قدم‌به‌قدم تا برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل کلان‌شهرها

گام‌های ابتدایی برای برقی شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی برداشته شده و قرار است تا سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰۰۰ خودروی برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور وارد شود، در این میان مدیران کلان‌شهرها تلاش کرده‌اند تا سهمی از این ناوگان داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از شاخص‌های دستیابی به توسعه پایدار داشتن شهرهایی با حمل‌ونقل کارآمد است. به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی آن‌ها متناسب با شرایط امروز شهرها از برنامه‌های مدیریت شهری در تمام شهرهای دنیا به ویژه کلان‌شهرها است. کشورهای توسعه یافته گام‌های مؤثری در این راستا برداشته‌اند و عزم خود را برای دستیابی به توسعه پایدار جزم کرده‌اند، هرچند این فرآیند برای آن‌ها نیز با چالش‌هایی روبه‌رو بوده، اما سرآغازی برای تحول در حمل‌ونقل شهری است.

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آلودگی خودروهایی با مصرف سوخت فسیلی است که حجم زیادی از آلودگی را به هوای شهرها تزریق می‌کند. این معضل در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران که میانگین عمر خودروها به ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به طور معمول بالا است، بیشتر خود را نشان می‌دهد و در کنار سایر عوامل زیست‌پذیری شهرهای ایران را کاهش می‌دهد.

سردار محمد باقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا با بیان اینکه به طور میانگین ۲۷ درصد خودروها در سن فرسودگی قرار دارند، اذعان کرد: بعضی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا ۹۶ درصد فرسودگی دارد. این حجم بالای فرسودگی آلودگی زیادی را به دنبال خود خواهد داشت، از این رو مسئولان ملی چندی است پیگیر ورود خودروهای برقی به شهرها شده‌اند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران آذرماه امسال در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور، گفت: در حال حاضر ۳۴ درصد خدمات از حمل‌ونقل عمومی و ۶۶ درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است؛ بنابراین حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل کشور و به ویژه ناوگان تاکسیرانی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی افزود: هدف‌گذاری شده است تا ۷۰ درصد حمل‌ونقل عمومی با خودروهای برقی تأمین شود و تلاش داریم ۱۰ هزار تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی داشته باشیم. با توجه به سهمی که ناوگان اتوبوسرانی در جابه‌جایی شهروندان ایفا می‌کند و عمر بالای اتوبوس‌ها برقی‌سازی این ناوگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

قدم‌به‌قدم تا برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل کلان‌شهرها

فرآیند برقی‌سازی اتوبوس‌ها در تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران ۲۷ دی در حاشیه جلسه هیئت دولت، اظهار کرد: ۲۶۹۴ اتوبوس برقی و ۱۰ هزار ون برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهد شد که تحول بزرگی در حوزه هوای پاک است.

وی افزود: در حوزه برقی‌سازی، زباله‌سوزی و مواردی که به امحای زیست‌پذیر انواع پسماندها مربوط می‌شود به تکالیف خود عمل می‌کنیم.

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در این خصوص با تاکید بر ضرورت برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت، گفت: به‌زودی سازوکار واگذاری خودروهای برقی به تاکسیرانان اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تحویل تاکسی‌های برقی به تاکسیرانان تسهیلاتی قائل خواهیم شد، اظهار کرد: ضوابط اجرایی، شرایط و میزان تسهیلات بانکی برای تاکسی‌های برقی به زودی اعلام خواهد شد.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با کمک صندوق کار آفرینی امید، تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای تاکسی‌های فرسوده و تسهیلات دو میلیارد ریالی برای ون‌های فرسوده با سود هشت درصدی و با اقساط ۶۰ ماه که سه سال اول تنفس است، پرداخت می‌شود.

ایجاد ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نسبت به ایجاد ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی از جمله ۷۴ پلاک شارژ اقدام کرده در حالی که از نظر قانونی متولی این امر وزارت نیرو است.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: به منظور اجرای پروژه اتوبوس برقی، نسبت به برگزاری مناقصه، انتخاب پیمانکار و عقد قرارداد ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مسیر بهارستان - جمهوری اقدام شده است.

