فعالیت ۸۵۰ واحد دارای پروانه کسب و ۲۷۰ هزار بافنده در صنعت فرش اصفهان

مدیر کل صمت استان اصفهان اصفهان را با پایه‌گذاری صنایع مادر ذوب‌آهن و فولاد مبارکه به عنوان مهد صنعت کشور دانست و گفت: در کنار این ظرفیت، تولید صنایع دستی نیز در حال پیگیری است تاجایی که در استان ۲۸ اتحادیه فرش دستباف، ۸۵۰ واحد دارای پروانه کسب و ۲۷۰ هزار بافنده شناسایی شده و در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاهین آذری پیش از ظهر امروز _چهارشنبه چهارم بهمن_ در آئین گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف» همزمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» اظهار کرد: اصفهان به عنوان بزرگترین استان صنعتی و مهد صنعت کشور میزبان دومین جشنواره فرش دستباف است که یکی از آثار فاخر کشور به شمار می‌آید و قدمت آن به چند هزار سال پیش حتی تا چند صد سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

وی ذوق ایرانیان در خلق آثار هنری را باعث رشد صنعت فرش دانست و افزود: این مسیر منجر به خلق آثار فاخری توسط اساتید ایرانی شده است، تاریخچه فرش دستباف اصفهان نیز به دوره صفویه بر می‌گردد که در مرکز شهر اصفهان کارگاه‌های بسیار بزرگ زیادی ایجاد شد و به دلیل علاقه شاهان صفویه به هنرهای دستی زیباترین فرش‌های دستباف ابریشمی توسط هنرمندان اصفهانی بافته شده است.

مدیر کل صمت استان اصفهان با اشاره به رواج این هنر به مرور در تبریز یزد و قم خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت و اصالت اصفهان فرش به عنوان یکی از اصیل‌ترین میراث این سرزمین توسط بافندگان بافته شده و بافندگی فرش یکی از هنرهای پرزحمت نیازمند دقت، حوصله، عشق و علاقه فراوان بوده و به و زحمت بافندگان تولیدکننده صادرکنندگان این عرصه بر کسی پوشیده نیست، امیدوارم به عنوان وارثان این میراث گرانبها ارزش و اهمیت رنج‌های کشیده شده را بدانیم.

وی ادامه داد: استان اصفهان به عنوان میزبان جشنواره ملی فرش فاخر ایرانی، تلاش خود را برای انتخاب و معرفی آثار برگزیده به کار گرفت و به تداوم این راه و پربار شدن آثار آن امید دارد که این هدف این با همراهی صنعتگران تجار و فعالان در بخش فرش محقق خواهد شد.

آذری برگزاری این رویداد را در راستای قانون حمایت از هنرمندان و شناسایی و معرفی طراحان برجسته دانست و تصریح کرد: از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره می‌توان به معرفی تنوع و ویژگی فرش دستباف در سطح بین‌المللی، تشویق بافندگان، طراحان و فروشندگان به تولید فرش فاخر، ایجاد انگیزه در بروز استعدادها و انگیزه‌ها با حفظ اصالت ایرانی و همچنین کمک به بازاریابی فرش‌های تولیدی اشاره کرد.

وی اصفهان را با توجه به پایه‌گذاری صنایع مادری همچون ذوب‌آهن و فولاد مبارکه به عنوان مهد صنعت و دارای رتبه برتر صنعت کشور خواند و ادامه داد: در کنار این ظرفیت بحث تولید صنایع دستی نیز در حال پیگیری است تاجایی که در این استان ۲۸ اتحادیه فرش دستباف، ۵۴ تعاونی فرش، ۲۰ مجتمع بزرگ متمرکز و غیرمتمرکز فرش، ۸۵۰ واحد دارای پروانه کسب و ۲۷۰ هزار بافنده شناسایی شده در حال فعالیت هستند و امیدواریم با برگزاری این همایش گامی در رشد این ظرفیت برداشته شود.

مدیر کل صمت استان اصفهان اظهار امیدواری کرد با برگزاری این جشنواره گاهی هرچند ناچیز در بهبود تولید فرش دستباف اصفهان برداشته شود.

رویکرد هویت سازی در نمایشگاه فرش اصفهان

در ادامه احمدرضا طحانیان؛ مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان اظهار کرد: در مدت چهار ماه گذشته با کار شبانه‌روزی برای برگزاری دومین جشنواره فرش فاخر و بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف انجام شد، اساتید فعال در هنرصنعت فرش کار سختی پیش رو دارند و در زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند که از ابتدا تا انتهای بافندگی فرش دارای عشق و محبت است.

وی با اشاره به پیوند فرهنگ و تمدن ایرانی با فرش تاکید کرد: نمایشگاه برای تسهیل‌گری و شتابدهی به این هنر صنعت، عامل هویت‌سازی را دنبال کرده و تلاش کردیم در کنار فرش فاخر که میزبانی آن به اصفهان واگذار شده، یازده رویداد تخصصی در نمایشگاه برگزار کنیم.

طحانیان از حضور فعالان هنر صنعت فرش از ۹ استان کشور در اصفهان خبر داد و گفت: بیش از ۱۳۳ غرفه در نمایشگاه هفت هزار متری ایجاد شده تا تمام دستاوردها و زنجیره این چرخه به نمایشگاه گذاشته شود و امیدواریم در این شش روز میزبان خوبی برای صنعتگران و فعالان این عرصه باشیم.

کد خبر 722646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.