افزایش ۴.۷ درصدی وقوع زمین‌لرزه‌ در دی‌ / کرمان و اصفهان لرزه‌خیزترین استان‌های کشور

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، تعداد زمین‌لرزه‌های رخ داده در دی‌ سال جاری نسبت به دی‌ سال گذشته ۴.۷ درصد افزایش داشته است و طی این ماه، استان‌های کرمان با ۷۶، اصفهان با ۵۷، خراسان رضوی با ۵۳ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین استان‌های کشور بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور، طی دی‌سال جاری ۵۳۷ زمین‌لرزه در کشور و نواحی همجوار ثبت و تعیین محل شده است که با توجه به مقایسه‌های انجام شده، شاهد افزایش ۲ درصدی تعداد زمین‌لرزه‌ها در دی به نسبت آذر هستیم.

بر اساس این گزارش، تعداد زمین‌لرزه‌های رخ داده در دی سال جاری نسبت به دی سال گذشته ۴.۷ درصد افزایش و نسبت به میانگین ماهانه ۱۰ سال اخیر کشور، ۴۵.۵ درصد کاهش داشته است.

در دی‌ماه ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴ ریشتر در کشور و نواحی مرزی به ثبت رسید که زمین‌لرزه رخ داده در تاریخ بیست‌ونهم دی به بزرگی ۴.۹ ریشتر در حوالی مرز ایران و کشور آذربایجان و زمین‌لرزه رخ داده در تاریخ هجدهم دی به بزرگی ۴.۵ ریشتر در حوالی ساغند یزد، بزرگترین زمین‌لرزه‌های ثبت شده در این ماه بود.

طی این ماه، استان‌های کرمان با ۷۶، اصفهان با ۵۷، خراسان رضوی با ۵۳ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین استان‌های کشور بوده‌اند و در استان تهران نیز هفت زمین‌لرزه ثبت شده است که بزرگترین آن به بزرگی ۲.۳ ریشتر در جوادآباد رخ داده بود.

تنها در یک هفته ۲۱ زمین‌لرزه در کرمان ثبت شد

بر اساس گزارش هفتگی این مؤسسه از تاریخ بیست‌وسوم تا بیست‌ونهم دی‌، در این بازه زمانی ۱۲۵ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است که ۱۲۰ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، چهار زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور، قوچان در استان خراسان رضوی با رخداد پنج زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود و در عین حال در استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمانشاه و لرستان، هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

در مدت زمان مذکور، یک مورد زمین‌لرزه در استان آذربایجان شرقی، پنج مورد در آذربایجان غربی، یک مورد در اردبیل، ۱۶ مورد در اصفهان، یک مورد در تهران، چهار مورد در چهارمحال و بختیاری، ۱۸ مورد در خراسان رضوی، شش مورد در خراسان شمالی، هشت مورد در خراسان جنوبی، پنج مورد در خوزستان و ۱۰ مورد زمین‌لرزه در استان سمنان به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، یک زمین‌لرزه در کرستان، ۲۱ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، دو زمین‌لرزه در گلستان، دو زمین‌لرزه در گیلان، دو زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، سه زمین‌لرزه در هرمزگان، یک زمین‌لرزه در همدان و سه زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در بازه زمانی تحت بررسی، از تعداد زمین‌لرزه‌های رخ‌داده، بیشترین تعداد مربوط به استان کرمان با ۲۱ مورد و کمترین تعداد مربوط به استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و همدان با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته گذشته، در روز جمعه، بیست‌ونهم دی ساعت ۲۱:۳۵:۵۱ با بزرگی ۴.۸ ریشتر در قاضی محمد در کشور آذربایجان بوده است.

کد خبر 722632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.