هزینه‌های درمان سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین‌اجتماعی آب می‌خورد

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: تحمیل هزینه‌های نابجا مانند درخواست‌های غیرضروری خدمات تشخیصی گران‌قیمت، بیمه‌های درمان را با چالش‌هایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمه‌شدگان در مقابل هزینه‌های سنگین درمان‌های موردنیاز است، مواجه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان تأمین اجتماعی میرهاشم موسوی امروز_ دوشنبه دوم بهمن_ در هجدهمین جلسه شورای معاونان این سازمان که با موضوع بررسی و پایش هزینه‌های بخش درمان غیرمستقیم تأمین‌اجتماعی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع و مصارف و صیانت از حقوق ذی‌نفعان در سیاست‌گذاری بخش درمان اظهار کرد: در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمق‌بخشی به خدمات درمانی نباید اجازه داد هزینه‌های غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمه‌ای تحمیل شود.

وی افزود: تحمیل هزینه‌های نابجا مانند درخواست‌های غیرضروری خدمات تشخیصی گران‌قیمت، بیمه‌های درمان را با چالش‌هایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمه‌شدگان در مقابل هزینه‌های سنگین درمان‌های موردنیاز است، مواجه می‌کند، برای تحقق این هدف باید نظام سلامت کشور تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها یا گایدلاین‌های روش‌های بالینی درمانی و پاراکلینیکی را با جدیت دنبال کند، نظام بیمه‌ای هرچند در تعامل با بیمار باید متعهدانه و سخاوتمندانه رفتار و هر نیازی را که بیمار دارد تأمین کند؛ اما در برابر هزینه‌های غیرضروری هم باید بررسی‌ها و اقدامات لازم را لحاظ کرد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه ضمن تسلیت شهادت مستشاران قهرمان ایرانی در حمله رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی، گفت: امیدواریم به زودی آثار خون مطهر این شهدا را ببینیم و شاهد اضمحلال و نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی باشیم، در روزهای اخیر هم دشمنان در استان کرمان، فاجعه تلخی را به دست گروهک ملعون داعش انجام دادند و کشور شهدایی را تقدیم انقلاب کرد که شهیده خانم فاطمه برهان‌نژاد همکارمان هم در حادثه کرمان به همراه مادرشان به مقام رفیع شهادت رسیدند، همچنین این ایام، ایام مبارک ماه رجب است و امیدواریم تا از فرصت این ماه برای ورود به ماه شعبان و داخل شدن پاک و مطهر به ماه مبارک رمضان بهره ببریم تا درک درستی از این سه ماه داشته باشیم و در مسیر انسان شدن، از فیوضات این سه ماه بهره‌مند شویم.

وی ضمن استقبال از نتایج فعالیت سامانه پایش درمان غیرمستقیم، تصریح کرد: برای طراحی و اجرای این پیشخوان مدیریتی زحمات زیادی کشیده شده است. روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خدمت سرپایی به اضافه ۱۳ تا ۱۴ هزار خدمت بستری، همچنین تعداد زیادی خدمات پیرامونی در تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود. مدیریت و نظارت بر این حجم از خدمات در بخش‌های مختلف با نیروی انسانی و مدل‌های مرسوم، به‌طور کامل و دقیق مقدور نیست و باید از رویکردهای نوین و نظارت‌هایی که به مدد دانش روز در دنیا متداول شده است، استفاده کنیم.

موسوی ادامه داد: دنیای امروز، دنیای فن‌آوری و هوش مصنوعی است و باید در سازمان تأمین‌اجتماعی هم به این سمت حرکت کنیم و خلاءهای احتمالی شناسایی و پوشش داده شوند. هزینه درمانی تأمین‌اجتماعی در هر سال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و ضمن باید توسعه خدمات، بر کنترل و نظارت دقیق این هزینه‌ها تمرکز داشت. اساساً سامانه نسخه الکترونیک برای این به وجود آمد تا از داده‌های جمع‌آوری شده، بتوانیم نقش مدیریتی خود را اعمال و در جاهایی که سیستم مشکل دارد، مشکلات را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: از همکاران پرتلاش سازمان در حوزه‌های درمان و فن‌آوری اطلاعات تقدیر و تشکر می‌کنم که همواره شاهد دغدغه آنها برای رفع ایرادات و مشکلات نسخه الکترونیک بودم. ارزیابی خدمات الکترونیک در بخش‌های مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد وضعیت با وجود برخی مشکلات، به نسبت بقیه دستگاه‌ها خیلی خوب است. همکاران‌ مان در حوزه درمان و فن‌آوری و مدیران استانی و سایر همکاران که درگیر رفع مشکلات خدمات الکترونیک و خدمت‌رسانی بهتر به بیمه‌شدگان هستند تا به حال، از وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دو تقدیرنامه ملی دریافت کرده‌اند.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: اجرای کامل نظام ارجاع می‌تواند از ایجاد بخشی از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کند. همچنین مطالبه تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی یا گایدلاین‌های درمانی برای همه خدمات نیز بسیار مهم است. در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمق‌بخشی به خدمات درمانی؛ نباید اجازه داد هزینه‌های غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمه‌ای تحمیل شود. تحمیل هزینه‌های نابجا مانند درخواست‌های غیرضروری خدمات تشخیصی گران‌قیمت، بیمه‌های درمان را با چالش‌هایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمه‌شدگان در مقابل هزینه‌های سنگین درمان‌های موردنیاز است، مواجه می‌کند.

کد خبر 722110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.