بهره‌مندی بیش از ۸۶ درصد جمعیت روستایی استان فارس از آب بهداشتی

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس گفت: بیش از ۸۶ درصد جمعیت روستایی و ۹۹.۸ درصد از جمعیت شهری استان فارس از خدمات آب بهداشتی بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، علی جان‌صادق‌پور، امروز _ سه شنبه سوم بهمن _ در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو استانداری فارس، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش اداره کل آبفا استان فارس سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در روستاها و دو میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در شهرها جمعیت تحت پوشش هستند.

وی افزود: تعداد اشتراکات شرکت آبفا استان یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر است که ۳۸۵ هزار نفر در روستا و بیش از ۷۰۰ هزار نفر در شهرها است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس با اشاره به اینکه طول خطوط شبکه و انتقال آب‌رسانی استان بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر است، تصریح کرد: تعداد ۱۸ هزار مخزن ذخیره در سطح جمعیت شهری استان با ظرفیت ۸۰۰ هزار متر مکعب احداث شده است.

صادق‌پور ادامه داد: در سطح استان چهار تصفیه‌خانه احداث شده است و ۱۱ تصفیه‌خانه در حوزه فاضلاب و هزار و ۱۵۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال وجود دارد که ۶۸ هزار خانوار دارای اشتراک از طریق شرکت آبفا استان خدمات دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد منابع آبی برای تأمین آب شرب شهر و روستاهای استان سالانه یک هزار و ۴۴۰ مورد است، اضافه کرد: با توجه به وسعت استان و محدودیت‌های شدید منابع مالی شرکت آبفا از تمام ظرفیت‌های موجود همچون اعتبارات دولتی، ملی و استانی و تسهیلات بانکی استفاده شده و مجموع این فعالیت‌ها موجب شده است تا ۹۹.۸ درصد از جمعیت شهری و بیش از ۸۶ درصد جمعیت روستایی از خدمات آب بهداشتی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه سخنان خود به تعداد پروژه‌های بهره‌برداری شده طی دو سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته تعداد ۲۰۰ پروژه مهم آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

صادق‌پور اضافه کرد: در این راستا هم‌زمان با فرا رسیدن ایام دهه فجر ۷۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۷۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که این پروژه‌ها در ۳۱ شهر و ۲۲۶ روستای استان فارس اجرایی شده است.

وی افزود: پروژه‌های قابل افتتاح شامل ۶۳ پروژه آبرسانی و ۸ پروژه فاضلاب است.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس ادامه داد: با توجه به تعریف شش پروژه اجرایی فاضلاب در سطح کشور، این پروژه تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت مالی داشته است و بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان این پروژه‌ها اعتبار دارد که باید جذب ۷۰ درصدی آن انجام شود.

صادق‌پور اظهار کرد: طی دو سال گذشته و با تداوم خشکسالی در شهرهای مختلف استان تعداد ۲۷۶ حلقه چاه حفر و تجهیز شده و ۶۰ هزار مخزن احداث شده است و بیش از دو هزار کیلومتر خط انتقال بازسازی و توسعه داده شد و واگذاری بیش از ۴۰ هزار فقره انشعاب آب صورت گرفت و ۸۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است.

به گفته وی از ۱۱ تصفیه‌خانه در حال فعالیت، پنج تصفیه خانه طی دو سال گذشته به تعداد تصفیه خانه‌های استان اضافه شده است و ۵۸ درصد ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب افزایش پیدا کرده و ۴۸ درصد جمعیت برخوردار از شبکه فاضلاب نسبت به گذشته توسعه داده شده است.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب تصریح کرد: در این راستا پنج پروژه بزرگ توسعه فاضلاب و واگذاری پساب به بخش صنعت با اعتبار شش هزار میلیارد تومان در دست اقدام است.

وضعیت آب‌رسانی در شهرستان بیرم لارستان در پایدار است

صادق‌پور همچنین در خصوص مشکلات ایجاد شده در خصوص کمبود آب در شهر بیرم لارستان، اظهار کرد: شهر بیرم در خصوص بی‌آبی با چالش جدی مواجه شد و طی سال‌های گذشته برای شهر بیرم شش حلقه چاه حفر شد که از چهار حلقه چاه تأمین آب موجود برای استفاده شهروندان صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: بخشی از کمبود آب در این شهرستان به دلیل فرهنگ مصرف و بخش دیگر به دلیل خشکسالی است که آبدهی چاه‌ها از ۳۸ هزار لیتر به ۱۸ هزار لیتر کاهش پیدا کرد و بخش‌هایی از این شهرستان با کمبود آب و با افت فشار آب مواجه شدند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس خاطرنشان کرد: در این راستا با دستور استاندار فارس در کمتر از ۴۸ ساعت یک حلقه چاه ایجاد و تجهیز شد و یک چاه کشاورزی در مدار قرار گرفت و شش تانکر آب‌رسانی به شهرستان بیرم اعزام شد و هم اکنون وضعیت آب‌رسانی در این شهرستان پایدار است و آب در این شهر قطع نیست.

کد خبر 722389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.