روایت اکسیوس از طرح اسرائیل برای توقف ۲ ماهه جنگ

یک وبگاه آمریکایی شامگاه دوشنبه به نقل از مقام‌های صهیونیست نوشت که تل‌آویو پیشنهادی مبنی بر توقف دو ماهه جنگ غزه در ازای آزادی تمام اسرای صهیونیست را داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه خبری آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، روزنامه‌نگار نزدیک به مقامات امنیتی اسرائیلی نوشته است: «رژیم صهیونیستی از طریق واسطه‌های قطری و مصری پیشنهادی را به حماس داده است تا در ازای آزادسازی تمامی زندانیان اسرائیلی طی چند فاز، یک آتش‌بس دو ماهه در غزه برقرار شود.»

روایت اکسیوس از طرح اسرائیل برای توقف دو ماهه جنگ

به گفته آکسیوس، گرچه در این پیشنهاد به پایان جنگ اشاره‌ای نشده است، این طولانی‌ترین آتش‌بسی است که رژیم اسرائیل از ابتدای جنگ پیشنهاد کرده است. تخمین زده شده که همچنان بیش از ۱۳۰ زندانی اسرائیلی در غزه هستند، اما مقامات رژیم صهیونیستی معتقد هستند که تعدادی از آن‌ها تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

در همین راستا، برت مک‌گرک، مشاور بایدن در امور خاورمیانه، یکشنبه به مقصد مصر سفر کرد و سپس به قطر خواهد رفت تا در زمینه آزادسازی زندانی‌ها مذاکرات را پیش ببرد. میانجی‌گران مصری و قطری چندین هفته است که سعی دارند دو طرف درگیری را به سازش دعوت کنند. یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفته است که این طرح تنها راه ممکن برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه است.

به گزارش آکسیوس، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ده روز قبل مفاد این توافق را تصویب کرد که نسبت به پیشنهادهای قبلی رد شده توسط حماس منعطف‌تر است. این مقامات افزوده‌اند که آن‌ها منتظر پاسخ حماس هستند اما نسبتاً خوش‌بین هستند.

طبق این توافق احتمالی، تمام زندانی‌های زنده و جنازه آن‌ها که مرده‌اند طی چند مرحله تبادل خواهد شد. در مرحله اول تمام زنان و مردان بالای ۶۰ سال و زندانی‌های در شرایط سلامتی وخیم آزاد می‌شوند. در مراحل بعدی سربازان زن اسیر شده و مردان زیر ۶۰ سال که سرباز نیستند و جنازه سربازان تبادل خواهد شد. مدت زمان دو ماه برای آتش‌بس با توجه به تخمین مقامات رژیم صهیونیستی برای تکمیل این مراحل پیشنهاد شده است.

روایت اکسیوس از طرح اسرائیل برای توقف دو ماهه جنگ

به گفته آکسیوس، در بخش مربوط به درخواست‌های حماس، مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص تعداد زندانیان فلسطینی که آزاد خواهند کرد ابتدا توافق خواهند کرد و سپس مذاکرات دیگری برای آزادسازی بر اساس اسامی افراد انجام خواهد.

علاوه بر این مقامات رژیم صهیونیستی افزوده‌اند که بر اساس این توافق نیروهای ارتش اشغالگر اسرائیل از مراکز شهری خارج خواهند شد تا زندگی عادی به مرور زمان به شهر غزه و شمال نوار غزه برگردد.

با این حال آنها تاکید کرده‌اند که این پیشنهاد به هیچ وجه به معنی پایان جنگ نیست و رژیم اسرائیل هرگز با آزادسازی شش هزار زندانی فلسطینی موافقت نخواهد کرد. مقامات رژیم صهیونیستی گفته‌اند حاضر به آزادسازی تعداد قابل‌توجهی از زندانیان فلسطینی هستند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه گفت که دولت بایدن از وقفه در درگیری برای آزادسازی زندانی‌ها و ورود کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کند. مقامات رژیم صهیونیستی تاکید کرده‌اند که پس از این وقفه دو ماهه، عملیات نظامی را با مقیاس و شدت محدودتر در غزه انجام خواهند داد که البته با توجه به ویرانی گسترده‌ بار آورده در غزه رویکردی دیگری جز این نخواهند داشت.

کد خبر 722293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.