دستورالعمل حمایت از حقوق سالمندان و معلولان عملیاتی می‌شود

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور با اشاره به اینکه ریاست قوه قضائیه دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق اشخاص دارای معلولیت و سالمند را در فرایند دادرسی ابلاغ کرد، گفت: باید برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابان تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، غلام‌عباس ترکی در آئین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دادستانی کل کشور و سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه سازمان بهزیستی مأموریت‌های متعدد و متنوعی دنبال می‌کند که عمده آنها حمایتی، توانبخشی، مشاوره‌ای، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تربیتی و راهبری است، اظهار کرد: این سازمان از اهمیت بسیار زیادی در راستای اهداف انقلاب اسلامی برخوردار است. جامعه هدف سازمان نیز طیف‌های متعددی هستند که نیازمند حمایت جامعه‌اند.

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان پناه‌جو و آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، زنان متقاضی طلاق و کودکان در معرض مخاط را، هستند، افزود: این جامعه هدف بسیار حائز اهمیت است و دستگاه‌های متعددی برای حمایت از این گروه‌ها تکالیف قانونی برعهده دارند اما محوریت همه این کارها برعهده بهزیستی است که به طور شبانه‌روزی خدمات متعددی ارائه می‌دهند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفت: این سازمان در شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کند. موضوع آسیب‌های اجتماعی موضوع چند وجهی و بین دستگاهی است و بدون همکاری و مددرسانی همه قوا و بدون مشارکت گسترده مردم امکان وصول به همه اهداف تعیین شده، وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم سازمان بهزیستی، اورژانس اجتماعی است که خدمات بسیاری به مردم و افراد در معرض آسیب ارائه می‌دهد، ادامه داد: اختلافات خانوادگی، کودک‌آزاری و خشونت‌ها از موضوعاتی است که اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی در سراسر کشور خدماتی ارائه می‌دهد، در این میان نهاد دادستانی هم تکالیف قانونی را برعهده دارد، با توجه به اینکه این موضوعات از مصادیق حقوق عامه هستند، دادستان‌ها تکلیف قانونی دارند که مسائل مربوط به حقوق عامه را پیگیری و نظارت کنند.

ترکی تصریح کرد: دادسراها مسئولیت‌هایی در حوزه امور سرپرستی دارند که این مسئولیت‌ها با مسئولیت‌های سازمان بهزیستی همسو است. لذا دادستانی کل و دستگاه قضائی، بر اساس تکالیف قانونی برنامه‌های عملیاتی متعددی برای دادستان‌ها پیش‌بینی کرده است که در این حوزه وظایف قانونی خود را اعم از قضائی و پیگیری و نظارت حقوق عامه و پیشگیری انجام می‌دهند، این همسویی و مأموریت‌های مشترک، همکاری نزدیک ما و سازمان بهزیستی را برای انجام بهتر مأموریت‌ها و رسیدن به اهداف مشترک می‌طلبد.

وی با اشاره به همایش مشترک دادستانی با کمیته امداد طی سال گذشته گفت: هدف‌گذاری این بود که تفاهمی بین دادستانی و کمیته امداد برای حمایت قضائی و اجتماعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد، شناسایی چالش‌های حقوقی و قضائی جامعه هدف، تشکیل دبیرخانه دائمی در دادستانی کل، احصای چالش‌های مهم و ارائه راهکارها و تدابیر حمایتی و پیشگیرانه به طور مشترک داشته باشیم. در آنجا تفاهم‌نامه به امضا رسید و در ادامه تدابیر مشترکی به عمل آوردیم.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور با بیان اینکه امسال این ایده مشترک مطرح شد تا این تجربه نیز با سازمان بهزیستی داشته باشیم، اضافه کرد: در این ایام مبارک تفاهم‌نامه همکاری بین دادستانی و سازمان بهزیستی امضا خواهد شد. موضوعات متعددی در تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ریاست قوه قضائیه دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق اشخاص دارای معلولیت و سالمند را در فرایند دادرسی ابلاغ کرد، افزود: یکی از محورهای همکاری‌های ما در تفاهم‌نامه عملیاتی کردن کامل دستورالعمل خواهد بود، باید برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابان تلاش کنیم.

کد خبر 722462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    باسلام واحترام ، انشاءالله شرکت هایی فعال شود مثلا برای برق کشی یا لوله کشی و امثال اینها ، فقط برای خانم هایی که تنها زندگی می کنند ، این استادکارها با همسران خودشان به خانه خانم های تنها برای کارکردن بروند تا همه آرامش و امنیت روانی داشته باشند. به امید حق ** ..... موفق باشید .