گذری در گرم‌ترین نقطه تا نخستین شهر خشت خام جهان

بناهای ثبت جهانی همواره یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب گردشگر به یک کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس ایران با دارا بودن ۲۷ عنوان بنای ثبت میراث جهانی به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ در ادامه و به مرور، به معرفی این بناهای ثبت شده می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران در طول سال‌های طولانی میزبان ادیان و آئین‌های مختلف بوده که همین موضوع این کشور را از نظر جاذبه‌ها، تاریخی، هنری و طبیعی تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان کرده است.

یکی از الزامات معرفی ایران به‌عنوان مقصد گردشگری جهان، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است و در این راستا از ایران بیش از ۲۷ عنوان در این فهرست ثبت شده است که به مرور به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. (این معرفی‌ها به ترتیب تاریخ ثبت جهانی است):

قنات ایرانی

قنات ایرانی عبارت است از مجموعه قنات‌های کشور ایران که در نشست استانبول به تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌اند.

این مجموعه جهانی به عنوان بیستمین اثر جهانی کشور ایران شناخته می‌شود؛ یازده قنات ایرانی به‌عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از شش معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

این قنات‌ها عبارتند از قنات بلده فردوس در خراسان جنوبی از آثار دوره ساسانی، قنات زارچ یزد طولانی‌ترین قنات ایران دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی، قنات مون در اردستان تنها قنات دو طبقه جهان، قنات حسن‌آباد مهریز در مهریز استان یزد با قدمت هفتصد ساله، قنات وزوان در شهر وزوان و قنات مزدآباد در شهر میمه، قنات جوپار کرمان، قنات گوهر ریز جوپار، قنات ابراهیم‌آباد اراک که جز قدیمی‌ترین قنات‌های کشور است، قنات‌های قاسم‌آباد و اکبرآباد شهرستان بم به دلیل دوقلو بودن جزو میراث به ثبت رسیده در سازمان یونسکو هستند.

از گرم‌ترین نقطه تا نخستین شهر خشت خام جهان

دشت لوت

دشت لوت دشتی بیابانی در جنوب شرقی ایران است که با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را دربر گرفته‌است؛ لوت در برخی سال‌های اخیر گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین شناخته شده و سابقه تمدنی آن نیز به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.

قدمت پنج هزار ساله‌ای که کشف حدود سه‌هزار اثر تاریخی از این منطقه بر آن مهر تأیید می‌زند؛ وجود ده‌ها اثر تاریخی شامل قلعه‌ها، کاروانسراها، آب انبار و وجود اکوسیستم و طبیعتِ بکر، این منطقه را به الماس کویرهای جهان معروف کرده است. همچنین باید گفت پرونده کویر لوت بر اساس معیارهای ۷ و ۸ میراث جهانی (به ترتیب: پدیده بی‌نظیر طبیعی با زمینه‌های استثنایی و زیباشناسی؛ نمونه برجسته از مراحل و تغییرات تاریخ زمین‌شناسی) در سال ۲۰۱۶ و به عنوان نخستین اثر طبیعی کشورمان در زمره میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

از گرم‌ترین نقطه تا نخستین شهر خشت خام جهان

شهر تاریخی یزد

یزد شهری در مرکز ایران است که به عنوان نخستین شهر خشت خام جهان معروف و نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور و به دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده‌اش به عنوان اولین و تنهاترین شهر ایران در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

از گرم‌ترین نقطه تا نخستین شهر خشت خام جهان

کد خبر 722832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.