تنفس در هوای فرهنگ و هنر «به وقت تبریز»

نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های فرهنگی - هنری «به وقت تبریز» با حضور اهالی فرهنگ و هنر تبریز در فرهنگسرای تاریخی نیکدل برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های فرهنگی - هنری «به وقت تبریز» شامگاه _دوشنبه دوم بهمن_ با حضور حسین مهرنگ از ادیبان پیشکسوت، شهرام آبرومند آذر از استادان موسیقی، حسن تقی‌زاده کرمانی از خوش‌نویسان برجسته، کریم متقی از عکاسان مطرح کشوری و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر تبریز به دبیری مرتضی طوسی در فرهنگ‌سرای تاریخی نیکدل برگزار شد.

حسین مهرنگ، از پیشکسوتان ادبیات در ابتدای این نشست با اشاره به قدرت شاعران آذربایجان در سرودن اشعار فارسی گفت: مهم‌ترین نمونه‌های قصاید شعر فارسی را شاعران خطه آذربایجان ازجمله خاقانی، علامه طباطبایی و شاعر کم‌تر شناخته‌شده‌ای به‌نام رعدی آذرخشی سروده‌اند که این مسئله در تاریخ ادبیات فارسی قابل توجه است.

وی با تأکید به گذشته درخشان علمی و فرهنگی افزود: تبریز مهد فرهنگ، نشر، ادبیات و سیاست ایران بود که امثال استادان فقید منوچهر مرتضوی‌، اسماعیل امیرخیزی و عبدالرسول خیام‌پور که ما زبان فارسی را مدیون دستور زبان تأویلی او هستیم روزگاری در این شهر زیسته‌اند.

حسن تقی‌زاده کرمانی، هنرمند و خوشنویس نامدار در ادامه با اشاره به تفاوت کارکرد خطاطی و خوش‌نویسی در روزگار امروز گفت: در روزگار گذشته اگرچه که خوش‌نویسی و خطاطی امری ضروری در کتابت اسناد و کتب مختلف بود اما امروزه جنبهٔ نمایشگاهی آثار خوش‌نویسی بیشتر شده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران این نشست در خصوص به‌کارگیری هوش مصنوعی در هنر گفت: اگرچه که امروزه هوش مصنوعی کارهای قابل توجهی ارائه می‌کند اما هیچ‌گاه قابل مقایسه با آثار هنرمندان و روح جاری در آثار هنری ازجمله نقاشی، خطاطی و دیگر هنرها نیست.

این پیشکسوت خطاطی افزود: حفظ اصالت تألیفی و هنری آثار امری مهم است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که هوش مصنوعی یا هر تکنولوژی دیگر می‌توانند به کمک هنرمندان بیایند و آنان را در خلق آثار متفاوت‌تر و برجسته‌تر یاری کنند.

شهرام آبرومند آذر، هنرمند و خوانندهٔ موسیقی ایرانی در این نشست با نقد به سیاست‌گذاری‌های فرهنگی گفت: رشد فرهنگی یک جامعه وابسته به سیاست‌گذاری‌های فرهنگی آن جامعه است که لزوم حمایت‌های گسترده از هنرمندان یکی از مؤلفه‌های رشد و تأثیرگذاری فرهنگی در جامعه است.

کریم متقی، عکاس و مترجم تبریزی در خصوص لزوم به‌کارگیری هنرمندان متخصص گفت: رویدادسازی فرهنگی مستلزم به‌کارگیری هنرمندان متخصص و دغدغه‌مند در حوزهٔ فرهنگ و هنر است تا رویدادهای مستمر و شاخصی در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شود.

وی دربارهٔ تجربهٔ عکاسی مستند اخیر خود گفت: تجربهٔ زیسته‌ام از عکاسی مستند در کشور افغانستان، تجربه‌ای بود که محدودیت‌ها و چالش‌های متفاوتی در سفرهای متوالی به این کشور برایم داشت.

گفتنی است فرهنگ‌سرای تاریخی نیکدل در محل خانهٔ تاریخی نیکدل که یکی از خانه‌های قاجاری تبریز در محله مقصودیه است، بعد از مرمت و سامان‌دهی توسط شهرداری منطقهٔ هشت تبریز، محلی برای نشست‌ها و رویدادهای مختلف اهالی فرهنگ و هنر تبریز خواهد بود.

کد خبر 722264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.