کشف گورهای سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کشف گورهای سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_یکشنبه یکم بهمن_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نظارت پرسنل یگان حفاظت هنگام عملیات خاکبرداری در بافت تاریخی رشت، حفاظت سازه جناقی شکلی رؤیت شد که بلافاصله کار متوقف و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: آنچه مشخص شده سازه به صورت طاقی جناقی است و با ادامه بررسی سازه، فضایی گنبدی شکل آشکار می‌شود که با بررسی فضای داخلی آن و با توجه به محتویات داخل گورها، بعضی از استخوان‌ها سوخته به نظر می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: وجود خاکستر و ذغال در داخل یکی از این سردابه‌ها نشان دهنده آن است این گورها متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری طاعون، وبا و یا بیماری لاعلاج دیگری که بر اساس متون تاریخی، از جمله بیماری‌های واگیردار فوت کرده‌اند.

جهانی با بیان اینکه مستندات موجود در محوطه، حکایت از آن دارد که بیماری نادری در شهر همه گیر شده است، تصریح کرد: بعد از فوت افراد، برای اینکه بیماری به دیگران سرایت نکند، اسکلت‌های انسانی را همراه با لوازم شخصی‌شان در داخل گور قرار دادند؛ دهانه ورودی گور را کاملاً مسدود کرده‌اند تا جائی‌که دسترسی به داخل گور غیرممکن شود.

وی هرگونه اظهار نظر قطعی را به کاوش‌های باستان‌شناسی منوط دانست و گفت: امیدواریم با اخذ مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، به ابهامات و سوالات مطروحه در مورد این اتفاق نادر پاسخ داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: عملیات عمرانی پروژه در محدوده مذکور تا روشن شدن موضوع متوقف شده است.

کد خبر 721862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.