لزوم استفاده از پانسمان‌های ضدآب پس از جراحی‌های ارتوپدی

متخصص و جراح ارتوپد گفت: خیس شدن محل زخم و استحمام عضو جراحی شده پس از جراحی‌های ارتوپدی ممنوع است و افراد باید برای استحمام کردن از پانسمان‌های ضدآب استفاده کنند.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هنگامی که غضروف مفصلی زانو به هر علتی تخریب شود، حرکت مفصل دردناک و دچار خشکی و محدودیت حرکتی می‌شود، اظهار کرد: عمل جراحی تعویض مفصل زانو هنگامی برای بیمار انجام می‌شود که رفع یا کاهش درد و ناراحتی‌های این مفصل با روش‌های غیرجراحی امکان‌پذیر نباشد.

وی با بیان اینکه در وضعیت مذکور می‌توان با تعویض سطوح مفصلی حرکات مفصل را بهتر کرد و درد را از بین برد، افزود: عمل جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موفق‌ترین اعمال جراحی است که می‌تواند به صورت هم‌زمان برای هر دو زانو یا تنها برای یکی از زانوها انجام شود.

متخصص و جراح ارتوپد با اشاره به موضوع تعویض مفصل هم‌زمان دو زانو تصریح کرد: تعویض مفصل هم‌زمان دو زانو برای بیمارانی امکان‌پذیر است که وزن بالایی نداشته باشند و ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت یا روماتیسم در سابقه بیماری آن‌ها دیده نشود.

قزوینیان با بیان اینکه برای انجام جراحی مذکور افراد نباید درگیر مشکلات حاد قلبی یا مغزی باشند، افزود: در بیمارانی با شرایط مذکور بهتر است تعویض مفاصل زانو هم‌زمان صورت نگیرد تا نتیجه بهتری از جراحی حاصل شود.

وی با بیان اینکه مراقبت و پانسمان از مهم‌ترین مواردی است که باید پس از عمل جراحی مد نظر افراد قرار داشته باشد، تصریح کرد: بیمار پس از عمل باید نسبت به انجام پانسمان به صورت استریل اقدام کند.

متخصص و جراح ارتوپد با اشاره به اینکه پاسنمان بیمار باید طبق نظر پزشک و در فواصل زمانی منظم تعویض و سعی شود تا قطع شدن ترشحات، زخم خشک بماند، ادامه داد: به‌طور معمول سه تا پنج روز پس از عمل جراحی برای بیماران آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

قزوینیان با اشاره به اینکه با بیان اینکه بعد از انجام عمل تعویض مفصل زانو، انجام فیزیوتراپی نیز باید در دستور کار افراد قرار گیرد، گفت: با توجه به لزوم خودداری از خیس شدن محل زخم، استحمام عضو جراحی شده پس از جراحی‌های ارتوپدی، افراد باید به‌طور حتم برای استحمام کردن از پانسمان‌های ضدآب استفاده کنند.

کد خبر 721942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.