پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه دوم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حماس در جنگ غزه شکست نخورده است» نوشت: به گفته مقامات رسمی آمریکا که گزارش محرمانه‌ای را در این خصوص تأیید کردند، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین می‌زنند که حماس همچنان مهمات کافی را برای تداوم حمله به رژیم صهیونیستی برای چند ماه آینده دارد و این جنبش در تلاش است تا استقرار نیروهای پلیس خود را در بخش‌هایی از نوار غزه بازسازی کند. روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش خود تأکید کرده است، مقامات اسرائیلی اذعان کرده‌اند که علی‌رغم حملات هوایی و زمینی در داخل غزه که موجب از بین رفتن جان هزاران غیرنظامی شده، به هدف خود مبنی بر «نابودی حماس» دست پیدا نکرده‌اند. طبق ارزیابی‌های آمریکا و همچنین مقامات پیشین و کنونی رژیم صهیونیستی، اگرچه حماس هزاران شهید داشته اما به آسانی از این درگیری عبور کرده است. بر اساس دکترین نظامی ایالات متحده آمریکا، گروهی که ۲۵ الی ۳۰ درصد از نیروهایش را از دست بدهد، به لحاظ جنگی «ناکارآمد» توصیف می‌شود با این حال جنبش حماس با وجود گذشت بیش از ۳ ماه از جنگ، با پتانسیل‌های خود در یک محیط شهری می‌جنگد و به صدها مایل تونل در زیر نوار غزه دسترسی دارد.

پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سنگین‌ترین حمله به پایگاه عین‌الاسد در ۳ ماه گذشته» نوشت: شامگاه شنبه بود که منابع خبری عراقی عصر شنبه گزارش دادند در این حمله ۴۰ راکت و موشک به سمت پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق شلیک شده است. سنتکام در بیانیه بامداد یکشنبه خود، ضمن اتهام‌زنی به ایران آورد که «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در غرب عراق چندین موشک بالستیک و راکت به سمت پایگاه هوایی عین‌الاسد شلیک کردند.» منابع خبری اعلام کردند که مقاومت اسلامی عراق این حمله را بر عهده گرفته است. صابرین نیوز به نقل از منابع ویژه خود گزارش داد که این حمله از نظر تعداد موشک‌ها بزرگ‌ترین حمله به پایگاه عین‌الاسد از زمان شروع حملات به پایگاه‌های آمریکایی بعد از هفتم اکتبر به شمار می‌رود. گفتنی است، مقاومت اسلامی عراق از زمان آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه و در حمایت از مردم غزه در هفتم اکتبر (پانزدهم مهر)، همواره پایگاه‌های آمریکایی (به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم آپارتاید اسرائیل) در عراق و سوریه را مورد هدف قرار داده است. سازمان تروریستی سنتکام در روایت خود از ماجرا همچنین مدعی شده است که اغلب موشک‌ها و راکت‌ها توسط سامانه‌های پدافندی مستقر در عین‌الاسد رهگیری شدند، اما برخی از آن‌ها به پایگاه برخورد کرده‌اند. سنتکام خبر داده «ارزیابی خسارت‌ها در حال انجام است» و در این حمله «شماری از پرسنل آمریکا تحت ارزیابی آسیب‌های مغزی قرار گرفته‌اند و حداقل یک نیروی نظامی عراقی هم مجروح شده است». البته برخی از منابع عراقی از کشته شدن چهار آمریکایی خبر داده‌اند.

پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ

روزنامه جوان در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم عبدالله گنجی با تیتر «انتخابات فراتر از گزینش افراد» نوشت: انتخابات معنایی والا دارد که در ایران والاتر هم جلوه می‌کند.
اولین معنای آن امنیت‌آوری است. ما دشمنان قسم خورده و قدرتمندی داریم که میزان مشارکت مردم محل دوری و نزدیکی یا محل استقرار آنان را تنظیم می‌کند. به‌طور قطع مشارکت کم دشمن را به جلو خواهد آورد و مشارکت بالا او را به عقب برمی‌گرداند. دشمنان جایگاه مردمی نظام را از راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن استنتاج نمی‌کنند، بلکه سه عنصر میزان، کیفیت و جهت‌گیری رأی ملت ایران دریچه‌های منازعه را بسته و باز می‌کند. رهبر معظم انقلاب بعد از مشارکت ۲۹ میلیونی مردم در خرداد ۱۳۷۶ با صراحت اعلام کردند این رأی یک تهدید بزرگ را از کشور دور کرد و آن تهدید حد فاصل ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اتفاق افتاده بود که مشارکت مردم حدود ۱۵ میلیون و رئیس‌جمهور منتخب (هاشمی) ده و نیم میلیون رأی آورد.

دومین معنای رأی اصرار بر استمرار نظام جمهوری اسلامی است. اینجا غرب نیست که مشارکت مردم صرفاً رأی به برنامه‌هایی نظیر بیمه بیکاری، سن بازنشستگی، نحوه مواجهه با مهاجرین خارجی، قانون کار، تعرفه واردات و صادرات و درمان باشد. اینجا رأی‌دهندگان به کسانی رأی می‌دهند که مورد تأیید نظام سیاسی هم هستند و این‌چنین معنای رأی و رفراندوم به نظام سیاسی هم هست. اگرچه عدم مشارکت بخشی از مردم (عدم استفاده از حق خویش) مانعی بر سر مشروعیت و قانونی بودن انتخابات نیست، اما معنایی که مشارکت بالا می‌دهد اصلاً در قانون انتخابات نیامده است و آن تولید سرمایه اجتماعی و اقتدار ملی است.

پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راند دوم سقوط» نوشت: رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا این روزها بازتابی از شکاف گسترده سیاسی - اجتماعی و سقوط رؤیای آمریکایی است. بر این اساس دونالد ترامپ در دور جدید از حملات خود به جو بایدن، تأکید کرد این کشور به دلیل بی‌کفایتی بایدن به زباله‌دانی برای جهان تبدیل شده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در مقابل حامیانش در نیوهمپشایر صحبت می‌کرد، گفت: آمریکا تحت رهبری جو بایدن به زباله‌دانی برای بقیه جهان تبدیل شده است. دموکراسی در آمریکا به دلیل بی‌کفایتی بایدن در خطر است.

دونالد ترامپ در انتقاد تند خود از جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی از حزب دموکرات، او را بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده توصیف کرد. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت: «مطمئنم نیوهمپشایر در انتخابات با صدای بلند و واضح صحبت خواهد کرد. شما با آرای خود پیامی مستقیم را برای بایدن، بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهید فرستاد که به هر وسیله سعی دارد از اخبار ساختگی و حمایت‌های دروغین برای دریافت پشتیبانی استفاده کند». وی افزود: «از هم‌اکنون ظرف چند روز نیوهمپشایر را به دست آورده و جو بایدن را شکست داده و بار دیگر آمریکا را به عظمت می‌رسانیم. متأسفانه هرکسی حاضر نیست «اول آمریکا» را پیاده کند ولی این کار باید عملی شود و آمریکا در رأس اولویت‌ها باقی بماند.»

پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ» را برگزید و نوشت: به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی که سال انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکاست، وضعیت پرونده هسته‌ای ایران به تابعی از تحولات ناشی از تداوم جنگ اوکراین، جنگ حماس و اسرائیل و همچنین سایر مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بدل شده است. چنان که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس «داووس»، درباره تأثیر روابط تهران و واشنگتن در پی تحولات منطقه بر حل و فصل موضوع توافق هسته‌ای، به این موضوع اشاره کرد که «دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی چیزی است که به آن نیاز داریم. ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم و از بدتر شدن وضعیت تا حدی که جبران آن ناممکن شود، جلوگیری کنیم»؛ بنابراین گروسی احتمال سفر به ایران را رد نکرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش تر نیز در گفت‌وگو با روزنامه نشنال‌نیوز، از نگرانی خود در خصوص غنی سازی در ایران گفت و تأکید کرد جمهوری اسلامی با برنامه غنی سازی اورانیوم خود، به سرعت به جلو پیش می‌رود. گروسی در ادامه این مصاحبه، بر لزوم پایبندی به NPT گفت و تصریح کرد که تهران باید از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) که آن را امضا کرده است، تبعیت کند. آن طور که ایسنا بخش‌هایی از متن این مصاحبه را بازنشر داده، گروسی مدعی شد «ایران تنها کشور غیر هسته‌ای است که اورانیوم را در این سطح بسیار بسیار بالا غنی سازی می‌کند که بسیار نزدیک به درجه تسلیحاتی است». با این وجود، رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اظهار کرد: «من نمی‌گویم آنها (تهران) سلاح هسته‌ای دارند، من می‌گویم که این، کاری حساس است و هنگامی که شما این کار را انجام می‌دهید، می‌بایست قوانین را رعایت کنید». گروسی مصاحبه‌اش با نشنال‌نیوز را این گونه ادامه داد: «پافشاری ایران برای غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا در شرایطی است که تنش‌های بزرگی در خاورمیانه وجود دارد و جنگ در غزه به دشمنی با اسرائیل و متحدانش دامن می‌زند». البته مدیرکل آژانس اتمی خاطرنشان کرد با این حال، مسیر گفت‌وگو با ایران همچنان باز است.

پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «متهم زمستان کم‌بارش» به افت ۵۰ درصدی بارندگی‌ها در کشور پرداخت و نوشت: بارندگی‌ها در کشور طی پاییز امسال ۴۳ درصد نسبت به دوره بلندمدت گذشته کاهش پیدا کرد و از ابتدای زمستان تاکنون نیز میزان بارش بر اساس میلی‌متر، حدود ۵۹ درصد افت کرده است. این فقط داده‌های رسمی نیست که «پاییز و زمستان بسیار کم‌بارش» را به تصویر می‌کشد؛ برای ساکنان مناطق مختلف به‌ویژه تهران –که افت بارندگی در آن از میانگین کشوری هم شدیدتر بوده است- آب و هوای این فصل از سال، عجیب به نظر می‌رسد. بارندگی‌های چندساعته زمستان‌های گذشته، به بارش‌های چنددقیقه‌ای تبدیل شده است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره علت یا علل خشکی پاییز و زمستان امسال نشان می‌دهد، «آلودگی‌هوا» که در خیلی از کلان‌شهرهای کشور به شکل تاریخی و پرشدت در این دوره افزایش پیدا کرده به‌عنوان متهم کم‌بارشی مطرح است. کارشناسان این حوزه معتقدند، از لحاظ علمی دلایل اصلی کاهش بارش ناشی از ناهنجاری‌های اقلیمی بوده و افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌تواند در موضوع کاهش بارش‌ها نقش داشته باشد. همچنین نتایج مطالعات جهانی مشخص می‌کند، غلظت بالای ذرات معلق در محدوده‌های آلوده می‌تواند «سرکوب بارش» را از طریق اثرگذاری بر مسیر باد، توسعه ابر و شدت بارندگی موجب شود.

پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه ۲ جنگ

کد خبر 722000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.