شناسایی بیش از ۷۴ هزار بیمار جدید دیابتی و پرفشاری خون در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از غربالگری بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار گیلانی در پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری دیابت و پرفشاری خون خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۲۸ هزار بیمار جدید مبتلا به دیابت و بیش از ۴۶ هزار بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در سطح استان شناسایی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، سید محمود رضوانی امروز_یک‌شنبه یکم بهمن_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی بیش از دو ماه فعالیت مداوم کارکنان حوزه بهداشت و همیاری سایر بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان و تمام سازمان‌ها، ادارات و نهادها، غربالگری دیابت و پرفشاری خون بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار گیلانی انجام شد و طی این مدت ۷۰ درصد جمعیت استان مورد غربالگری دیابت و پرفشاری خون قرار گرفتند.

وی افزود: از این تعداد، بیش از ۲۸ هزار بیمار جدید مبتلا به دیابت و بیش از ۴۶ هزار بیمار جدید مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شدند که در صورت عدم اطلاع از بیماری خود، در مسیر بروز آسیب‌ها و عوارض شدید این بیماری‌ها شامل نارسایی کلیوی، سکته‌های قلبی و عروقی، نابینایی و قطع عضو قرار می‌گرفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شناسایی زودهنگام بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا که بیماری‌های خاموش و بدون علامت هستند را ضروری دانست، خاطرنشان کرد: با انجام غربالگری‌هایی همچون پویش ملی سلامت که قند خون و فشار خون افراد که به صورت رایگان ارزیابی شد، می‌توان از ابتلاء به دیابت و پرفشاری خون مطلع شد و از بروز عوارض شدید این بیماری‌ها تا حدود زیادی پیشگیری کرد.

رضوانی هدف از اجرای این پویش را شناسایی بیماران جدید و مراقبت از آن‌ها برای پیشگیری از بروز عوارض دانست و تصریح کرد: طی اجرای پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری دیابت و پرفشاری خون، ۱۱۰۰ بیماری دارای فشار خون بسیار بالا شناسایی شدند که در صورت عدم شناسایی، دچار عوارض غیرقابل جبران می‌شدند.

وی از مردم برای شرکت در این پویش و تلاش‌ها و زحمات کارکنان حوزه بهداشت و سایر بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی بیش از دو ماه قدردانی و ابراز امیدواری کرد: با تداوم پویش ملی سلامت در محوریت‌های دیگری همچون تغذیه، سرطان و سایر بیماری‌ها روز به روز شاهد ارتقای سلامت جامعه و مردم استان باشیم.

به گزارش ایمنا، پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری دیابت و پرفشاری خون از بیستم آبان تا سی‌ام دی امسال برای افراد ۱۸ سال به بالا در تمام مراکز و خانه‌های بهداشتی شهرها و روستاهای استان به طور رایگان اجرا شد.

کد خبر 721944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.