گفتن «اینجا کوچه ما یا زیر پنجره خانه ما و جلوی مغازه ما است» حقی برای شما ایجاد نمی‌کند

نداشتن آگاهی و رعایت نکردن نکات مربوط به پارک خودرو در کوچه یا معابر عاری از مجازات نیست، بنابراین ارتقای سطح آگاهی از جزئیات قانون جای پارک از الزامات به‌شمار می‌رود، در این بین لازم است بدانیم گفتن «اینجا کوچه ما یا زیر پنجره خانه ما و جلو مغازه ما است» حقی برای افراد جهت پارک خودرو ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرنشینی مستلزم رعایت قوانین و قواعد شهری است و کارشناسان بر این باورند شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در برابر شهر و اجتماع عمل کنند، به «شهروند» ارتقا پیدا می‌کنند.

حقوق شهروندی نیز مجموعه حق‌هایی است که هر کدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره شده است.

بنا به اهمیت مباحث حقوق شهروندی، به مشکلات پارک خودرو پرداخته می‌شود؛ شهرهای بزرگ به دلیل ترافیک سنگین به پارکینگ‌های دائمی خودروها تبدیل شده‌اند، مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است، کوچه‌های بن‌بست نیز همچون خیابان‌های کوچک و بزرگ مستثنا از پارک خودروها نیستند، کوچه‌هایی که برخی مالکان ساختمان‌ها ادعای مالکیت خیابان یا کوچه را هم دارند و مانع پارک خودروها می‌شوند، از این‌رو مشکلاتی بر سر پارک خودرو همیشه وجود دارد، بیش از ۵۰ درصد شکایت‌های همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارک کردن نامناسب خودروها می‌شود، اما آیا به لحاظ قانونی فضای کوچه ملک مطلق ساختمان‌ها محسوب می‌شوند؟ چه حق و حقوقی نسبت به اطراف ملکمان داریم؟ اگر ساکن جایی هستیم که خودروها مزاحم می‌شوند، باید چه کنیم؟ پنچری و تهدید جواب می‌دهد؟ اگر کسی مانع پارک خودرو شد یا به خودرو پارک شده خسارت زد، چه کنیم؟ چگونه شکایت کنیم؟

طبق ماده ۲۴ قانون مدنی ایران هیچکس نمی‌تواند نسبت به راه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های عمومی ادعای مالکیت کند، زیرا جزو اموال عمومی محسوب می‌شود، از نظر قانون فضای کوچه، در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد (ماده ۲۴ قانون مدنی) و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود (ماده ۹۲ قانون مدنی)، بنابراین تا زمانی که سد معبر نکرده باشید یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده، توقف نکرده باشید، پارک کردن در کوچه حق شما است.

گذاشتن سطل و بشکه جلوی مغازه یا گلدان‌های سیمانی در طول و عرض ساختمان، همه راه‌هایی غیرقانونی است، از این‌رو بهانه‌هایی مانند اینجا کوچه ما است، زیر پنجره خانه ما است، جلو مغازه ما است هیچ‌کدام دلیل نمی‌شود که شما خودتان را صاحب زمین‌های اطراف خانه یا مغازه بدانید و برای آن تعیین تکلیف کنید و جلوی پارک کردن خودروهای دیگر را بگیرید.

اینکه شما هزینه کرده‌اید و پیاده‌رو را سنگ‌فرش کرده‌اید یا گل و درخت کاشته‌اید، برای شما هیچ حقی نسبت به آن و فضای مجاور در کوچه ایجاد نمی‌کند و نمی‌توانید بگویید «زیر پنجره و جلوی دیوار» به حریم ملک من تعلق دارد و پارک کردن خودرو در آن (در فضای غیرعبوری کوچه‌ها) طبق قاعده «هر کسی زودتر رسید» است.

اگر ساکنان منازل و مغازه‌دارها برای پارک کردن شما ممانعت ایجاد کردند، سبد گذاشتند، جلوی مغازه یا سکو گذاشتند کارشان غیرقانونی است، زیرا هیچ شهروندی حق ندارد فضای معابر را به خودش اختصاص دهد، پس اگر آن‌قدر وقت دارید که تا آمدن افسر صبر کنید و بعد پارک کنید، می‌توانید جمع‌آوری چنین موانعی را از پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی درخواست کنید.

کد خبر 721522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.