خلاقیت، مرز باریک میان کپی و الگوبرداری

در این سال‌ها الگوبرداری از برنامه‌های موفق سطح جهان یکی از اتفاقات معمول است که در صداوسیما و از سویی شبکه نمایش خانگی شاهد آن هستیم، اما اینکه مرز بین کپی و الگوبرداری کجاست، جای بحث و صحبت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسابقه اسکار شروع می‌شود و مهران مدیری به‌عنوان مجری برنامه در همان دقایق ابتدایی بیان می‌کند: «این برنامه از برنامه‌ای به نام taskmaster کپی است که سعی کردیم آن را ایرانیزه کنیم و به شما ارائه دهیم؛ تلاش کردیم بخشی را حفظ و کپی کنیم و بخش‌هایی را از خلاقیت نویسندگان و اتاق فکر استفاده کنیم.» و این یعنی از همان دقایق ابتدایی تکلیف مردم با برنامه‌ای که قرار است ساعت‌ها پای آن بنشینند، روشن است.

در این سال‌ها کپی‌برداری و در برخی موارد الگوبرداری از برنامه‌های موفق سطح جهان یکی از اتفاقات معمول است که در صداوسیما و از سویی شبکه نمایش خانگی شاهد آن هستیم اما اینکه مرز بین این دو امر یعنی کپی و الگوبرداری کجاست، جای بحث و صحبت دارد.

داوود نعمتی، انارکی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما معتقد است که استفاده از واژه کپی‌برداری درست نیست، چرا که این واژه به این معناست که کار عیناً تکرار شده باشد و در ادامه به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در این راستا معتقدم آثاری که در شبکه‌های تلویزیونی دنیا و در کشورهای مختلف مرسوم است و ساخته می‌شود، الگوبرداری است نه کپی‌برداری محض.

وی با بیان اینکه برخی مواقع شاهدیم که یک برنامه تلویزیونی در کشوری مورد استقبال و توجه قرار می‌گیرد و فضایی را برای شاد کردن مخاطب فراهم می‌کند، ادامه می‌دهد: در این میان می‌توان با تغییراتی متناسب با فرهنگ و هنجارهای جامعه خود آن برنامه را به نوعی بومی‌سازی کنند که این مورد عیب محسوب نمی‌شود و در چندسال اخیر شاهد برنامه‌هایی همچون برنامه‌های استعدادیابی بودیم.

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما خاطرنشان می‌کند: ایده گرفتن از شبکه‌ها و برنامه‌های دیگر و در ادامه تولید محتوا با رویکرد جدید می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

نعمتی انارکی با تاکید بر اینکه زمانی که محتوایی را در حوزه تصویر الگوبرداری می‌کنیم حتماً باید ساختار خاصی را برای آن مدنظر قرار بدهیم، تصریح می‌کند: الگوبرداری الزاماً به این معنا نیست که برنامه مدنظر مانند برنامه اصلی باشد در واقع برنامه باید بومی شود.

وی درباره طریقه بومی‌سازی چنین برنامه‌هایی عنوان می‌کند: در این میان شبکه تلویزیونی یا سینمای خانگی باید اتاق فکری داشته باشد تا از ایده‌ها و خلاقیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کند و آن را با شرایط جامعه خود مورد توجه قرار دهد و پردازش کند.

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه داشتن اتاق فکر کمک فراوانی می‌کند تا برنامه به میزان بیشتری به فرهنگ جامعه نزدیک شود، می‌گوید: الگوبرداری‌ها بیشتر در برنامه‌های سرگرمی رایج است در واقع این امر را می‌توان به بازی تشبیه کرد که مخاطب را سرگرم می‌کند.

نعمتی انارکی با یادآوری اینکه الگوبرداری کپی‌برداری محض نیست؛ چرا که در هر الگوبرداری تغییرات زیادی اتفاق می‌افتد، بیان می‌کند: اتاق فکری که برای برنامه تشکیل می‌شود، باید به شرایط، هویت و هنجارهای جامعه توجه داشته باشد تا محتوا را به آنچه که در جامعه هدف موردپذیرش است، نزدیک کند.

وی در پایان ضمن بررسی برنامه‌های چند سال اخیر صداوسیما و شبکه نمایش خانگی عنوان می‌کند: برنامه‌هایی که در شبکه نمایش خانگی یا صداوسیما تولید و پخش شده است، در بسیاری از موارد خود را به فرهنگ و هنجارهای جامعه نزدیک کردند و شاهد این امر اقبال مردم نسبت به این برنامه‌ها است که این موضوع به میزان نوآوری و خلاقیت اتاق فکر آن برنامه است.

به گزارش ایمنا، در این میان نکته قابل توجه آن است که در روند تولید و ساخت برنامه‌هایی که به نوعی از روی دیگر برنامه‌های خارجی یا داخلی ساخته می‌شود، کپی کردن نباید موجب شود که دست‌وبال خلاقیت عوامل برنامه بسته شود؛ به بیانی دیگر زمانی که «ایده و خلاقیت» محور و اولویت اصلی تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی قرار بگیرد و مخاطبان احساس کنند که برنامه با آنچه که در جامعه اطراف خود مشاهده می‌کنند، همراه است، استقبال بیشتر و بهتری از آن خواهند داشت.

کد خبر 721409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • به امید حق IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    باسلام احترام ، لطفا سریال هایی که در دنیا درست می کنند تکراری نباشد اگر صلاح می دانند با جامعه شناسان و روان شناسان مشورت داشته باشند تا موضوعات بهتری تبدیل به فیلم شود از همه مهمتر جنبه آموزشی برای مردم دنیا داشته باشد . موفق باشید *