نفس تنگ گردشگران در آلودگی هوا

در سال‌های اخیر آلودگی هوا به یکی از پیچیده‌ترین معضلات محیط زیست جهانی تبدیل شده و بسیاری از کشورها با این مشکل دست به گریبان هستند؛ معضلی که تأثیرات منفی نه تنها بر سلامت شهروندانشان تأثیرگذار است، بلکه می‌تواند صنعت گردشگری آن‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سفر کردن همیشه از لذت‌بخش‌ترین لحظات خانواده‌ها به حساب می‌آید، چرا که افراد دنبال‌اند به قول معروف آب و هوایی عوض کنند و در کنار هم لحظات خوشی را داشته باشند که معمولاً این امر به نقاط خوش آب‌وهوا ختم می‌شود، اما در این سال‌ها یکی از نکات قابل توجه آن است که کمتر شاهد نقاط خوش آب‌وهوا هستیم!

در حال حاضر آلودگی هوا به یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین معضلات محیط زیست جهانی تبدیل شده است و بسیاری از کشورها با این مشکل دست به گریبان هستند؛ معضلی که تأثیرات منفی نه تنها بر سلامت شهروندانشان تأثیرگذار است، بلکه می‌تواند صنعت گردشگری آن‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد، چرا که وقتی گردشگری بخواهد مقصدی داخل یا خارج از کشور را برای سفر انتخاب کند، یکی از اولین اقدامات او چک کردن شرایط آب‌وهوایی آن منطقه است و بر همین اساس مکانی که در آن آلودگی هوا باشد را از لیست انتخاب‌های خود حذف می‌کند چرا که هیچ گردشگری جاذبه‌های میراثی یک منطقه را به هوای ناسالم و تنفس سخت ارجحیت نمی‌دهد.

شرایط آب‌وهوایی از حلقه‌های متصل به گردشگری است

اکبر رضوانیان کارشناس حوزه گردشگری معتقد است که در حوزه گردشگری، مواردی چون آلودگی هوا و نظایر آن حلقه‌های به هم پیوسته هستند و در ادامه به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به‌عنوان مثال در اصفهان نمی‌توانیم نسبت به تأثیر نبود آب در زاینده‌رود بی‌تفاوت باشیم و بگوییم هیچ تأثیری بر گردشگری ندارد، چراکه اگر مسافر بخواهد در چهارباغ، میدان نقش جهان و مکان‌هایی از این دست قدم بزند اگر احساس کند آب‌وهوا شهر مناسب نیست حتی به آنجا سفر نخواهد داشت‌.

وی با بیان اینکه هوا شاخصه اصلی سلامت محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: بخشی از سلامت جسم، روح و آرامش روان انسان توسط سفر کردن تأمین می‌شود و در این راستا یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سفر، سلامت و پاکیزگی هوا در منطقه است؛ چراکه اگر آلودگی منطقه‌ای از حد استاندارد بسیار بالاتر و بیشتر باشد سلامت مسافر به خطر می‌افتد و وی از سفر به آن مکان پرهیز می‌کند.

توریست در دود /  نفس تنگ گردشگران در آلودگی هوا

این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر اینکه باید موضوع سلامت را همچون امنیت و ترانسفر به‌عنوان یک موضوع جدی در عرصه گردشگری حساب کنیم، خاطرنشان می‌کند: یعنی هنگامی که می‌خواهیم به یک منطقه گردشگری سفر کنیم علاوه بر شناسایی موقعیت‌های خط هوایی و ریلی باید برای موضوع پاکی هوا استانداردهایی را ایجاد کند تا افراد بیشتری برای سفر کردن به آن منطقه ترغیب شوند.

رضوانیان با یادآوری اینکه هر آن چیزی که موجب آلودگی بیشتر منطقه‌ای می‌شود، از عوامل به خطر افتادن حوزه گردشگری به حساب می‌آید، عنوان می‌کند: همچنین اگر اولویت اول اقتصادی یک منطقه همچون استان اصفهان بر اساس سند بالادستی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد، باید موانعی که موجب دستیابی به اهداف آن سند می‌شود را برطرف کنیم.

وی یادآوری می‌کند: در اصفهان بیش از ۱۲ هزار محور دوچرخه داریم، همچنین با تبدیل چهارباغ عباسی به پیاده‌رو تأثیر بسیار مثبتی بر شرایط و وضعیت گردشگری این شهر ایجاد شد.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان‌هایی مانند اصفهان تصریح می‌کند: اگر در راستای کاهش عوامل آلودگی در شهر اصفهان که به‌عنوان یک کلان شهر، استان گردشگرپذیر و فعال در حوزه صنایع دستی در ایران به حساب می‌آید قدم برداریم، قطعاً تأثیر بسزایی در توسعه گردشگری و صنایع دستی این استان به وجود خواهد آمد.

