کرمان همچنان آلوده‌ترین شهر در کشور / هوای ۲۲ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز شهر کرمان رکوردار آلودگی هوا است و ارومیه پاک‌ترین هوا را در کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه چهارم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز کلانشهر کرمان با شاخص ۱۵۵ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته این استان با شاخص ۱۶۴ ناسالم (قرمز) بود.

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای کرج با شاخص ۱۱۹ و مشهد با شاخص ۱۳۸، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته سوم بهمن، شهرهای اصفهان، مشهد، اهواز، قزوین و اراک ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۷۹، ایلام با شاخص ۵۶، بوشهر با شاخص ۶۱، تهران با شاخص ۹۶، بیرجند با شاخص ۵۸، بجنورد با شاخص ۶۲، اهواز با شاخص ۹۲، سمنان با شاخص ۵۸، زاهدان با شاخص ۶۸، شیراز با شاخص ۶۸، قزوین با شاخص ۸۷، قم با شاخص ۹۷، خرم‌آباد با شاخص ۷۹، اراک با شاخص ۸۰، همدان با شاخص ۶۳ و یزد با شاخص ۸۱، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که طی روز گذشته سوم بهمن، ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرهای تبریز، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بجنورد، سمنان، زاهدان، شیراز، قم، خرم‌آباد و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر این اساس امروز ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای کلانشهرهای تبریز با شاخص ۲۲، ارومیه با شاخص ۸، شهرکرد با شاخص ۳۸، زنجان با شاخص ۱۸، سنندج با شاخص ۱۹ و کرمانشاه با شاخص ۴۵، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، بیرجند، زنجان، سنندج، کرمانشاه، یاسوج و همدان در وضعیت پاک (سبز) بود.

لازم است بدانیم که شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم برای عموم (قرمز)، دو کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش کلان‌شهر پاک (سبز)، شش شهر بدون داده ثبت شدند، اما روز گذشته یک شهر ناسالم برای عموم (قرمز)، پنج کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، هشت کلان‌شهر پاک (سبز)، پنج شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 722734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.