روز جهانی برف + تاریخچه و موضوع

روز جهانی برف در سومین یکشنبه ژانویه هر سال برگزار می‌شود. این مناسبت توسط فدراسیون بین‌المللی اسکی (FIS) ایجاد شده و هدف از آن در ابتدا افزایش مشارکت کودکان در ورزش‌های مرتبط با برف مانند اسکی و اسنوبورد است و امروزه اهمیت برف در حفاظت از محیط زیست، اکوسیستم‌ها و حیات وحش کوهستانی را برجسته می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سومین یکشنبه ژانویه هر سال به‌عنوان روز جهانی برف شناخته می‌شود که هدف آن در ابتدا تشویق مشارکت جوانان در همه فعالیت‌های ورزشی مرتبط به این عنصر مهم طبیعت بود، اما با گذشت زمان این روز نقش و معنای مهم‌تری پیدا کرد.

روز جهانی برف امروزه توجهات را به منابع برفی و اهمیت آن در حفاظت از محیط زیست، اکوسیستم‌ها و حیات‌وحش کوهستانی معطوف می‌کند. برف در سال‌های اخیر به دلیل تأثیر فعالیت‌های انسانی بر اقلیم که با افزایش میانگین دما مواجه بوده، کاهش داشته است. از جمله مهم‌ترین اثرات ناشی از این کاهش عبارتند از:

  • کاهش آلبیدو (یعنی کاهش توانایی سطح زمین در دفع نور خورشید برای کاهش اثر گلخانه‌ای
  • کاهش عرضه آب در طول ماه‌های تابستان
  • کاهش امکان مرطوب نگه داشتن خاک برای افزایش حاصل‌خیزی

تاریخ روز جهانی برف ۱۴۰۲

روز جهانی برف در سومین یکشنبه ژانویه هر سال (۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ مصادف با یکم بهمن ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و با هدف افزایش مشارکت کودکان و جوانان در ورزش‌های مرتبط با برف ایجاد شد.

روز جهانی برف + تاریخچه و موضوع

تاریخچه روز جهانی برف

اولین جشن رسمی روز جهانی برف در ژانویه ۲۰۱۲، به‌عنوان مرحله دوم کمپین فدراسیون بین‌المللی اسکی با عنوان «کودکان را به برف بیاورید» آغاز شد که در سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود. ایده پشت آن برگزاری بزرگ‌ترین روز برفی جهان و گردهم آوردن مردم سرتاسر جهان برای لذت بردن از شگفتی‌های برف و فعالیت‌های مرتبط با آن بود. این کمپین هدفی دو جانبه داشت؛ یکی افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در ورزش‌های برفی مانند اسکی و اسنوبورد و دیگری اطمینان از ایجاد خاطراتی ماندگار از شگفتی‌های برف در ذهن کودکان و خانواده‌های آن‌ها. این تلاش از زمان آغاز با استقبال گسترده و موفقیت بسیار روبه‌رو شد، تا آنجا که امروزه صنایع مختلف برای برنامه‌ریزی و ارائه فعالیت‌های برفی برای بچه‌ها و خانواده‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

روز جهانی برف ایده فدراسیون بین‌المللی اسکی بود که در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد. در این زمان ۲۲ نماینده از ۱۰ کشور مختلف گرد هم آمدند تا این کمیسیون را در کریستینیای نروژ تشکیل دهند، این گروه در سال ۱۹۲۴ به‌طور رسمی نام خود را به FIS تغییر داد و امروزه بیش از ۱۸۰ سازمان ملی اسکی عضو آن هستند که در سوئیس مستقر است و مسئولیت طیف وسیعی از فعالیت‌های مرتبط با برف از سبک‌های مختلف اسکی گرفته تا اسنوبورد را بر عهده دارد و نه تنها به کودکان فرصتی برای تجربه سرگرمی با فعالیت‌های برفی می‌دهد، بلکه آن‌ها را در مورد ایمنی برف، مزایای سلامتی فعالیت بدنی و محیط زیست نیز آموزش می‌دهد.

روز جهانی برف + تاریخچه و موضوع

حقایقی جالب درباره برف

  • برف سفید نیست، بلکه نیمه‌شفاف است و شکست نور باعث می‌شود سفید به چشم بیاید.
  • هر دانه برف شش ضلع دارد، زیرا این تنها راهی است که مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن می‌توانند در کنار هم قرار گیرند.
  • برای تشکیل برف باید گرده یا گرد و غبار در هوا وجود داشته باشد، بنابراین برف تنها از دانه‌های برف تشکیل نشده است.
  • هیچ دو دانه برفی به‌طور کامل و دقیق شبیه هم نیستند.
  • حداقل ۸۰ درصد از برف را آب شیرین منجمد تشکیل می‌دهد.
  • حدود ۱ ساعت طول می‌کشد تا یک دانه برف به زمین برسد.
کد خبر 721907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.