سایر کلان‌شهرهای کشور نیز برای وارد کردن خودروی برقی به ناوگان عمومی حمل‌ونقل خود اقداماتی انجام داده‌اند؛ همگی تلاش دارند تا این فرآیند را در شهر خود سرعت بخشند تا اقدامی مؤثر در راستای کاهش آلودگی انجام داده باشند.

آمادگی استفاده از اتوبوس برقی به صورت آزمایشی در اهواز وجود دارد

سیاوش محمودی، عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اهواز، ۲۸ هزار صندلی در حمل‌ونقل عمومی کمبود داریم؛ بنابراین برای رسیدن به یک تراز معمولی همچون سایر کلان‌شهرها، نیازمند ۷۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم.

وی افزود: طی یک دوره ۱۰ ساله به دلیل توجه نکردن به حوزه حمل‌ونقل عمومی ۸۰ درصد اتوبوس‌های شهرداری اهواز از رده خارج شد با این حال با روی کار آمدن دولت جدید، حمایت‌های ویژه‌ای از از حوزه حمل‌ونقل می‌شود تا با تلاش جهادی بتوانیم کم‌کاری‌های ده سال گذشته را جبران کنیم.

قدم‌به‌قدم تا برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل کلان‌شهرها

عضو شورای اسلامی شهر اهواز اضافه کرد: با توجه به شرایط آلودگی هوا در دنیا، توسعه اتوبوس‌های برقی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در اهواز نیز با توجه به شرایطی که وجود دارد باید به سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی حرکت کنیم؛ این آمادگی وجود دارد که به صورت آزمایشی از این نوع اتوبوس در اهواز استفاده کنیم.

وی گفت: با توجه به کمبود تاکسی در اهواز در حدود ۸۰۰۰ دستگاه و نبود مترو و کمبود اتوبوس، صحبت‌های اولیه مبنی بر تأمین خودروهای تاکسی برقی صورت گرفته است.

یک اتوبوس برقی به صورت آزمایشی وارد شهر قم می‌شود

علی نیک، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در این خصوص اظهار کرد: در راستای چاره‌اندیشی برای موضوعاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک شهری و مسائل اجتماعی، اجرای اقدامات مؤثر در دستور کار مدیریت شهری و دولت قرار گرفته است.

وی از اضافه شدن اتوبوس‌های برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم خبر داد و افزود: در بازدید از شرکت ایران‌خودرو دیزل پیشنهاد شد تا به‌صورت آزمایشی یک دستگاه خودروی برقی در اختیار قم قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: به منظور ورود اتوبوس برقی به شهر قم با شرکت برق مکاتباتی انجام شده است تا زیرساخت‌های لازم برای ورود این اتوبوس به‌صورت آزمایشی فراهم شود.

نیک با اشاره به میزان مصرف برق اتوبوس‌های برقی، تاکید کرد: این اتوبوس‌ها برای پیمایش نیازمند ۲۵۰ کیلوولت برق است که به همین منظور پیش‌بینی‌شده تا شارژ این دستگاه‌ها در شب انجام شود.

وی ادامه داد: این اتوبوس‌ها با یک‌بار شارژ شدن حداقل ۲۵۰ کیلومتر و حداکثر ۳۵۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه رضایت مردم مهم‌ترین هدف ما است، گفت: خودروهای برقی پس از طی فرایند آزمایش و سازگار بودن با هوای شهر از نظر سرمایش در فصل تابستان به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم اضافه می‌شود.

نیک گفت: شرکت ایران‌خودرو دیزل آماده تحویل اتوبوس‌های برقی است که پس فراهم شدن زیرساخت‌های برقی برای شارژ، فرآیند ورود خودرو به ناوگان انجام خواهد شد.

ورود ۱۲ دستگاه اتوبوس برقی به اراک تا دهه فجر سال جاری

علیرضا محمودی، شهردار اراک از ورود ۱۲ اتوبوس برقی به اراک خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر امکان استفاده از اتوبوس‌های برقی در شهر اراک در حال بررسی است و امید می‌رود با توجه به اینکه دانش تولید اتوبوس‌های برقی در کشور نوین است، شهرداری اراک از شهرداری‌های پیشگام در خرید اتوبوس‌های برقی باشد.

