مساجد در احیای بافت فرسوده شهر قم نقش محوری ایفا کنند

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم گفت: احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده هدف مهم مجموعه شهری است که در این مسیر مساجد می‌توانند نقش‌آفرینی اثرگذاری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، مجید متین فر امروز _یکشنبه یکم بهمن_ در سومین نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات مساجد منتخب با شهردار قم، اظهار کرد: مشارکت و همکاری سازمان‌ها مختلف در آباد شدن شهر تأثیرگذار است.

وی افزود: تحقق‌پذیری طرح تفصیلی از موضوعات مهم در شهرداری است و پیشرفت در آن به‌عنوان عملکرد مثبت سنجیده می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم تصریح کرد: در راستای طرح تفصیلی شبکه معابر و با تلاش مجموعه مدیریت شهری، بازگشایی مسیر اجرایی شده که از اقدامات مهم و مثبت مجموعه مدیریت شهری محسوب می‌شود.

متین‌فر با اشاره به وسعت شهر قم اضافه کرد: ۱۳ هزار هکتار مساحت کل شهر است که از این مقدار ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در نظر گرفته‌شده است.

وی احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده را از اهداف مجموعه شهری دانست و تاکید کرد: توجه به محلات با رویکرد مساجد از موضوعاتی است که مور بررسی قرارگرفته و سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر اقدامات مثبتی را به‌منظور بهسازی، کف سازی و جداره سازی این بافت‌ها در محلات انجام داده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از هماهنگی مجموعه مدیریت شهری با سازمان‌های برونی شهرداری در راستای استفاده از ظرفیت‌های ملی برای احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده خبر داد و عنوان کرد: توجه به محله قدیمی چهل اختران، تملک و تعریض محله دروازه ری، بازگشایی محور امیرکبیر و تملک ۱۳۲ مغازه قبرستان نو و توجه به هسته مرکزی شهر از دیگر اقدامات مجموعه شهری است که مطالعات آن انجام‌شده و در حال حاضر در مرحله اجرا است.

متین فر با تأکید بر سیاست مجموعه مدیریت شهری خاطرنشان کرد: با همکاری و مشارکت سازمان‌های مختلف اقدامات لازم برای رسیدن به شهر هوشمند و شهرسازی الکترونیک انجام‌شده و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به پایان برسد.

وی از مراجعه ۷۰ درصد مردم به شهرداری برای اخذ مجوز و صدور پروانه‌های ساختمانی خبر داد و یادآور شد: به حداقل رساندن زمان صدور پروانه‌های ساخت‌وساز در بازه دوهفته‌ای از دیگر اقدامات مثبت مجموعه مدیریت شهری است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در پایان با تأکید بر اینکه فعالیت‌های در رابطه با نقشه و نظارت به عهده سازمان نظام‌مهندسی است و هیچ ارتباطی با شهرداری ندارد، گفت: اقداماتی صورت گرفته تا مراجعه حضوری مردم به شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی کاهش پیداکرده و شاهد رضایت شهروندان باشیم.

کد خبر 721816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.