نمی‌گویم حال فرش خوب نیست، اما شرایط مطلوب نیست

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران تمام ارکان تولید، تجارت و فرهنگ فرش دستباف ایرانی از قدیم را در اختیار بخش خصوصی دانست و گفت: همه می‌دانیم که شرایط تجارت، اشتغال و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر و فرهنگ و صنعت بومی ایران انتظار می‌رود؛ نمی‌گویم حال فرش خوب نیست، اما شرایط مطلوب هم نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یاسر حنیفی پیش از ظهر امروز در آئین گشایش «بیست‌وششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف» هم‌زمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» اظهار کرد: جشنواره فرش برتر و قالی فاخر را سال‌ها پیگیری می‌کردیم، درباره فرش دستباف همین بس که بگوییم هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی در تار و پود تمام ایرانی‌ها آنچنان آمیخته شده که جزو بدیهیات زندگی ما شده بود و آن‌قدر روال تولید و تجارت فرش دستباف در ایران با وجود ایرانی‌ها، هنرمندان گمنام و تجار فرش عجین بود که شاید فکر نمی‌کردیم روزی نیاز باشد دوباره موضوع فرش دستباف را مطرح و مرور کنیم.

وی افزود: امروز همه می‌دانیم که شرایط تجارت، اشتغال و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر و فرهنگ و صنعت بومی ایران انتظار می‌رود، البته نمی‌گویم حال فرش خوب نیست، اما شرایط مطلوب هم نیست.

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران تمام ارکان تولید، تجارت و فرهنگ فرش دستباف ایرانی از قدیم را در اختیار بخش خصوصی دانست و گفت: اگر قرار باشد دولت در این فرایند نقشی داشته باشد باید فعالیت‌های حمایتی را در کنار بخش خصوصی انجام دهد که نمونه بارز معرفی و فعالیت بخش خصوصی را می‌توان این جشنواره دانست.

وی یادآور شد: دو سال پیش به پیشنهاد اتاق بازرگانی و اداره کل صمت استان، برگزاری جشنواره قالی فاخر و اجرای جشنواره ملی به استان اصفهان سپرده شد و در اولین نخستین گام به عنوان یک جشنواره مستقل روند برگزاری آن مطلوب و به انتظارات نزدیک بود.

حنیفی ادامه داد: در دومین دوره هم‌زمانی با نمایشگاه فرش دستباف و استقلالی این رویداد، نمونه بارز فعالیت بخش خصوصی برای اجرای یک کار فاخر ملی است البته اتاق اصفهان بار برگزاری جشنواره را برعهده گرفت و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان دبیر اجرایی جشنواره را بر عهده داشتند، مرکز ملی فرش نیز به عنوان شورای سیاست‌گذاری در کنار جشنواره بود.

وی با اشاره به اختصاص بخشی از منابع و اعتبارات ملی برای برگزاری جشنواره بیان کرد: با این حال مجری پروژه از اصفهان بیرون نیست و تمام برنامه به همت تمام فعالان اقتصادی استان به خوبی برگزار شده است که خوشحالیم این پروژه ملی در استان به عنوان جشنواره‌ای برای معرفی قالب فاخر ایرانی و نشان دادن مسیر تولید و فعالیت فرش دستباف برگزار شد تا از حس یکنواختی درباره فرش دستباف ایران خارج شویم و قالب ایرانی را به عنوان نماد فرهنگ و تمدن خود بدانیم.

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران ارائه آثار فاخر و در نظر گرفتن اصالت و نوآوری در این جشنواره توسط داوران را از ویژگی‌های دیگر جشنواره فرش دانست و گفت: از این مسیر امید می‌رود که راه این قالب ایرانی به‌درستی طی شود و مرکز ملی فرش نیز پیگیر موضوعات حمایتی و اقداماتی است که باید از سوی دولت انجام شود.

وی از به‌کارگیری همه ظرفیت و بضاعت وزارتخانه متولی این حوزه در کشور یعنی وزارت صمت برای رفع مشکلات فرش خبر داد و افزود: وزارت صمت وظیفه خود می‌داند که حمایت و پیگیری قوانین را دنبال کند و امیدوارم شاهد برنامه‌های بزرگ‌تری در اصفهان و استان‌های دیگری که قالی متعلق به آن‌ها است باشیم و با حمایت دولت شاهد شکوفایی و اعتلای قالی دستباف ایرانی باشیم.

کد خبر 722730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.