وی افزود: در جریان این سفر کاری از شرکت‌های خودروسازی تولید کننده اتوبوس‌های برقی، بازدید به عمل آوردیم.

شهردار اراک خاطرنشان کرد: توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از موضوعاتی است که در دوره ششم شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به آن توجه ویژه شده است.

محمودی تاکید کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و ضرورت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی با سوخت پاک، این شهرداری در حال بررسی و پیگیری برای خرید اتوبوس‌های برقی است.

وی عنوان کرد: تصمیم خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس برقی در راستای کاهش آلودگی هوا و کم بودن تعداد اتوبوس‌های لازم برای حمل‌ونقل عمومی شهر اتخاذ شده است، همچنین ۱۲ دستگاه اتوبوس برقی تا دهه فجر خریداری و به ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر اضافه خواهد شد.

شهردار اراک با بیان اینکه مدیریت شهری مصمم به خرید داخلی با عنایت به حمایت از تولید داخل است، گفت: ارزش اتوبوس‌های برقی تولید داخل ۱۴.۵ میلیارد تومان است، باتری‌های آن هشت سال ضمانت دارد و شرکت سازنده می‌تواند قبل از پایان سال ۴۰ دستگاه تحویل مدیریت شهری اراک دهد.

محمودی اضافه کرد: هر جایگاه به مدت دو ساعت و نیم می‌تواند ۸۰ درصد باتری‌ها را شارژ کند و پیش‌بینی شده است که جایگاه شارژ اتوبوس‌های برقی در سازمان اتوبوسرانی مستقر شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی تحول در حوزه حمل‌ونقل عمومی است، تصریح کرد: در کنار توسعه ناوگان حمل‌ونقل، کمک به حفظ محیط زیست از دیگر جنبه‌هایی به حساب می‌آید که شهرداری را بر آن داشته است به سمت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل با سوخت پاک حرکت کند.

شهردار اراک گفت: در جریان بازدید از شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو، زرین خودرو، عماد خودرو، کارمانیا و شرکت شتاب زیرمجموعه گروه خودروسازی مپنا و سازمان صنایع دفاع، توانایی این شرکت‌ها در تولید اتوبوس‌های برقی، مشخصات فنی، وضعیت قیمتی و خدمات پس از فروش اتوبوس‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

قدم‌به‌قدم تا برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل کلان‌شهرها

تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های برقی در کرج

مهرداد کیانی، شهردار کرج نیز با اشاره به اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت کشور برای خرید اتوبوس‌های برقی، اضافه کرد: شهرداری کرج ۲۰۰ میلیارد تومان نقد و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه شهر کرج در رقابت با شهرهای بزرگ کشور توانسته اولین شهری باشد که دارای اتوبوس برقی شود، تصریح کرد: با همت مدیران شهری کرج، ظرف چهار ماه آینده تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به چرخه خدمت‌رسانی افزوده خواهد شد و می‌توان گفت که نخستین اتوبوس‌های برقی ایران در خدمت مردم کرج قرار خواهد گرفت.

شهردار کرج با اشاره به اینکه این شهر به عنوان اولین کلانشهر کشور موفق به خرید اتوبوس‌های برقی ساخت شرکت ایران‌خودرو دیزل شده است، اظهار کرد: کرج پایتخت خودروهای برقی است و باید از این برند مراقبت کرد.

کیانی با اشاره به بررسی چگونگی فعالیت تاکسی‌های برقی در کرج، خاطرنشان کرد: با حضور بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل درباره استفاده از تاکسی‌های برقی و چگونگی ایجاد زیرساخت‌ها بحث و تبادل‌نظر شد.

وی با بیان اینکه با بهره بردن از خودروهای برقی بخش زیادی از آلودگی هوا کلان‌شهر کرج رفع خواهد شد، افزود: مجموعه مدیریت شهری نشان داده است که برای حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دغدغه دارد و همواره در این مسیر گام برداشته است.

