۱۰۰ قاچاقچی چوب و زغال در اصفهان دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: طی ۹ ماه امسال، ۸۴ فقره پرونده، ویژه با قطع درختان و قاچاق چوب و زغال در استان تشکیل شد و بیش از یک‌صد نفر متخلف دستگیر و به مراجع قضائی و تعزیرات معرفی شدند.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طی ۹ ماه سال جاری بیش از ۸۴ تُن چوب و زغال بلوط قاچاق در استان کشف و ضبط شده است، اظهار کرد: طی این مدت ۷۱ تُن و ۱۱ کیلوگرم چوب بلوط و ۱۳ تُن و ۴۵۵ کیلوگرم زغال از سوداگران طبیعت کشف و ضبط شد.

وی عمده‌ترین مسیرهای قاچاق چوب بلوط را از استان‌های مناطق زاگرس به ویژه کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به سمت اصفهان دانست و افزود: طی یکسال اخیر جرایم بسیار سنگین برای سوداگران طبیعت در نظر گرفته شده و با برخورد جدی یگان حفاظت منابع طبیعی استان و مراجع قضائی، قاچاق چوب در استان رو به کاهش است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه طی ۹ ماه امسال، ۸۴ فقره پرونده، ویژه با قطع درختان و قاچاق چوب و زغال در استان تشکیل شده است، تصریح کرد: در همین راستا بیش از یک‌صد نفر متخلف دستگیر و به مراجع قضائی و تعزیرات معرفی شدند.

وی با بیان اینکه قاچاق چوب زخم عمیقی بر جنگل‌های زاگرس است، گفت: نقش درخت جنگلی بلوط که رویشگاه آن در مناطق کوهستانی زاگرس است در مبارزه با آلودگی محیط زیست، کنترل گردوغبار، فرسایش خاک، ترسیب کربن، حفظ آب و تولید اکسیژن مهم و حیاتی است. غیر از درختان بلوط که در استان‌های منطقه زاگرس توسط سودجویان قطع و قاچاق می‌شود، تاغزارهای استان همچنان مورد هجوم سودجویان است،

سرهنگ طاهری ادامه داد: با گشت و پایش در مناطق از عرصه‌های طبیعی حفاظت می‌کنند، به طوری که در نیمه نخست سال جاری، قاچاق درختان بلوط و تاغ در کوره‌های تولید زغال خمینی‌شهر، فلاورجان، شهرستان اصفهان و نجف‌آباد توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشف و ضبط شده است.

وی افزود: بازدید از کارگاه‌های تولید زغال چوب و کنترل خودروها از جمله اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی استان برای جلوگیری از قاچاق چوب است؛ همچنین همکاری بسیار خوب نیروی انتظامی و دستگاه قضائی در این امر اثرگذار بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در یک سال اخیر بالغ بر ۱۳۰ تن چوب قاچاق در استان اصفهان از درختان جنگلی بلوط کشف و ضبط شده است، تصریح کرد: قاچاق چوب در استان طی چهار سال اخیر بالغ بر ۱۴۰۰ تن بوده است، چرا که در این سال‌ها با افزایش قیمت این کالا، طمع بسیاری از سودجویان نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حجم میزان کشفیات قاچاق چوب و زغال در مقایسه با سایر استان‌ها قابل توجه و بیشتر است، گفت: با قرارگیری استان‌های دارای جنگل‌های زاگرسی در جوار اصفهان، حمل‌ونقل و جابه‌جایی محموله‌های قاچاق از این خطه صورت می‌گیرد، بنابراین برای حفاظت از منابع طبیعی بنا به وظیفه قانونی خود با متعرضان به محیط زیست با جدیت بیشتری برخورد می‌کنیم.

سرهنگ طاهری خاطرنشان کرد: از شهروندان خواستاریم که با توجه به اهمیت و ارزش منابع طبیعی، به عنوان همیاران طبیعت در صورت مشاهده هرگونه تخلف بر تصرفات، قطع درختان و حمل چوب و چرای غیرمجاز دام با شماره ۱۵۰۴ تماس گیرند تا برای پیشگیری از وقوع جرم اقدام شود.

کد خبر 722965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.