اراک امسال تنها ۳ روز هوای پاک داشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت:تعداد روزهای هوای پاک اراک از ابتدای امسال تاکنون تنها سه روز بوده است.

یوسف یوسفی پیش از ظهر امروز سه شنبه _سوم بهمن در ششمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی اظهار کرد: تعداد روزهای سالم به ۱۸۳ روز، روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس به ۱۰۵ روز، روزهای ناسالم برای همه گروه‌های سنی ۱۴ روز، روزهای بسیار ناسالم دو روز و یک روز بسیار خطرناک ثبت شده است.

وی افزود: امسال بیشترین روزهای آلوده اراک در ماه‌های تیر، مرداد و شهریورماه و به علت ریزگردها بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه مازوت مصرفی نیروگاه شازند، دارای ۳ درصد گوگرد است تصریح کرد: اراک امسال نسبت به سال گذشته بالغ بر ۱۱ روز با افزایش روزهای ناسالم مواجه شده است.

وی آلاینده مسئول آلودگی هوای اراک را ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید گوگرد برشمرد و گفت: غلظت دی اکسید گوگرد در هوای اراک تا پیش از ۲۰ آذرماه وضعیت حادی نداشت اما از زمان ماوزت سوزی نیروگاه و شاهد افزایش غلظت دی اکسید گوگرد در هوای اراک هستیم.

یوسفی اظهارکرد: در سال گذشته میزان مصرف مازوت تا اوایل بهمن ماه بالغ بر ۳۹۵ میلیون لیتر بوده است.

وی افزود: امسال این میزان مصرف به ۱۵۹ میلیون لیتر رسیده که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به نمونه برداری از مازوت مصرفی نیروگاه گفت: آزمایش‌ها نشان داد که میزان گوگرد موجود در مازوت مصرفی نیروگاه سه درصد است، البته هم اینک یکی از واحدها در حال اورهال است، یک واحد هم گازسوز است و دو واحد در حال مصرف مازوت است.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ استان از قبیل ایرالکو، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و … در لیست صنایع آلاینده قرار دارد.

یوسفی خاطرنشان کرد: برای مشکل مازوت سوزی بالغ بر ۲۰ مورد مکاتبه با مجموعه استان انجام شده است، در سال گذشته هم علیه نیروگاه شکایت در مجموعه قضائی استان ثبت و امسال هم این شکایت از طریق دادستانی شازند انجام شد.

وی افزود: برای اجرای پروژه کُک سوزنی در پالایشگاه شازند از بعد فنی و حقوقی، ممنوعیت‌هایی وجود دارد که نمی‌توانیم اجازه اجرای این طرح در پالایشگاه را بدهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اینکه اجازه دهیم برای کنترل آلودگی، یک پروژه آلاینده دیگر اجرایی شود، بدون شک ممکن نیست چراکه با وجود اینکه امسال مازوت کمتری مصرف شده است، اما تعداد روزهای آلوده افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شهر اراک به شدت تحت تأثیر اقلیم قرار دارد افزود: امسال یک سال استثنایی است، بارندگی کم بوده و حتی با عبور از کنار تالاب میقان می‌توان بلند شدن ریزگردهای این تالاب را به چشم دید که وارد شهر اراک می‌شود.

یوسفی ادامه داد: آلودگی صنایع مستقر در شازند به طور مستقیم در شهر اراک تأثیرگذار است، در پالایشگاه با وجود تلاش‌های انجام شده، آلودگی بسیاری وجود دارد که تأثیر مستقیم در هوای اراک دارد.

وی افزود: پالایشگاه ۴۲ دودکش دارد که هر یک آلودگی خاص خود را دارند، تعدادی از دودکش‌ها خروجی استاندارد دارد، اما برخی از دودکش‌ها وضعیت مطلوبی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: میزان دی اکسید گوگرد نرمال و استاندارد خروجی از صنایع باید ۷۵۲ میکروگرم بر مترمکعب باشد که این میزان از دودکش IN۹۰۱ پالایشگاه شازند ۸۸ هزار و ۲۶۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه ۵۷ حلقه چاه حفر کرده است که نتایج بررسی وضعیت این چاه‌ها به لحاظ آلودگی اعلام نشده است‌گفت: هرگونه افزایش ظرفیت استفاده از منابع آبی در این دشت جایگاه ندارد و به صلاح وضعیت منطقه نیست.

پروژه کُک سوزنی آلایندگی کمتری دارد

مجید رجبی مدیرعامل پالایشگاه شازند هم گفت: طبق قانون، پالایشگاه‌ها باید میزان سولفور مازوت را کاهش دهند یا پروژه کُک سوزنی را اجرایی کنند و این پروژه آلایندگی کمتری خواهد داشت.

باید سهم نیروگاه در آلودگی هوا مشخص شود

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی هم گفت: نیروگاه، آلاینده است و باید سهم آن در آلودگی هوا مشخص شود.

عبدالرضا تقوی اظهارکرد: منکر آلودگی نیروگاه نیستیم، اما بدون شک عامل آلودگی هوا، فقط نیروگاه نیست.

وی با بیان اینکه سوخت مازوت مصرفی در نیروگاه حرارتی شازند تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۸۱ هزار و ۴۹۰ مترمکعب بوده است افزود: این رقم در مدت مشابه امسال به ۱۵۷ هزار و ۴۲۶ مترمکعب رسیده و ۵۹ درصد کاهش مصرف مازوت صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی تصریح کرد: میزان مصرف گاز در نیروگاه در سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۰۴ هزار مترمکعب بوده که این میزان در امسال به یک میلیون و ۶۳۸ هزار و ۵۹۳ هزار مترمکعب رسیده است.

کد خبر 722527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.