رفع تصرف بیش از ۳۰۰۰ هکتار از اراضی دولتی خوزستان

رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: ۳۳۶۹ هکتار از اراضی ملی و دولتی به بیت‌المال رفع تصرف شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از دادگستری خوزستان با آغاز دوره تحول در دستگاه قضائی و در راستای احیای حقوق عامه در حوزه آزادسازی و رفع تصرفات از منابع طبیعی و اراضی دولتی این مهم با جدیت بیشتری در حال پیگیری است، اما نکته قابل توجه این است که مشارکت و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها و اطلاع‌رسانی عمومی امکان برخورد سریع و به‌موقع با متصرفان غیرقانونی و جلوگیری از تعدی به اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی را فراهم می‌سازد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا در نشست شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم در تاریخ سیزدهم اردیبهشت به آسیب‌شناسی مقولات مرتبط با وقوع برخی جرایم، به‌ویژه جرایم حوزه زمین پرداخت و در این رابطه به «خلأهای قانونی»، «موانع اجرای مصوبات و قوانین» و «عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول» اشاره کرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تکالیف دستگاه‌های مختلف در حوزه صیانت از اراضی، به‌طور مشخص به تکالیف و اختیارات قابل توجه وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه اشاره کرد و ضمن تقدیر از اقدامات مطلوبی که طی دو سال اخیر از سوی وزارتخانه مزبور صورت گرفته است، تاکید کرد: مسئله زمین در کشور و جرایمی که در این حوزه به وقوع می‌پیوندد، این نیاز را طلب می‌کند که وزارت جهاد کشاورزی تلاش بیشتری را در عرصه صیانت از اراضی و منابع طبیعی مصروف دارد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در همین رابطه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور دستور داد با همکاری مسئولان جهاد کشاورزی، بدون ایجاد این احساس در آن‌ها که قصد مچ‌گیری وجود دارد، تکالیف بر زمین مانده این وزارتخانه در حوزه صیانت از اراضی و منابع طبیعی را بررسی کنند و پیگیری مجدانه داشته باشند که چرا به برخی از این تکالیف عمل نشده است؟ آیا موانعی وجود داشته است؟ همچنین در همین حوزه، در موارد ترک فعل و سایر کوتاهی‌ها نیز، اقدامات مقتضی از جانب سازمان بازرسی صورت گیرد.

رئیس شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در ادامه به وجود برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف در حوزه حفاظت از اراضی اشاره کرد و به‌طور مشخص به یکی از معضلات چندین ساله این حوزه ناظر بر صدور مجوز از مراجع غیررسمی برای تغییر کاربری‌ها اشاره داشت؛ وی در همین راستا گفت: چندین سال است این معضل وجود دارد که مراجعی نظیر شوراهای روستا و دهیاری‌ها اقدام به صدور مجوز برای تغییر کاربری اراضی در منطقه خود می‌کنند؛ این مراجع نامبرده، در حوزه صدور مجوز تغییر کاربری اراضی، مراجع رسمی به شمار نمی‌آیند لذا ضروری است مقامات ذی‌صلاح دولتی اعم از معاون اول رئیس‌جمهور یا وزیر کشور با صدور ابلاغیه‌ای، جلوی مجوز صادر کردن‌های این مراجع غیررسمی را بگیرند و تمهیدات مقتضی را فراهم آورند تا صدور مجوزهای تغییر کاربری با مرجع واحد باشد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه ضمن اشاره به برخی تعارضات و خلأهای قانونی که در مقوله صیانت و حفاظت از اراضی زراعی وجود دارد به معاونت‌های حقوقی قوای مجریه و قضائیه تکلیف کرد تا ظرف سه ماه نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای برطرف کردن این تعارضات و خلاءهای قانونی، مبادرت ورزند.

۳۳۶۹ هکتار از اراضی ملی و دولتی در خوزستان رفع تصرف و به بیت‌المال بازگشت

علی دهقانی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان در این خصوص گفت: در راستای عمل به دستورالعمل اجرایی رئیس قوه قضائیه در مورد حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و صیانت از منابع ملی و طبیعی کشور و با اجرای احکام و دستورات قضائی صادرشده در ۱۰ ماه سال جاری، ۳۳۶۹ هکتار اراضی ملی و دولتی در این استان رفع تصرف شد و به بیت‌المال بازگشت.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون، جنگل‌ها و کوه‌ها جزو انفال است و قابل تملک خصوصی نیست و به همه مردم تعلق دارد، از همین‌رو قوه قضائیه و به دنبال آن دادگستری‌ها به صورت جدی این موضوعات را بررسی می‌کند و با نظارت بر عملکرد دستگاه‌های متولی، مانع سوءاستفاده سودجویان می‌شود.

وی ادامه داد: در استان خوزستان نیز با تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان و پیگیری و اقدامات به‌موقع مدیران قضائی و دادستان‌های استان، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری تا پایان دی، ۳۳۶۹ هکتار از عرصه‌های ملی و اراضی دولتی پس از رفع تصرف به بیت‌المال اعاده شد که ۳۱۵۸ هکتار آن مربوط به منابع طبیعی و ۲۱۱ هکتار از آن اراضی ملی بوده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر برخورد قاطع با هرگونه تعرض و تصرف افراد سودجو نسبت به اراضی ملی و دولتی و عرصه‌های منابع طبیعی و اشخاصی که بدون مجوز قانونی اقدام به تصرف، تخریب و تجاوز به اراضی و املاک دولتی، عمومی، منابع طبیعی، بستر و حریم قانونی رودخانه‌ها می‌کنند، گفت: ضرورت مقابله با پدیده زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی، اجرای طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی است.

دهقانی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه، این است که مدیران دستگاه‌های متولی با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضائی و با تأمین دلیل قضائی، اراضی در اختیار سازمان متبوع خود را مستند کنند تا در صورت وقوع تصرف و تعدی به اراضی و کاسته شدن از اراضی ملی، پیگیری قانونی لازم با سرعت بیشتری صورت گیرد.

جلوگیری از تغییر کاربری بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی باغی و کشاورزی

وی افزود: در این مدت همچنین ۴۰ هکتار از زمین‌هایی که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری شده بود، به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی یا با احکام قضائی به وضع سابق بازگشت.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: در همین رابطه و با اجرای تشدید گشت‌های بازرسی، از تغییر کاربری ۴۳۳۳ هکتار از اراضی باغی و کشاورزی پیشگیری شد که این اقدامات با توجه به پیشگیری از تشکیل پرونده قضائی و طولانی‌شدن زمان رسیدگی به موضوع، قابل تقدیر است.

کد خبر 722141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.