حجم سد زاینده‌رود به ۲۷۲ میلیون متر مکعب رسید

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۷۲ میلیون متر مکعب رسیده که برابر ۲۲ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد افزایش را ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا یکم بهمن موجودی مخزن ۳۲ سد در کشور کاهش داشته است. بیشترین کاهش حجم سد مربوط به «رودبال داراب» در استان فارس است که نسبت به سال گذشته ۸۹ درصد کاهش یافته است، پس از «سد رودبال»، «سدهای چاه‌نیمه» در سیستان و بلوچستان با ۷۳ درصد کاهش، «سد طرق» و «سد دوستی» در خراسان رضوی به ترتیب با ۴۶ و ۶۹ درصد کاهش، «سد شمیل و نیان»، «سد استقلال» و «سد سرنی» در استان هرمزگان به ترتیب با ۷۴، ۶۵ و ۵۱ درصد بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سدهای کشور داشته‌اند.

از طرفی، بیشترین افزایش حجم مربوط به «سد اکباتان» در همدان است که نسبت به سال گذشته حجم آن ۳۴۳ درصد افزایش یافته است، مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه اکنون ۴۴۸ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۲۷ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته کاهش سه درصدی داشته است.

وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران نیز چندان مناسب نیست و اکنون ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۵ درصد از حجم این سدهاست.

در خوزستان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از هفت هزار و ۵۹۲ میلیون متر مکعب، «سد دز» ۱۰۲۸ میلیون متر مکعب، «سد کرخه» بیش از هزار و ۳۶۸ میلیون متر مکعب، «سد جره» ۱۰۸ و «سد مارون» ۳۸۱ میلیون متر مکعب آب دارد که در این بین بیشترین افزایش حجم مربوط به «سد کرخه» است که نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۷۲ میلیون مترمکعب رسیده که برابر با ۲۲ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم سد زاینده‌رود به ۲۷۲ میلیون متر مکعب رسید

کد خبر 722607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • .... CA ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    3 1
    همین سد هارو ساختین که باعث نابودی دریاچه ارومیه و زاینده رود شدین سد هارم دارین خشک میکنید
  • مهدی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    این آمار اگر قسمت زاینده رود مربوط به سال قبل باشه درسته ولی امسال که بارندگی نشده که ۸۵درصد ازسال قبلش بیشتر باشه...
  • حمیدرضا IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 1
    چی بلایی داره به سد های مشهد میاد مخصوصا دوستی💔😭
  • پژوهش IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    امسال ما در استان چهارمحال و بختیاری به ندرت داشتیم، نسبت به سال گذشته تا امروز ۱۵۶ میلیمتر کاهش بارش بوده چطور مخزن سد حجمش زیادتر از پارسال شده
  • Mm IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 1
    طرحهای مختلف برای سیراب کردن کشور ومردم وجود دارد اما هیچ طرحی به اندازه پروژه طرح ایرانرود نمی تواند موثرباشدلذا چندموضوع اساسی برای لحاظ دربودجه کشور پیشنها میشود ۱_واردات خودروهای نو وکارکرده برقی وهیبریدی تسریع شود تا مردم حلاوت آن را احساس کنند وگرانی وتورم ازدوش مردم بیفتد و بخشی از صرفه جویی درمصرف انرژی به این طرح اختصاص یابد ۲_طرح ابرپروژه ایرانرود ازخلیج همیشه فارس ودزیای عمان با اتصال به دریای خزر بصورت دوخط رفت وبرگشت برای کشتیها طراحی واجرایی شود تافصل نوینی در تمدن سازی ایرانیان رونق گیرد ۳_یارانه سوختهای فسیلی حذف وبخشی از آن به اجرای طرح ایرانرود اختصاص یابد