نوسانات خلقی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شدت دارد / علائم ابتلا به این اختلال چیست؟

دکترای روانشناسی و عضو سازمان روانشناسی کشور با اشاره به شدت داشتن نوسانات خلقی در افراد درگیر با اختلال دوقطبی گفت: این اختلال در سه تیپ دسته‌بندی می‌شود و به طور معمول افراد درگیر با اختلال دو قطبی، مانیا و افسردگی را تجربه می‌کنند.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وجود نوسانات خلقی در تمام افراد اظهار کرد: تمام افراد دارای خلق با مورد هستند که این کلمه برگرفته از اخلاق تثبیت شده، احساسات و هیجانات ماندگار و عمیق است که افراد آنها را به صورت درونی تجربه می‌کنند و جنبه بیرونی آن تحت عنوان خلق عاطفه در افراد قابل مشاهده است.

وی با اشاره به شدت داشتن نوسانات خلقی در افراد درگیر با اختلال دوقطبی در مقایسه با سایر افراد افزود: این اختلال در سه تیپ دسته‌بندی می‌شود که بر اساس تحقیقات انجام شده شش درصد از افراد سراسر جهان درگیر تیپ یک این اختلال و ۰.۰۳ درصد افراد درگیر تیپ دوی این اختلال هستند.

عضو سازمان روانشناسی کشور با اشاره به اینکه به طور معمول افراد درگیر با اختلال دو قطبی، مانیا و افسردگی را تجربه می‌کنند، تصریح کرد: در طور دوره مانیا، فرد حساسیت، تحریک‌پذیری، انرژی و نوسانات خلقی بالایی دارد و احساس عزت نفس بیشتری می‌کند، افراد درگیر با مانیا به طور معمول خواب کمتری دارند، پرحرف هستند، پرش افکار در آنها دیده می‌شود و با سرعت بیشتری صحبت می‌کنند.

روزبهانی با بیان اینکه اختلال دوقطبی در مردان با دوره مانیا یا شیدایی آغاز می‌شود، اما نقطه آغازین این اختلال در زنان، افسردگی است، ادامه داد: اختلال دوقطبی تیپ یک، دوره مانیا یا شیدایی دارد که می‌تواند با افسردگی نیز همراه باشد، در این نوع اختلال دوقطبی توهم و هذیان نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اختلال دوقطبی تیپ دو مانیا نیست و تحت عنوان دوره هیپومانیا از آن یاد می‌شود، گفت: این نوع اختلال دارای افسردگی است، اما هذیان در آن دیده نمی‌شود؛ افراد درگیر با اختلال دوقطبی تیپ یک به طور معمول نیازمند بستری و مصرف دارو هستند، اما بیماران درگیر با تیپ دوی این اختلال نیازی به بستری ندارند.

دکترای روانشناسی با بیان اینکه علائم مانیا با شدت کمتری در اختلال دوقطبی تیپ سه (سیکلوتایمیک) دیده می‌شود، افسردگی در این افراد جدی نیست، اما مداوم است و درصد کمتری دارد، اضافه کرد: وجود اشکال در تمرکز، ناامیدی و احساس غم، دم‌دمی مزاج بودن و داشتن رفتارهای نامطمئن و ناپایدار از جمله خصوصیات افراد درگیر با این نوع اختلال دوقطبی است و به همین علت این افراد بیشتر اوقات در روابط میان فردی خود دچار مشکل می‌شوند.

کد خبر 722924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.