اهمیت مشارکت خانواده و مدرسه در بهبود انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان

مدرسه و خانواده‌ها نیاز مشترکی برای ارتقای رشد مثبت در فرزندان دارند، لذا هر یک از طرفین تخصص و دارایی‌های خود را به مشارکت می‌آورد، با تعهد معلم و والدین برای بهبود فعالیت‌های کلاس و مدرسه، والدین نیز ترغیب می‌شوند ایده‌ها را در مورد روش‌های تدریس مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مشارکت مردم در آموزش‌وپرورش از عالی‌ترین مظاهر مشارکت جمعی است، مدرسه‌ها برای حل مسائل و انجام امور به مشارکت عوامل درون و برون‌سازمانی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن‌ها نیاز دارند، از این‌رو والدین به عنوان نمایندگان جامعه پیرامونی و از عوامل اساسی برون‌سازمانی، نقشی قابل توجه در تصمیم‌گیری‌های مدرسه‌ها خواهند داشت، بدون مشارکت فعال و مداوم والدین، مدرسه‌ها به سختی هدف‌های خود را دنبال می‌کنند، لذا مشارکت و همکاری والدین در فرایند تصمیم‌گیری‌های آموزشگاهی از سیاست‌های اساسی نظام‌های آموزشی پیشرو است.

بر اساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، یکی از هدف‌های کلان «افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی به‌ویژه خانواده‌ها در تعالی نظام تعلیم‌وتربیت رسمی و عمومی» تعیین شده است، همان طور که از قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش، اساسنامه انجمن اولیا و مربیان، آئین‌نامه‌های آموزشی و اجرایی مصوب برمی‌آید، نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی اهتمام لازم را برای احیای نقش والدین در همه ارکان تصمیم‌گیری و اجرای برنامه درسی داشته است، اما با وجود این تلاش‌ها، لازم است تراز مشارکت والدین در سطح مدرسه‌های ایران افزایش پیدا کند.

اهمیت مشارکت خانواده و مدرسه در بهبود انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان

لزوم برخورد غیرسیاسی با پدیده‌های تعلیم و تربیت / پیشبرد اهداف مدارس با مشارکت خانواده‌ها

بر این اساس، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها که با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: امروز سه هزار معلم داریم که برای توسعه علم با ایل کوچ می‌کنند، اما برای اینکه معلم بداند بدون خانواده نمی‌تواند مأموریت خود را تمام کند، باید اقداماتی انجام داد، از این‌رو به برخورد غیرسیاسی با پدیده‌های تعلیم و تربیت نیازمندیم.

وی گفت: دو مدرسه یکی غیردولتی و دیگری دولتی که هر دو در یک خیابان هستند را در نظر بگیرید، در سرجمع باید گفت ساختمان مدارس دولتی به مراتب از مدارس غیردولتی بهتر است البته موارد استثنا هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر تعداد شش هزار مدرسه دولتی با الگوی معماری اسلامی و ایرانی تحویل مردم داده شده است، افزود: بهترین معلمان را از طریق آزمون‌های سفت و سخت استخدامی به مدارس دولتی می‌فرستیم. بهترین‌ها را مدیر مدرسه دولتی می‌کنیم، اما چگونه است که عملکرد مدرسه غیردولتی در مواردی بهتر از مدرسه دولتی است؟، طبق آنچه شواهد نشان می‌دهد باید گفت این امر به دو مورد باز می‌گردد؛ یکی اختیارات مدرسه و ایجاد یک نظام انگیزشی که درون مدارس غیردولتی ایجاد شده و دیگری مشارکت خانواده در مدرسه است. البته مورد دوم مهم‌تر است.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که چگونه می‌توان یک نظام انگیزشی را در درون مدرسه برای معلمان، مدیران و کادر مدرسه ایجاد کرد؟، تاکید کرد: اساساً اگر معلمی خوب و خیلی خوب بود، در عوامل انگیزه بیرونی نسبت به معلمی که خوب نیست چه شرایطی دارد؟. چرا نظام آموزشی به گونه‌ای پیش رفته که بین این دو تقریباً تفاوتی دیده نمی‌شود؟.

وی با بیان اینکه از سال آینده نقش دانش‌آموزان در نظام ارزشیابی دیده می‌شود و آنها یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود، توضیح داد: استقرار ساز و کاری برای ارزیابی معلمان توسط خانواده‌ها از ضروریات امروز است. ما هیچ چیزی در اسناد خود کم نداریم. امروز نباید دنبال اجرای سند تحول بنیادین در جداول بودجه بگردیم، چراکه دلیل فقدان اجرای سند تحول بنیادین، هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری سند است.

صحرایی خاطر نشان کرد: امروز مدارس در نبردی با آموزه‌هایی نه تنها غیر دینی بلکه غیر انسانی هستند، مدرسه قوی تضمین کننده ایران قوی است. هر پیشرفتی در هر ساحتی مگر با آموزش و پرورش قوی ممکن نیست، امروز سه هزار معلم داریم که با ایل کوچ می‌کنند و جاهایی می‌روند که امواج رادیو و نور برق نرفته است، برای این معلم و فهم این مطلب که معلم بداند بدون خانواده نمی‌تواند مأموریت خود را تمام کند، باید اقداماتی انجام داد، از این رو نیاز به برخورد غیر سیاسی با پدیده‌های تعلیم و تربیت داریم.