رضوانیان با اشاره به اینکه در عرصه برنامه‌ریزی قدم‌هایی برداشته شده اما با هدف‌های اصلی فاصله فراوانی داریم، توضیح می‌دهد: استان اصفهان نقش بسیار ویژه‌ای در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور ایفا می‌کند؛ در همین راستا برای اینکه این نقش پررنگ‌تر شود باید در راستا برنامه‌ریزی مؤثر قدم‌هایی برداشت تا به اهداف اصلی نزدیک شویم.

توریست در دود /  نفس تنگ گردشگران در آلودگی هوا

وی با بیان اینکه برای بهتر شدن وضعیت باید با همگرایی بیشتر و اهمیت دادن به اولویت‌های همچون گردشگری صنایع دستی که در سند بالادستی استان اصفهان به عنوان اولویت اول محسوب می‌شود، تلاش بیشتر صورت گیرد، یادآوری می‌کند: در نوروز ستادی برای برنامه‌ریزی سفرها داریم که نباید نزدیک به نوروز فعالیت کند بلکه باید در تمام سال فعال باشد و هر مانعی که موجب توسعه این سه بخش می‌شود را برطرف نماید.

رابطه دوسویه گردشگری و آلودگی هوا

در این موضوع یکی از ابعاد مهم نیز، توجه به بعد محیط‌زیستی موضوع است و بر همین اساس فاطمه شاهسوند کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: گردشگری می‌تواند یکی از عوامل مؤثر بر آلودگی هوا باشد و موضوعی بی‌تأثیر نیست از طرفی آلودگی هوا نیز روی گردشگری تأثیر دارد؛ همچنین در زمینه اقتصاد این مسئله و تأثیر متقابل آلودگی بر این موضوع صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از ارکان اقتصاد است، ادامه می‌دهد: هنگامی که برای توسعه به سمت صنعتی شدن می‌رویم، علاوه بر اینکه برخی عوامل مانند آلودگی هوا که اثرات رفت و برگشتی دارند، ایجاد می‌شود این مسئله بر روی اقتصاد نیز تأثیرگذار است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری در درآمدزایی تصریح می‌کند: در کشور ما موضوع گردشگری جدی گرفته نمی‌شود، اما بعضی از کشورها به اندازه نفت ما از حوزه گردشگری خود درآمد دارند.

شاهسوند با یادآوری اینکه گردشگری می‌تواند در قالب طبیعت‌گردی یا مذهبی و سایر مواردی از این دست باشد اما در زمانی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، مردم یک شهر و مسافران آن با محدودیت‌هایی همچون بیرون رفتن، اختلافات جوی، انواع بیماری‌ها و مواردی از قبیل روبه‌رو هستند، بیان می‌کند: در چنین شرایطی افراد متوجه می‌شوند که نباید در مواقعی که هوا یک مکانی آلوده است به سراغ گردشگری بروند و در چنین شرایطی آن مکان با کاهش گردشگر روبه‌رو می‌شود.

توریست در دود /  نفس تنگ گردشگران در آلودگی هوا

وی خاطرنشان می‌کند: باید راهکارهایی که را در مواقع آلودگی هوا ارائه می‌دهند به کار گرفت تا به کاهش آلودگی هوای منطقه کمک کند، چرا که هیچ وقت نمی‌توان گفت آلودگی برای همیشه ریشه خواهد شد بلکه تنها می‌شود آن را با اقدامات بلند مدت در سیاست‌گذاری بخش‌های مختلف کنترل کرد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اهمیت تبلیغات در جذب گردشگر می‌گوید: کشورهای همسایه برای اینکه بتوانند مردم سایر ملت‌ها را به سمت گردشگری در آن منطقه جذب کنند با استفاده از فیلم‌های مختلف و عناصر تبلیغاتی، چهره‌ای زیبا و جذابی را تولید و ارائه می‌کنند.

شاهسوند با اشاره به اینکه ذهنیتی که برای مخاطب می‌سازیم مهم است، خاطرنشان می‌کند: عواملی همچون فرونشست، آلودگی هوا، بی‌آبی یا کم آبی و سایر مواردی از این دست در مناطق مختلف موجب کاهش بازدید و جذب گردشگر می‌شود و باعث می‌شود مخاطب به آن جذب نشود و آن مکان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نکند.

توریست در دود /  نفس تنگ گردشگران در آلودگی هوا

به گزارش ایمنا، آلودگی هوا یکی از معضلات زیست‌محیطی محسوب می‌شود که بر فعالیت‌های گردشگری تأثیر به‌سزایی دارد؛ گردشگری طبیعی یکی از فعالیت‌های است که در سال‌های اخیر توجه ویژه گردشگران را به خود جذب کرده اما در حال حاضر آلودگی هوا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین معضلات محیط‌زیستی مطرح است که در صورت بی‌توجهی، صدمات جبران‌ناپذیری را به ایران، به‌عنوان یکی از پرجاذبه‌ترین مقاصد گردشگری وارد می‌کند؛ در این راستا برای رفع معضلات آلودگی باید اقدامات بلند مدتی را در سیاست‌گذاری بخش‌های مختلف انجام داد تا ایران بیش از پیش به‌عنوان نگین گردشگری جهان بدرخشد.

کد خبر 721656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.