رقص مرغان دریایی در جمعه‌های پل سفید اهواز

اهواز این روزها میزبان پرندگان مهاجری است که از دوردست‌ها میهمان این شهر شده‌اند و لحظات نابی را در این فصل خوش آب و هوا برای شهروندان اهوازی و گردشگران رقم زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، خوزستان و اهواز در بیشتر ماه‌های سال با هوایی گرم روبه‌رو است، از اواسط پاییز اما هوا رو به خنکی می‌رود این خنکی علاوه بر ایجاد یک هوای مطبوع و شرایط مناسب برای گشت و گذار یک اتفاق ویژه نیز برای اهوازی‌ها در پی دارد و آن هم ورود میهمان‌هایی از سرزمین‌های دیگر به اهواز و رودخانه کارون است.

این میهمان‌ها که اهوازی‌ها به طرز عجیبی با آن‌ها اُنس گرفته‌اند، مرغان دریایی و پرنده‌های مهاجری هستند که هر سال با خنک شدن هوا به اهواز می‌آیند.

رقص مرغان دریایی در جمعه‌های پل سفید اهواز

این پرنده‌ها هر ساله با سرد شدن هوا در نیم کره شمالی از مناطق سردسیر سیبری، شمال اروپا و مناطق گرمسیری از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا، به کشور و استان خوزستان مهاجرت و تعداد زیادی از این پرندگان در رودخانه کارون در بخش‌های مختلف در حوزه اهواز سکونت پیدا می‌کنند.

پل سفید اهواز به لحاظ هویتی و نوستالژی پیوند عمیقی با ساکنان این شهر دارد، آن‌ها خاطرات زیادی با این پل دارند و در تمام طول سال همواره با حضور در کنار این پل علاوه بر گرفتن عکس یادگاری خاطرات خود را مرور می‌کنند.

با ورود پرنده‌های مهاجر به اهواز پل سفید جاذبه دیگری برای مردم دارد، گویی همانگونه که مردم به این پل علاقه دارند پرنده‌ها نیز نگاهی عاشقانه به این پل زیبا می‌کنند، این پرندگان با وجود پل‌های فراوان شبانه‌روز در کنار پل سفید قرار دارند و یک اثر هنری را خلق می‌کنند.

همراهی پرندگان مهاجر و پل سفید اهواز یک جاذبه گردشگری برای اهواز ایجاد کرده است که همه روزه با استقبال زیاد شهروندان روبه‌رو می‌شود، مردم برای دیدن تصاویر زیبا و ایجاد لحظات خوش کنار هم، گرفتن عکس یادگاری و غذا دادن به پرنده‌ها هر روز در این مکان جمع می‌شوند.

احساس نزدیکی مردم اهواز به این پرنده‌ها به گونه‌ای شده است که گویی غذا دادن به آن‌ها را یک وظیفه می‌دانند و با حضور در محل با دادن دانه‌های گندم، تخمه و نان از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

هر ساله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار پرنده مهاجر از جمله ۳۷۵ گونه مختلف وارد خوزستان می‌شوند، گونه‌های کنار آبزی همچون کاکایی‌ها که در کنار پل کابلی و جزایر رودخانه کارون به پرواز درمی‌آیند. فعالان محیط زیست معتقد هستند باید از ظرفیت این پرندگان برای توسعه گردشگری و فرهنگی استفاده بیشتری کرد.

گردهم آمدن ساکنان اهواز برای تماشای این پرندگان به ویژه روزهای جمعه‌، به نوعی به یک چالش و هیجان تبدیل شده است به نحوی که یک پویش غیر رسمی به نام جمعه‌های پل سفید به راه افتاده است. از صبح جمعه تا غروب، تعداد زیادی از مردم روی پل سفید اهواز حاضر می‌شوند و به تفریح و تفرج می‌پردازند؛ بازار عکس و سلفی گرفتن داغ است و فضای مجازی اهواز تحت تأثیر این حضور است.

هر ساله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار پرنده مهاجر از جمله ۳۷۵ گونه مختلف وارد خوزستان می‌شوند فعالان محیط زیست معتقد هستند باید از ظرفیت این پرندگان برای توسعه گردشگری، فروش محصولات صنایع‌دستی و فرهنگی استفاده بیشتری کرد

با توجه به حضور شهروندان روی پل سفید در روزهای جمعه، اواخر سال ۱۴۰۰ ابتدا شهرداری اهواز برای بخشی از ایام سال تردد وسایل نقلیه در روز جمعه روی پل سفید را ممنوع کرد تا این مسیر تنها برای پیاده‌روی استفاده شود، اما این تصمیم اجرایی نشد با این وجود همچنان شهروندان و پرنده‌ها جمعه‌ها در کنار پل سفید خاطره‌سازی می‌کنند.

علی یکی از افرادی که هر جمعه روی پل سفید حاضر می‌شود، می‌گوید: من چندسالی می‌شود که هر وقت بتوانم روی پل سفید حاضر می‌شوم و به پرنده‌ها دانه و نان می‌دهم، فعال محیط زیستی نیستم اما از دیدن این پرنده‌ها لذت می‌برم و سعی می‌کنم با بهترین میزبانی آن‌ها را ترغیب کنم که هرسال به اهواز بیایند.

رقص مرغان دریایی در جمعه‌های پل سفید اهواز

سمانه گردشگر دیگری که روی پل سفید در حال گرفتن عکس است، می‌گوید: هیچ‌وقت و در هیچ روزی از سال اهواز به زیبایی جمعه‌هایی که مردم و پرنده‌ها کنار پل سفید هستند زیبا نیست من و دوستانم هر وقت بتوانیم برای گرفتن عکس در اینجا حاضر می‌شویم.

فعالان گردشگری اهواز بر این اعتقاد هستند که باید جمعه‌ها تردد خودروها روی پل سفید ممنوع و تنها برای پیاده‌روی از آن استفاده شود چراکه حضور پرنده‌ها و گردشگران می‌تواند ظرفیت بزرگی برای معرفی صنایع‌دستی، جاذبه‌های گردشگری و توسعه این کلان‌شهر جنوب غربی ایران باشد.

فرشاد صفرزاده؛ خبرگزاری ایمنا

کد خبر 722977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خیلی قشنگه یه سر بزنید توخونه نشیند
  • ناشناس IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    پل سفید که شده مرکز بی حجابی
  • ناشناس IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    اصلا شهر اهواز شهر تمیز و قشنگی نیست بهش رسیدگی نمیشه خیابون هاش پر از آشغال و گل لای و فاضلاب ها زده بالا به کل یه پارک تمیز نداره
  • ناشناس IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    پارک های کوی باهنر اهواز افتضاح آدم جرات نمیکنه؟ راحت بره تفریح یا پیاده روی
  • ناشناس IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    ما چندین ساله ساکن کوی مهدیس شهر اهواز هستیم این محله یک پارک نداره واسه تفریح مردم انگاری این محله مردمش حساب نمیشن درست پایین شهریم ولی یعنی یک پارک نیاز نداریم مثل بقیه محله های شهر اهواز مجبوریم واسه پارک رفتن بریم؟ جاهای دیگه شهرداری اهواز هیچ به فکر ماها نیست
  • ناشناس IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    واسه کوی مهدیس اهواز یک پارک بزرگ محله ای احداث کنین