نظارت‌های دائمی زیست‌محیطی بر شهرک روی زنجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: نظارت‌ها بر شهرک روی دائمی است و طبق نظارت‌ها از زمان تأسیس تاکنون اقدامات زیادی انجام شده است تا این صنعت مشکلات محیط زیستی کمتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محمدرضا یافتیان، امروز _یکشنبه یکم بهمن_ با بیان اینکه چهارمین عامل مرگ‌ومیر جهان آلودگی هواست، اظهار کرد: روزانه شاهد تردد خودروهایی هستیم که استانداردهای لازم را ندارند و منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری برای هر روز هفته هوای پاک یک عنوان انتخاب شده است، گفت: نخستین عنوان روز این هفته، هوای پاک و حقوق عامه است و تک‌تک آحاد جامعه نسبت به این موضوع حق دارند.

یافتیان با اشاره به افزایش گونه‌های جانوری در مناطق حفاظت شده استان گفت: در سه گونه شاخص کل و بز، گوچ و میش ارمنی و آهو ایرانی افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم، البته این به معنای مجوز شکار نیست، چرا که هنوز با آن آمار مدنظر عقب‌ماندگی داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: در گذشته روزانه دو هزار و ۸۰۰ رأس آهو داشتیم، اما حالا تنها ۱۰۴۷ رأس آهو داریم.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه طی سال گذشته بیش از دو هزار مورد بازدید از واحد صنعتی انجام شده است، بیان کرد: این در حالی است که اداره کل محیط زیست با ۵۰ درصد چارت پیش‌بینی شده و با کمبود نیرو در حال فعالیت است.

یافتیان در ارتباط با فعالیت شهرک صنعتی روی و طرح این مسئله در سفر رئیس‌جمهور هم گفت: مطالعات جابه‌جایی شهرک روی هنوز آغاز نشده است.

وی با بیان اینکه برای شهرک روی با فعالیت چهار هزار پرسنل و زیرساخت‌های موجود سرمایه‌گذاری شده است، گفت: برای جابه‌جایی باید به‌طور قطع مطالعه شود؛ این موضوع امکان‌پذیر است، اما به شرطی که مکان مناسب وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: البته هنوز اعتبار مطالعات جابه‌جایی تأمین نشده است؛ اما امیدواریم سال آینده این امکان فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: نظارت‌ها بر شهرک روی دائمی است و طبق نظارت‌ها از زمان تأسیس تاکنون اقدامات زیادی انجام شده تا این صنعت مشکلات محیط زیستی کمتری داشته باشد.

یافتیان ادامه داد: سال جاری ۲۸ اقدام حقوقی علیه واحدهای متخلف در حوزه محیط زیست انجام شده و هیچ‌گونه مجوز توسعه‌ای صادر نشده است و اگر از طرف صنعت مجوز داده شده است، من بی‌اطلاع هستم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با تأثیر روی بر افزایش سرطان باید متخصصان امر نظر دهند، هرچند که صنعت سرب و روی بی‌ارتباط با سرطان نیست، ادامه داد: بر اساس مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۶ که آمار سرطان را در ۱۳ فاکتور بررسی کرده بود، در چند آیتم زنجان جزو پنج استان بالا بود که یک مورد آن مربوط به بیماری‌های دستگاه گوارش بود و نمی‌شود یک مسئله را تنها عامل ایجاد اینگونه مشکلات دانست.

کد خبر 721795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.