دومین نشست تخصصی انتخابات مجلس با موضوع «از مشروطه تا امروز» برگزار شد

محقق تاریخ کرمانشاه گفت: نقش خاندان‌های استعماری و روحانی در تاریخ معاصر کرمانشاه بسیار مشهود بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، دومین جلسه از سلسله جلسات انتخابات مجلس در کرمانشاه از مشروطه تا امروز با موضوع «خاندان‌های حکومت‌گر در مجلس کرمانشاه» امروز _چهارشنبه، چهارم بهمن_ در کتابخانه امیرکبیر برگزار شد.

اردشیر کشاورز محقق کرمانشاه ضمن اشاره به تفاوت نقش خاندان‌های استعماری و روحانی در تاریخ معاصر کرمانشاه اظهار کرد: خاندان‌های وکیل‌الدوله در استان حافظ منافع استعمار و بریتانیای کبیر بودند، این‌ها در کل تبعه عثمانی بودند و با عنوان پالیزی و دهبان به‌عنوان نماینده مردم اعلام شدند، درحالی‌که آن‌ها اصلاً به حوزه انتخابیه‌شان سرکشی نمی‌کردند و اقدامات مفیدی نداشتند.

وی در ادامه بررسی خاندان‌ها افزود: طیف روحانیت هم در کرمانشاه حضور داشتند، خاندان آقا وحید بهبهانی از اواخر زندیه به بعد در کرمانشاه مستقر شدند، خاندان دیگر فیض مهدوی و خاندان دیگر «کرکوکی زنگنه جلیلی» هستند.

محقق تاریخ کرمانشاه ضمن اشاره به خدمات صورت گرفته علمای دینی در کرمانشاه تصریح کرد: خاندان ملاعبدالاحد حق بزرگی بر گردن مردم کرمانشاه دارد، چون موقوفات زیادی از او به‌جامانده است.

وی ادامه داد: از ملاعبدالجلیل پدر ملاعبدالاحد نیز مسجدی به نام مسجد جلیلی باقی‌مانده است که یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر کرمانشاه است.

کشاورز معتقد است خاندان‌های حکومت‌گر مختلفی در کرمانشاه حضور داشته و در عرصه سیاست و اجتماع ظهور و بروز داشتند و شناخت این خاندان‌ها برای شناخت تاریخ کرمانشاه لازم است.

وی در بخش پرسش و پاسخ مباحثی در خصوص مشروطه در کرمانشاه مطرح کرد و گفت: ایلات و عشایر کرمانشاه همگی ضد مشروطه بودند، به طوری که دیگران عنوان «برانداز مشروطه» را بر کرمانشاهی‌ها قرار دادند، البته افرادی هم در جبهه مشروطه‌خواهان حضور داشتند.

کد خبر 722864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.