدید، داشتن پرسش‌های مکرر، قرار دادن اشیا در مکان‌های عجیب، داشتن مشکل در سر و سامان دادن و تقلا با زندگی روزمره وجود دارد، اما ممکن است افراد این نشانه‌ها را بی‌درنگ تشخیص ندهند.

وی با بیان اینکه احتمال دارد خانواده فرد نیز تا مدتی متوجه آن نشوند یا به این نشانه‌ها توجهی نداشته باشند، افزود: در برخی افراد این نشانه‌ها ثابت می‌مانند و بدتر نمی‌شوند و سایر افراد مبتلا به ام‌سی‌ آی به مرور زمان به زوال عقل مبتلا خواهند شد.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: در صورتی که فناوری یا ابزار جدیدی به دست افراد برسد ممکن است مدتی طول بکشد تا آن را تنظیم کنند یا نحوه کار کردن با آن را بیاموزند، اما در صورت وجود کتابچه راهنما، این اقدام برای آنها راحت‌تر می‌شود، اما در صورتی که فرد به زوال عقل مبتلا باشد، یادگیری شیوه استفاده از یک دستگاه یا وسیله جدید برای او دشوار خواهد بود.

صفری ادامه داد: در صورتی که فرد صحبتی را که از شنیدن آن مدت زیادی مانند حداقل یک روز گذشته باشد، فراموش کند، جای نگرانی وجود ندارد، اما هنگامی که فرد به زوال عقل مبتلا باشد، موضوعی که پنج یا ۱۰ دقیقه پیش آن را شنیده است به خاطر نمی‌آورد و ممکن است مکرر در درباره آن موضوع سوال کند.

وی گفت: در صورتی که افراد فراموش کنند کلید یا تلفن همراه خود را در چه مکانی قرار داده‌اند، جای نگرانی وجود ندارد، اما فرد مبتلا به زوال عقل به طور معمول اشیا را در مکان‌های عجیب قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال ممکن است این فرد کلیدهای منزل را داخل یخچال بگذارد و این موضوع مقداری عجیب است.

این نوروفیزیولوژیست اضافه کرد: در مواردی به ویژه با افزایش سن، سر و سامان دادن کارها و فعالیت‌های فردی دشوار می‌شود؛ به عنوان مثال ممکن است مدیریت بودجه یا صورت‌حساب‌ها مقداری بیشتر از قبل طول بکشد، اما افراد مبتلا به زوال عقل با این موضوع کلنجار می‌روند و توان منظم بودن و از قبل برنامه‌ریزی کردن را از دست می‌دهند.

صفری افزود: چنانچه فردی درگیر با زوال عقل باشد، علائم بیماری نشان می‌دهد که در انجام دادن فعالیت‌های روزمره مشکل دارند و این موضوع زندگی روزمره آنها را مختل خواهد کرد؛ با توجه به این موضوع، گفت‌وگو کردن و سر و سامان دادن به کارها برای آنها دشوار می‌شود و حتی به راحتی به یاد نمی‌آورند که خودروی خود را در چه مکانی پارک کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: افراد باید مواردی که رخداد آنها عادی بوده است را به یاد داشته باشند، چراکه برای شناسایی نشانه‌های ابتلاء به زوال عقل، افراد باید مراقب تغییرات باشند؛ به عنوان مثال در صورتی که یک فرد در امور مالی همیشه ناموفق بوده یا هیچ‌گاه حافظه خوبی نداشته است، با افزایش سن نیز این روند ادامه خواهد داشت و رخداد این موضوع برای آنها طبیعی است.

کد خبر 723072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.