راهکار مجلس برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه ها و ایستگاه‌ها، شهرداری‌ها مجاز به انتشار اوراق مالی اسلامی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (سه شنبه) مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، بند (ب) تبصره ۱ لایحه را به تصویب رساندند.

بر این اساس، به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده می‌شود:

۱. به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و تأمین خدمت (سرویس ایاب و ذهاب ) دانش آموزان دارای معلولیت (جسمی، حرکتی و ذهنی) و مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری، دسترس پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد دارای معلولیت با هماهنگی وزارت کشور تا سقف سیصد هزار میلیارد (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کنند.

حداقل هفتاد درصد (%۷۰) منابع موضوع این بند به احداث، تکمیل و بهره برداری خطوط قطار شهری اختصاص می‌یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه درصد (%۵۰) دولت و پنجاه درصد (%۵۰) شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. وزارت کشور موظف است فهرست و میزان سهم شهرداری‌ها از اوراق موضوع این بند را حداکثر تا پایان شهریور ماه به سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی برای صدور مجوز انتشار اوراق ارائه نماید.

۲‌. بابت توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهرهای دچار آلودگی هوا، تأمین ماشین آلات برای شهرهای مناطق محروم، مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز، بازسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی با تأیید وزارت کشور، تا سقف یکصد و بیست هزار میلیارد (۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال اوراق مشارکت با تضمین خود با اولویت به کارگیری محصولات دانش بنیان منتشر نمایند.

در مواردی که هزینه کرد شهرداری‌ها از محل مجوز این جز با تأیید وزارت نفت منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود، تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق سی درصد (٪۳۰) از طریق سازوکار گواهی‌های صرفه جویی و از منابع حساب بهینه سازی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و هفتاد درصد (%۷۰) توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

کد خبر 722557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.