هوای ۳ کلانشهر در کشور بر مدار نارنجی ثبت شد/تنفس پاک‌ترین هوا در شهر ارومیه

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای سه کلان‌شهر بر مدار ناسالم (نارنجی) است و ارومیه پاک‌ترین هوا را در کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _پنجشنبه پنجم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای از کشور در موقعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد، اما روز گذشته چهار بهمن، شهر کرمان با شاخص ۱۵۵ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار داشت.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای مشهد با شاخص ۱۳۴، اهواز با شاخص ۱۱۳ و کرمان با شاخص ۱۲۴، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای کرج و مشهد ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۹۲، کرج با شاخص ۸۱، بوشهر با شاخص ۶۱، تهران با شاخص ۸۷، شهرکرد با شاخص ۶۸، بیرجند با شاخص ۷۰، سمنان با شاخص ۶۷، زاهدان با شاخص ۵۸، شیراز با شاخص ۶۵، قزوین با شاخص ۵۲، قم با شاخص ۸۲، کرمانشاه با شاخص ۵۷، خرم‌آباد با شاخص ۷۷، اراک با شاخص ۸۴ و یزد با شاخص ۶۲، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که طی روز گذشته سوم بهمن، ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرهای اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، بیرجند، بجنورد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، خرم‌آباد، اراک، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

بر این اساس امروز ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای کلانشهرهای تبریز با شاخص ۲۵، ارومیه با شاخص چهار، ایلام با شاخص ۲۹، بجنورد با شاخص ۱۹، زنجان با شاخص ۲۰، سنندج با شاخص ۱۱ و همدان با شاخص ۱۵، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته چهار بهمن، شهرهای تبریز، ارومیه، شهرکرد، زنجان، سنندج و کرمانشاه، بود.

لازم است بدانیم که شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ کلان‌شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و شش کلان‌شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم برای عموم (قرمز)، دو کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش کلان‌شهر پاک (سبز)، شش شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 722969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.