اهمیت مشارکت خانواده و مدرسه در بهبود انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان

خانواده و مدرسه دو رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند

محمدرضا ابراهیمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان و پیوند دو رکن اصلی تربیتی یعنی خانواده و مدرسه است گفت: یکی از مهم‌ترین فرایندهایی که در طول عمر بشریت اتفاق می‌افتد موضوع تعلیم و تربیت است؛ خانواده و مدرسه در این موضوع مکمل یکدیگر هستند و به طور متقابل ارتباطات ویژه‌ای برای تربیت و تعلیم بهتر دانش‌آموزان دارند.

وی اظهار کرد: در اهداف انجمن اولیا و مربیان؛ بهره‌مندی از حضور والدین در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، افزایش اثربخش والدین در فرایند تربیت و تعلیم، ساماندهی و استفاده از تخصص و مهارت‌های مختلف اولیا و مشارکت در حل مسائل و مشکلات مدرسه، در نظر گرفته شده است.

اصفهان به عنوان دبیرخانه آموزش خانواده در کشور انتخاب شد

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به انتخاب استان به عنوان دبیرخانه آموزش خانواده در کشور گفت: این انتخاب به منظور بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران، امکانات و ظرفیت‌های استان و نیز تجارب موفق در این زمینه صورت گرفته است، لذا دوره‌های آموزش مجازی خانواده ویژه سراسر کشور با حضور مدرسان و اساتید باتجربه و متخصص در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: خانواده در نظام اسلامی به عنوان پایه و اساس تعالی، پیشرفت و آرامش در جامعه است؛ اساس یک جامعه پویا، توجه ویژه به سلامت همه جانبه خانواده و اقتدار و بالندگی آن است و زمانی که دو نهاد خانواده و مدرسه در کنار یکدیگر قرار بگیرند شاهد اتفاقات خوبی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین خواهیم بود.

ابراهیمی افزود: آموزش و ارتقای مدیریت خانواده در استفاده مناسب از ابزار رسانه در محیط خانواده، همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و تدوین اصول راهنما و پودمان‌های آموزشی در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جزو اهداف دبیرخانه کشوری آموزش مجازی خانواده است.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان نهضت توانمندسازی خانواده‌ها یکی از برنامه‌هایی است که به‌صورت ویژه امسال در حال اجرا است و مصداق بارز آن برنامه‌های موفق آموزش خانواده‌ای است که کل نظام‌ها و سیستم‌های والد و فرزندی را در برگرفته است و بر اساس اصل همیاری و تعامل بین بخش‌های مرتبط قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در این آموزش‌ها تمرکز ویژه بر استادان توانمند حوزه آموزش خانواده و برگزاری برنامه‌ها و جلسات منظم و منسجم به منظور آگاه‌سازی والدین در زمینه نیازهای ایشان و فرزندانشان است.

وی افزود: سال گذشته در اصفهان طرح ابتکاری «پدر پیش‌گام» جهت توانمندسازی و آموزش خانواده ویژه پدران، اجرا شد و در سال جاری طرح «خانواده پایا - جامعه پویا» برای خانواده فرهنگیان برای اولین‌بار در کشور اجرا خواهد شد.

ابراهیمی تصریح کرد: در راستای عدالت آموزشی و اهداف سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و اعتقاد بر اینکه هر خانواده باید بتواند از مباحث تخصصی جلسات آموزش خانواده به منظور رشد و بالندگی سیستم خود بهره ببرد، امسال برای اولین‌بار در استان اصفهان، مبلغ ۱۵ میلیارد ریال برای برگزاری جلسات آموزش خانواده در مدارس محروم و فاقد مشارکت‌های مردمی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: نکته مسلم و محرز این است که جایگاه آموزش خانواده در بعد تربیتی و آموزشی، بی‌بدیل است، به‌رغم آنکه ممکن است ضریب آن کمتر شده باشد و هر اتفاقی که قرار است در تربیت و آموزش دانش‌آموز رخ دهد، بخشی از آن از مسیر آموزش خانواده امکان‌پذیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: لازم است به روشی عمل کنیم که مسیر کسب اطلاعات دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان اصلاح شود که این از طریق آموزش خانواده امکان‌پذیر است تا دانش‌آموزان در مسیر صحیح قرار گیرند.

اهمیت مشارکت خانواده و مدرسه در بهبود انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان

نقش مؤثر مشارکت مدرسه و والدین در فرایند یادگیری

وی گفت: تلاش بر این است تا آموزش‌های خانواده بهتر از گذشته باشد و به‌روزرسانی شود و در حوزه‌های آموزش سواد رسانه، مسائل اعتقادی، تربیتی و آموزشی، برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.

ابراهیمی تصریح کرد: در حوزه آموزش، خانواده‌ها با همراهی مدرسه نظارت ویژه‌ای داشته باشند و برای تربیت فرزندان با هماهنگی مدرسه وقت لازم را صرف کنند و اگر نکته‌ای و مطلبی وجود دارد که احساس می‌شود مدارس باید بداند در اختیار مدرسه قرار دهند؛ مصداق این بحث آموزش‌های خانواده است.

وی افزود: امسال تلاش بر این است تا آموزش‌های خانواده بهتر از گذشته باشد و به‌روزرسانی شوند و در حوزه‌های آموزش سواد رسانه، مسائل اعتقادی و مسائل تربیتی و آموزشی برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت و از اساتید برجسته‌ای استفاده کنیم که امیدواریم خانواده از این فرصت استفاده لازم را ببرند.

کد خبر 722375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.