برنامه‌های پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۴

پایتخت سبز اروپا، والنسیا، در نظر دارد در سال ۲۰۲۴ به‌عنوان رهبر سیاست‌های سبز در سراسر این قاره عمل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، والنسیای اسپانیا که طی مراسمی در تالین استونی به‌عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد، بیش از ۴۰۰ رویداد پایدار را از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز کرده است. پایتخت سبز اروپا جایزه‌ای است که از سال ۲۰۱۰ به شهرهای اروپایی تعلق می‌گیرد و با ایجاد رقابتی سالم بین شهرهای بزرگ اتحادیه اروپا در دوران گذار به انرژی پاک، محافظت بهتر از طبیعت و بهبود زندگی ساکنان را به همراه دارد. والنسیا عنوان پایتخت سبز را به دلیل استراتژی پایداری بلندپروازانه خود به دست آورده است.

والنسیا؛ سبزترین شهر اروپا

والنسیا دارای بیش از دو میلیون متر مربع باغ است که آن را به یک مقصد گردشگری محبوب در سراسر اروپا تبدیل می‌کند. منطقه تالاب حفاظت شده آن در ۱۰ کیلومتری جنوب مرکز پارک ملی شهر، به‌عنوان ریه سبز والنسیا توصیف شده است. شعار این شهر «همه با هم در مأموریتی واحد» است و مقامات آن به‌واسطه همکاری با ساکنان برای دستیابی به اهداف بی‌طرفی آب‌وهوایی و پایداری محیط زیست مورد ستایش کمیسیون اروپا قرار دارند.

والنسیا به‌عنوان بخشی از مأموریت خود برای کربن‌خنثی شدن تا سال ۲۰۳۰، به‌صورت آزمایشی تعدادی طرح سبز در سراسر شهر اجرا کرده است. بسیاری از این طرح‌ها در منطقه کابانیال اجرا می‌شود که از لحاظ تاریخی محل زندگی جامعه ماهیگیری محلی شهر است و از جمله آن‌ها می‌توان به تأمین انرژی سیستم تهویه هوای بازار شهری کابانیال به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع توسط پنل‌های خورشیدی سقفی اشاره کرد.

اولین «نیروگاه خورشیدی اجتماعی» والنسیا نیز در نزدیکی این محله قرار دارد و حدود ۸۰ درصد از تولیدات آن توسط شهروندانی تأمین می‌شود که هر یک بین ۱۰۰ تا دوهزار یورو برای داشتن سهمی در تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. روشنایی هوشمند در امتداد ساحل از دیگر ابتکارات سبز شهر به‌شمار می‌رود که در آن بیش از ۲۰ هزار چراغ با فناوری صرفه‌جویی در انرژی نصب شده است. پایه‌های این چراغ‌ها به‌عنوان نقاط شارژ خودروهای برقی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برنامه‌های پایتخت انرژی‌سبز اروپا در سال ۲۰۲۴

برنامه‌های والنسیا برای آینده

والنسیا سال جدید را با رونمایی از فعالیت بیش از ۴۰۰ پروژه سبز درون مرزهای خود آغاز کرد و قرار است برای سراسر اروپا به‌عنوان فانوس راه سیاست‌های سبز به‌منظور ساختن شهری انسانی‌تر، پایدارتر و آماده‌تر در مسیر مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی عمل کند. شاخص‌ترین پروژه‌های والنسیا در این راستا به شرح زیر است:

  • حفاظت از پارک ملی: پارک ملی والنسیا بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین اسپانیا را در خود جای داده و خانه ۳۰۰ گونه مختلف از پرندگان از جمله فلامینگوها است. این منطقه حفاظتی ویژه قرار است تحت یکی از ابتکارات پایتخت سبز اروپا به ذخیره‌گاه زیست‌کره یونسکو تبدیل شود که این امر به آن به‌عنوان «محل یادگیری توسعه پایدار» اهمیت بیشتری می‌بخشد.
  • مسیرهای سبز جدید: والنسیا سه مسیر جدید طراحی کرده است تا دارایی‌ها و پیشرفت شهر را در سه حوزه کلیدی طبیعت (از جمله حفاظت از پارک ملی)، تردد پایدار (با ترویج بیشتر حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی) و بازیابی فضای عمومی برای لذت بردن شهروندان به نمایش بگذارد. اولین مسیر یکی از بزرگترین پارک‌های شهری اسپانیا را پوشش می‌دهد و به‌عنوان یک اسفنج طبیعی آب را زیر خاک نگه می‌دارد، فیلتر می‌کند و از سیل و فرسایش جلوگیری به‌عمل می‌آورد. مسیر دوم پیاده‌روهایی در مرکز، میدان‌ها و خیابان‌های شهر ایجاد می‌کند که نشان‌دهنده تعهد والنسیا به تردد پایدار است و مسیر سوم شامل «سه انبار طبیعی» شهر (یک باغ میوه در حومه شهری، انبار ماهی و پارک ملی شهر و مزارع برنج اطرافش) می‌شود.
  • برگزاری اجلاس آب‌وهوایی: والنسیا میزبانی از اجلاس آب‌وهوایی را برعهده گرفته است که بیش از ۲۰۰ شهر اروپایی را گرد هم می‌آورد تا گذار این قاره به سمت بی‌طرفی آب‌وهوایی را تسریع کند. این شهر در این راستا ۳۵۰ هزار یورو از اتحادیه اروپا برای صرف تلاش‌های سبز خود در سال جاری دریافت خواهد کرد.

برنامه‌های پایتخت انرژی‌سبز اروپا در سال ۲۰۲۴

کد خبر 721737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.