۱۱۰ اتوبوس برقی در اصفهان خریداری می‌شود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: موضوع خرید اتوبوس برقی را در اصفهان و سایر کلان‌شهرها دنبال کرده‌ایم، با توجه به هوای آلوده اصفهان استفاده از اتوبوس، تاکسی و موتور برقی در اولویت مدیریت شهری است.

وی افزود: در همین راستا در گذشته تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مپنا منعقد کردیم، آن‌ها تصمیم داشتند به‌صورت مشترک با شرکت عقاب‌افشان اتوبوس برقی تولید کنند، از سوی دیگر از طریق شرکت‌های داخلی سازنده اتوبوس نیز پیگیری‌های صورت گرفته است و تمام این شرکت‌ها تلاش می‌کنند به سوی تولید اتوبوس برقی گام بردارند.

قدم‌به‌قدم تا برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل کلان‌شهرها

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مذاکراتی با این شرکت‌ها انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد و شاهد تردد اتوبوس‌های برقی در سطح شهر اصفهان باشیم.

حاج‌رسولی‌ها با تأکید بر لزوم گسترش حمل‌ونقل پاک با توجه به شرایط آلودگی هوا، تاکید کرد: در همین راستا موضوع خرید اتوبوس‌های برقی از یک گروه چینی بررسی شد تا به چرخه حمل‌ونقل شهر اضافه شود، تاکنون ۱۱۰ دستگاه مدنظر است و جایگاه‌های شارژ آن نیز پیگیری خواهد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در تبریز

محمد حسین‌زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری تبریز از انعقاد تفاهم‌نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: انعقاد تفاهم‌نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به طول‌های ۱۲، ۱۸ و ۹ متری با دو شرکت خودروسازی داخلی منعقد شده است مقرر شد طی چند ماه آینده، یک دستگاه اتوبوس برقی تولید و به عنوان پایلوت تحویل شهرداری تبریز شود تا در صورت رضایتمندی این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شود.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر و استفاده از فناوری‌های نوین، اظهار کرد: مدیریت شهری طی دو سال گذشته اقدامات مؤثری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در راستای کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی در شهر انجام داده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری تبریز با بیان اینکه زیرساخت‌های مورد نظر برای استفاده از اتوبوس‌های برقی سال آینده توسط شهرداری تبریز آماده می‌شود، ادامه می‌دهد: شهرداری تبریز در راستای کاهش آلودگی هوا و استفاده از فناوری روز جهان، زیرساخت‌های استفاده از این اتوبوس‌ها را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است.

رفع معضل آلودگی هوا نیازمند همراهی همه دستگاه‌های متولی است

مجید حسین‌نژاد، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: رفع معضل آلودگی هوا یکی از مسائل مهم شهر مشهد است که باید همه دستگاه‌های متولی تلاش کنند تا این معضل سریع‌تر رفع شود و شهروندان از هوای پاک و سالم بهره‌مند باشند.

وی عنوان کرد: هیچ اتوبوس و تاکسی برقی در مشهد نیست و شهرداری و وزارت کشور برای شهر مشهد بودجه‌ای در این زمینه اختصاص نداده‌اند.

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: مدیریت شهری مشهد در راستای دستیابی به هوای پاک اقداماتی را انجام داده است، به عنوان مثال ۳۰ هزار نفر از شهروندان مشهدی از دوچرخه بایدو استفاده می‌کنند و تعداد ۱۴۰۰ دستگاه موتور برقی به صورت اقساطی نیز واگذار شده است.

حسین‌نژاد، اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا تعداد ۱۷۰ دستگاه اسکوتر برقی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

بهره‌گیری از سیستم‌های نوین حمل‌ونقل با فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز محقق می‌شود. این مهم به یکباره محقق نمی‌شود و نیازمند برنامه‌ریزی است. استفاده از اتوبوس‌های برقی در مراحل ابتدایی گام مهمی در راستای بهبود وضعیت حمل‌ونقل و دستیابی به توسعه پایدار شهری است به شرط آنکه تسهیلات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتقای ناوگان شهری مدنظر قرار گیرد و مدیریت شهرهای کشور حمایت‌های لازم را دریافت کنند.

کد خبر 721785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.