نقش‌آفرینی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان، این‌بار در حوزه رباتیک پزشکی

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، با تکیه بر توان داخلی موفق به طراحی صفر تا ۱۰۰ انواع مختلفی از سیستم‌های رباتیک پزشکی شده است.

علیرضا میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در راستای فعالیت شرکت دانش‌بنیان سازنده ربات جراح اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۴ توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف تأسیس شد. شرکت ما پس از ۱۵ سال فعالیت تحقیقاتی در حوزه رباتیک پزشکی توانست، سیستم‌های پزشکی مانند ربات‌های جراح و سیستم‌های توانبخشی رباتیک را تولید و به جهان معرفی کند. به علاوه این شرکت دانش‌بنیان موفق شد استانداردهای بین‌المللی لازم برای ورود محصولات خود را به بازارهای بین‌المللی اخذ کند و در سال‌های اخیر صادرات پایداری را به کشور اندونزی داشته باشد.

وی افزود: ربات‌های جراح، سیستم‌های توانبخشی رباتیک و شبیه‌سازهای پزشکی سه حوزه اصلی محصولات شرکت ما است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان رباتیک پزشکی اذعان کرد: سیستم جراحی رباتیک از راه دور سینا یکی از محصولات اصلی شرکت در حوزه ربات‌های جراح است. سیستم ربات جراح، قابلیت انجام جراحی از یک شهر به شهر دیگر را به پزشک می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این ربات می‌توان به توانایی حذف خودکار لرزش‌ها، حذف خطاهای پزشکی و عمل جراحی بسته اشاره کرد که می‌تواند در صنعت پزشکی تحولی عظیم را ایجاد کند.

وی در مورد موانع راه ادامه داد: ربات جراح سه سال است که به صورت کاملاً بومی در کشور ساخته شده است، اما همچنان منتظر مجوز است. در طول این سه سال مطالعات فنی و پیش بالینی دستگاه به صورت پیشرفته دنبال شده و در حال حاضر تنها مسئله باقی‌مانده اخذ مجوز است که روند آن به شدت کند پیش می‌رود و این ربات حیات‌بخش همچنان چشم‌انتظار مجوزهای جراحی انسانی است.

میرباقری تاکید کرد: حوزه دوم محصولات شرکت سینا، سیستم‌های توانبخشی رباتیک است که در این راستا توانبخشی یکی از حوزه‌هایی است که ربات‌ها می‌توانند نقش بزرگی را در آن ایفا کنند چرا که پروسه‌های توانبخشی عمدتاً پرتکرار، دقیق و طاقت‌فرسا هستند و گاهاً این موضوع تبدیل به دلیل حذف پروسه‌های فیزیوتراپی از روند درمان می‌شود، اما ربات‌های فیزیوتراپ می‌توانند پروسه‌های پرتکرار، دقیق و طاقت‌فرسا را به جای فرد فیزیوتراپ انجام دهند و بسیاری از مشکلات را برطرف کنند.

وی تشریح می‌کند: بخش سوم محصولات شرکت شامل ربات‌هایی است که می‌توانند به عنوان سیستم‌های کمکی به افرادی که دچار یک عارضه یا ناتوانی هستند کمک کنند؛ به عنوان مثال می‌توان به ربات‌هایی که در راه رفتن، گرفتن اجسام در فعالیت‌های روزمره به بیمار کمک می‌کنند، اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: بخش چهارم محصولات شرکت سینا، مربوط به شبیه‌سازهای فرایندهای پزشکی، همچون شبیه‌سازهای جراحی لاپاراسکوپی، جراحی رباتیک و تزریقات نخاعی است که این محصولات همچون شبیه‌سازهای پرواز فرایند جراحی را شبیه‌سازی کرده است و رزیدنت‌های جراحی می‌توانند در آن محیط عمل جراحی را تمرین کنند و آموزش ببینند؛ در نهایت سیستم به فعالیت رزیدنت امتیاز می‌دهد و اینکه آیا فرد به حداقل‌های مهارت لازم برای جراحی یک انسان دست یافته است یا نه را مشخص می‌کند. توصیه می‌شود سیستم‌های شبیه‌سازی مقدم بر جراحی، حتی برای جراحی‌های حیوانات نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد، چرا که جراحی بر دیگر موجودات ملاحظات اخلاقی مخصوص خود را دارد که باید رعایت شود.

وی در پایان عنوان کرد: تمام محصولات این شرکت طراحی داخل بوده و با تکیه بر توان داخلی طراحی و تولید شده است.

کد خبر 722615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • xsjyBldb VN ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    1